Hvad er nu det, yngel? (Ancistrus)
Fra : ChristianH

Dato : 23-03-06 17:10

Hejsa folks

Min kæreste og jeg har 4 Ancistrae i et akvarium på ca. 100 liter.
Dertil kommer (desværre) lidt snegle.

Siden igår er der nu nogle meget bitte bittesmå "hvide" væsener der
smømmer rundt... Og der er en del af dem, men de er ret svære at
se...

Er det yngel? Eller har vi fået en eller anden ufed parasit eller
insekt-ting i vores akvarium?

Mvh

Christian og Anne

Fra : Jan Krag

Dato : 23-03-06 22:01

Hej Christian og Anne
Hvis de er så små at de ligefrem er svære at se, så er det i min
vurdering ikke ancistrus-yngel.
Når man får ancistrus-babyer og de når dertil hvor de kommer frem fra
hannens hule og beskyttelse, så er du ikke i tvivl.
De ligner næsten 100% miniature-udgaver af de voksne - det er bl.a.
derfor jeg synes at ancistrus yngel er så kære
(Helt i starten har de muligvis stadig lidt blommesæk, men de ligner
altså stadigvæk.)

Jeg antager derfor at det du ahr fået er en eller anden orm/parasit, men
det er der sikkert andre der er bedre til at svare på end mig da vi på
15 år ikke lige har haft noget der ligner det du beskriver her.

Jeg kan derfor heller ikke sige noget om behandling - men gentagen
grundigt vandskift er sikkert ikke nogen dårlig idé

Håber I finder ud af det

Venlig Hilsen jan

Fra : Paw

Dato : 24-03-06 01:35

Det kunne meget vel være planarier. De er i så fald uskadelige - kan dog
være et problem hvis dine fisk skal yngle, da jeg mener de vil se fiskeæg
som det store tag selv bord. Planarier er små ½-1cm lange hvide sytrådstynde
orm som bugter sig afsted i vandet. Prøv at søge på nettet. Hvis man vil dem
til livs, kan man fjerne dem med en flubenolbehandling. Alternativt passe på
ikke at overfodre, da de kommer hvis der er uspist foder i akvariet -
specielt ved fodring med oksehjertemix.
mvh Paw

Fra : ChristianH

Dato : 24-03-06 13:37

jeg tror desværre ikke det kan være dem du nævner... De er som sagt
meget meget små... Måske en ½ mm eller sådan noget... De er ikke
noget der bare ligner eller kommer i nærheden af ½-1 cm....

Mvh
Christian