Ny server
Fra : Carsten Laursen

Dato : 11-04-06 05:34

Hej

Jeg skal til at samle ne ny filserver ( 0.5 til 10mb filer )og vil godt have
nogle komentat til de nævnde dele ?
der er ca 10 pcer der skal bruge serveren.

Bundkort Asus P5LD2
CPU Pentium D 920
HD 2 Stk Maxtor Maxline+III 250GB 16MB SATA300 RAID 1
Ram 2 X 512 MB Kingston DDR2 PC 6000

Kan det betale sig at købe en anden controller en den der er på bundkortet
??

Får man noget ud af at køre med 4 disk i RAID 0 + 1 ?

mvh

Carsten Laursen

Fra : Svenne Krap

Dato : 11-04-06 16:00

Carsten Laursen wrote:
> Jeg skal til at samle ne ny filserver ( 0.5 til 10mb filer )og vil godt have
> nogle komentat til de nævnde dele ?
> der er ca 10 pcer der skal bruge serveren.

Vil det sige at filerne typisk er mellem 0,5 og 10 mb? Hvor mange filer
er der alt i alt? Hvor tit hentes og skrives disse filer fra serveren?

Du nævner ikke, hvor ondt det gør, at miste dataene (endeligt /
midlertidigt).

> Bundkort Asus P5LD2
> CPU Pentium D 920
> HD 2 Stk Maxtor Maxline+III 250GB 16MB SATA300 RAID 1
> Ram 2 X 512 MB Kingston DDR2 PC 6000

Hvis dataene er vigtige ville jeg gå efter SCSI-drev - ja de er 3-4
gange dyrere, men til gengæld brænder de ikke af for et godt ord. (Siger
en, som har mistet 2 store (>250GB) ATA-diske på under en uge).

Ved ATA-diske ville jeg også føle mig mere sikker med et tripple-mirror
(ved faktisk ikke om der fås controllere, der kan det).

> Kan det betale sig at købe en anden controller en den der er på bundkortet
> ??

Typisk ja, men det kommer an på hvad du lægger vægt på -
hastighed/datasikkerhed.

Det kan også være en ide at købe et par ekstra controllere, i tilfælde
af, at kortet brænder af. Med RAID ved man aldrig rigtigt, om man kan
læse dataene uden den oprindelige controller igen (udover, hvis det er
software raid). Dvs. hvis den er onboard, ville jeg købe 2-3 bundkort
ekstra.

Men i det hele taget. Hvis dataene er meget vigtige, så vil jeg overveje
at få øget budgettet og købe en kvalitetsserver (HP eller IBM) med et
SCSI subsystem. Så kan du sove meget mere trygt over dine data - og
mange af deres styringsfaciliteter (iLO) er svære at undvære, når man
har vænnet sig til dem.
Desuden kan du skaffe reservedele i meget lang tid, og behøver ikke at
have ekstra controllere/bundkort liggende for at være sikker på at kunne
læse dine data.

Fx.
HP DL360 = 12.000
2x HP 300GB 10K diske = 11.000

Dvs. ca. 23.000 samlet ex. moms. Prisen er nok ca. tilsvarende for IBM.

> Får man noget ud af at køre med 4 disk i RAID 0 + 1 ?

Hastigheden vokser, datasikkerheden falder (marginalt).