Programmere C og C++ i winXP?
Fra : Johs32

Dato : 09-04-06 09:38

Jeg vel gerne programmere lidt C og C++ i winXP. Jeg har lidt erfaring med C
i linux men går udfra at jeg skal finde en windows baseret kompiler og
oversættelse fungere lidt anderledes. Forventer at bruge eclipse som IDE og
tænkte på at kigge på visual C++ som oversættet. Men indeholder visual C++
også en C oversætter og er der andre gode alternativer?

Mvh
Johs

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-04-06 13:06

Johs32 wrote:
> [...]
> tænkte på at kigge på visual C++ som oversættet. Men indeholder visual C++
> også en C oversætter og er der andre gode alternativer?

Hvis du vil bruge Visual C++ compileren så gør det med deres IDE,
det kan downloades gratis fra:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualC/default.aspx
Denne løsning er specielt interessant hvis du vil bruge .net

Du kan også vælge andre løsninger, f.ex:
http://www.codeblocks.org/
Det er en IDE der bruger gcc compileren, som er den samme som
den du har brugt på linux, denne variant hedder MinGW.

MinGW kan også downloades for sig selv:
http://mingw.org/
Og kan være interessant hvis du vil bruge eclipse.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-06 08:34

Bertel Brander skrev:

> Du kan også vælge andre løsninger, f.ex:
> http://www.codeblocks.org/

Hvordan får man den til at lave exefiler?

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-04-06 18:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan får man den til at lave exefiler?

Hvis du har sat compiler op,

Du kan lave en enkelt fil, og vælge "Compile Current File"
(Ctrl+Shift+F9), så laver den en .exe i samme mappe som
..cpp (eller .c) filen. Jeg tror ikke man kan få den til
at afvikle programmet hvis det er lavet på den måde.

Men det er bedre at lave et project (File -> New Project),
så kan du bygge med Ctrl+F9 eller Compile+Køre med F9.
Den laver en .exe i projekt mappen.

Jeg har kun brugt den sammen med MinGW, som var instaleret
inden Code::Blocks, men den bør virke med andre compilere
også.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-06 19:17

Bertel Brander skrev:

> Hvis du har sat compiler op,

Åh, så er det derfor.

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-04-06 19:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Åh, så er det derfor.

Skulle dette tolkes som at du har fået det til at virke?

Her gik instalationen, skrivning og compilering af det
første "Hello World" program uden problemer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-06 19:52

Bertel Brander skrev:

> Skulle dette tolkes som at du har fået det til at virke?

Næ. Jeg have ikke installeret en ny compiler. Jeg havde BCC i
forvejen. Den fandt Code::Block ikke. Nu har jeg installeret
MinGW. Den har den heller ikke fundet, eller også bliver den
brugt forkert. Jeg kan kun få lavet o-filer.

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 10-04-06 21:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> MinGW. Den har den heller ikke fundet, eller også bliver den
> brugt forkert. Jeg kan kun få lavet o-filer.

Under Project -> Build Options kan du sætte compileren op.

Jeg prøvede at skifte til BorlandC++ 5.5 og tilføjede cw32
til libs der skal linkes med og alt virker stadig uden
problemer.

Hvis der opstår problemer kan det være en god idé at kikke
under "Compiler" (ikke "Compiler messages"), her står det
rå output fra compiler og linker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-06 21:20

Bertel Brander skrev:

> Under Project -> Build Options kan du sætte compileren op.

Jeg gensinstallerede Code::Block, og så virkede det.

> Hvis der opstår problemer kan det være en god idé at kikke
> under "Compiler" (ikke "Compiler messages"), her står det
> rå output fra compiler og linker.

Okay.

--
Bertel