Hvor gamle bliver akvariefisk egentlig?
Fra : HKN

Dato : 31-03-06 07:29

Hej,

Jeg har prøvet "google" lidt, men syntes ikke rigtigt at jeg finder konkrete
svar.

Hvad er jeres erfaring til subj.? Jeg undrer mig over at jeg har fisk
tilbage, som jeg købte for mere end 3 år siden, da jeg ikke troede at de
normalt ville leve mere end et par år.

Jeg tænker her på alm selskabsfisk, som f.eks neon, scalarer, maller m.m.

Mvh
Henrik

Fra : J. Jørgensen

Dato : 31-03-06 10:11

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> normalt ville leve mere end et par år.
>
> Jeg tænker her på alm selskabsfisk, som f.eks neon, scalarer, maller m.m.

Hej Henrik

Mine svar her kommer fra egne erfaringer igennem ca. 60 år.
Jeg vil også tilføje Gubbie/Sværddrager/Platy og lign.

Gubbie m.fl. 3-5 år (hunnerne måske lidt kortere)
Neon 4-7 år
Scalarer 7-12 år
Pansermaller og lign. 5-10 år
Maller visse arter 10-20 år eller mere.

Jeg bruger ikke kraftig gennemstrømning - Blandt venner erfarer jeg, at
dette kan forkorte levetiden en smule, alt efter indretning, om fiskene kan
finde områder med roligt vand o.s.v.

Jeg vil gentage, dette er hvad jeg umiddelbart vil svare ud fra egne
erfaringer.
Jeg har for øjeblikket en flok Neon som er ca. 5 år - dem har jeg lige
tilført en mindre flok nye, idet jeg forventer et snarligt frafald.
Jeg har en malle gående som er mere end 20 år - jeg husker ikke helt
navnet - nogle kalder den en "vejrål". Den er stadig meget aktiv.

Hilsen
Jørgen

Fra : HKN

Dato : 31-03-06 10:31

> [...]
> Jeg har en malle gående som er mere end 20 år - jeg husker ikke helt
> navnet - nogle kalder den en "vejrål". Den er stadig meget aktiv.

Hold da helt op - det er væsentlig længere end jeg havde forestillet mig!

Mvh
Henrik

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 31-03-06 11:43

Men er fisk i dag ikke også af væsenlig dårligere kvalitet (med
undtagelse af privat opdræt der har haft ordenlige forhold) i dag, end
for 5 år siden.? Måske derfor det kunne tænkes dine har haft så lang en
leve tid?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-06 11:38

HKN wrote:
> Hvad er jeres erfaring til subj.? Jeg undrer mig over at jeg har fisk
> tilbage, som jeg købte for mere end 3 år siden, da jeg ikke troede at
> de normalt ville leve mere end et par år.

Nu er guldfisk vel egentlig mere havedamsfisk - men nogle holder dem jo i
akvarier, så her er lige en på over 45 år, der er afgået ved døden:

http://www.akvaforum.no/text.cfm?id=1827

Jan

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 31-03-06 21:37

Det er lidt af en test, at skulle finde dåbsatesten på mine fisk.

Jeg har været ved at kigge på en gammel CD, med en hjemmeside jeg havde en
gang, om mit akvarium, jeg købte 20 alm. neon i 1999, og der er stadig et
par stykker i live af dem.

Så har jeg 2 flyingfox, som jeg købte 5 af en gang, tror det var i 2000, men
altså kun to tilbage.

Jeg har aldrig fået mine flyingfox til at yngle, selv om det skulle være
muligt uden det store besvær, men når hunden også skal lege, så er der nok
ikke ro nok til deres leg.

Flyingfox er en sjov fisk at kigge på, når de danser hen over
akvarieglasset.

Det var lige lidt fra mig af.

Hygsom
Leo

Fra : news.tele.dk

Dato : 01-04-06 09:04

Hej alle interesserede håber i kan tysk for siden er på tysk, men altså en
side om alder på div fisk håber i kan bruge det til noget
http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm