C++ standard
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-05-06 20:34

Hej.

Så vidt jeg ved er C++ en standard. Synes jeg har hørt det flere
steder. Er det en åben standard, og i så fald hvor får man fat i
den? Bygger den evt. ovenpå en C standard, som man også skal have?

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-05-06 21:47

Bjarke Walling Petersen wrote:
> [...]
> steder. Er det en åben standard, og i så fald hvor får man fat i
> den? Bygger den evt. ovenpå en C standard, som man også skal have?

C++ standarden er en åben standard, den kan købes her:

http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=38110&ICS1=35&ICS2=60&ICS3=

Det er en standard i sig selv, du behøver ikke C standarden.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Thorsten Ottosen

Dato : 10-05-06 22:57

Bertel Brander wrote:

> C++ standarden er en åben standard, den kan købes her:
>
> http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=38110&ICS1=35&ICS2=60&ICS3=

Her kan du downloade en gratis udgave:

http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2006/n2009.pdf

Den retter endnu flere fejl end den du kan købe.

Du kan også flg standardiseringsarbejdet løbende på

http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/

mvh

Thorsten

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-05-06 23:27

Thorsten Ottosen wrote:
> Her kan du downloade en gratis udgave:
>
> http://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2006/n2009.pdf

Det er vel ikke den offielle standard?
Men en draft til en måske kommende standard?

På første side står der f.ex:
"Note: this is an early draft. It’s known to be incomplet
and incorrekt,"

Det skal bemærkes at selv om jeg har adgang til den officielle
C++ standard bruger jeg den meget sjældent.
Den er absolut ikke egnet som lærebog.

Fra : Thorsten Ottosen

Dato : 11-05-06 10:27

Bertel Brander wrote:

> Det er vel ikke den offielle standard?

Nej, ikke endnu. Men du kan fx se alle ændringer siden den sidste
oficielle standard.

> Men en draft til en måske kommende standard?

Yes. Som sådan indeholder den fejlrettelser af C++0 plus nye C++0x ting.

> På første side står der f.ex:
> "Note: this is an early draft. It’s known to be incomplet
> and incorrekt,"

ja ja, det er en meget god joke.

Den er ganske udemærket til det meste brug, speceilt når du kan se, hvad
rettelserne består i.

-Thorsten

Fra : Ivan Johansen

Dato : 11-05-06 07:17

Bertel Brander wrote:
> Det er en standard i sig selv, du behøver ikke C standarden.

Men C++ standarden refererer dog visse steder til C standarden.

Ivan Johansen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-05-06 09:23

Thorsten Ottosen wrote:

> [...]
>
> Den retter endnu flere fejl end den du kan købe.
>
> Du kan også flg standardiseringsarbejdet løbende på

Jeg tror denne gratis udgave er mere end fin til mit brug. Tak for
linket

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-05-06 10:04

Bertel Brander wrote:
> C++ standarden er en åben standard, den kan købes her:
> http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=38110&ICS1=35&ICS2=60&ICS3=
>
> Det er en standard i sig selv, du behøver ikke C standarden.

Ok, ca. 1700 kr er lidt mere end jeg havde troet - og når det nu kun
er til hobbybrug. Jeg ville nu gerne have den til rådighed, fordi jeg
vil prøve at skrive nogle små programmer der kan parse noget C++-kode
og lave lidt analyse på det og sådan. Ikke noget vildt seriøst.

Vil prøve at se lidt på den omtalte "draft", som kan hentes gratis.
Det er godt nok ikke "the real thing", men måske godt nok til mig.

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 11-05-06 12:27

[ Bjarke Walling Petersen ]

[ ... ]

> Ok, ca. 1700 kr er lidt mere end jeg havde troet - og når det nu kun
> er til hobbybrug.

Prøv 18USD for en elektronisk (PDF) versjon. Med mindre den danske
kronen har stupt noe helt vanvittig i det siste, burde du greie deg
ganske bra.

[ ... ]

ivr
--
"...but it's HDTV -- it's got a better resolution than the real world."
       -- Fry, "When aliens attack"

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-06 19:39

"Bjarke Walling Petersen" <bjarke.walling@gmail.com> wrote in message

> Ok, ca. 1700 kr er lidt mere end jeg havde troet - og når det nu kun
> er til hobbybrug.

Man kan købe C++ 2003 Standarden som bog for omkring 400 kr:
The C++ Standard
ISBN 0-470-84674-7

Tilsvarende findes C99 Standarden som bog
C Standard
ISBN 0-470-84573-2

> Jeg ville nu gerne have den til rådighed, fordi jeg
> vil prøve at skrive nogle små programmer der kan parse noget C++-kode
> og lave lidt analyse på det og sådan.

Så er det link Thorsten Ottosen gav formodentlig fuldt tilstrækkeligt.
Kig især i appendix A Grammar Summary

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-05-06 12:42

Igor V. Rafienko wrote:
> Prøv 18USD for en elektronisk (PDF) versjon. Med mindre den danske
> kronen har stupt noe helt vanvittig i det siste, burde du greie deg
> ganske bra.

Hvor ser du det henne? Jeg må have overset et eller andet, for hos mig
ser det sådan her ud:

Add to shopping basket - Size - Price
ISO/IEC 14882:2003 PDF version (en) - 2780 KB - CHF 352,00
ISO/IEC 14882:2003 CD-ROM version (en) - - CHF 352,00

352 CHF får jeg til lidt under 1700 kr.

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 11-05-06 15:23

[ Bjarke Walling Petersen ]

[ ... ]

> [...]
> ISO/IEC 14882:2003 PDF version (en) - 2780 KB - CHF 352,00
> ISO/IEC 14882:2003 CD-ROM version (en) - - CHF 352,00

I stand corrected -- 30USD.

<http://webstore.ansi.org/ansidocstore/product.asp?sku=INCITS%2FISO%2FIEC+14882%2D2003>

(dette er vel med TC fra 2003).

ivr

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-05-06 16:12

Igor V. Rafienko wrote:
> I stand corrected -- 30USD.
>
> <http://webstore.ansi.org/ansidocstore/product.asp?sku=INCITS%2FISO%2FIEC+14882%2D2003>
>
> (dette er vel med TC fra 2003).

Ok, tak. Det er alligevel ikke så galt igen med den pris (og de lave
kurser lige nu).

Mvh.
Bjarke W.