flytning m akvarie
Fra : Katrine@fogsgaards.d~

Dato : 19-03-06 21:43

Hej
Jeg står i den heldig situation at have fået en ny lejlighed, men nu er
spøgsmålet så bare hvordan mine fisk også kan nyde flytningen...

Er der nogle der har nogle gode råd hvad angår det?

F.eks;
Skal jeg tømme akvariet helt og tage planter osv op. eller kan man (med
forsigtighed) flytte det med sten, planter osv.
Jeg bliver jo nødt til at tage fiskene op..er det en ide at lade dem svømme
i vand fra akvariet i en plastik pose under selve flytningen og kan de
overleve i en balje i en dags tid eller mere...indtil akvariet har fundet
sin nye rette plads?

Håber i kan hjælpe mig så jeg kan få mine fisk godt med.

Jeg har playter og et par zebrafisk!
60L akvarie.

Mvh Katrine

Fra : Bainz

Dato : 19-03-06 22:02

Jeh har hørt at fisk sagtens kan klare sig en en balje bare den er sort og
så den er ren og ikke indeholder gift stoffer men havde det været mig så
havde jeg valgt at fange fiskene og putte dem´i en pose og så vand i et par
rene dunke og flytte det hele sådan og så i med vand og fisk når du kommer
der over der er jo ikke nogen der siger at alt vand skal i på en gang de kan
sagtens klare at svømme med lav vand stand en dag eller to. Og sten og
planter dem lader du bare stå der i det gør ikke noget bare de ikke tøre ud.

Fra : Bo Andersen

Dato : 20-03-06 08:10

"Katrine@fogsgaards.dk" <katrine@fogsgaards.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg står i den heldig situation at have fået en ny lejlighed, men nu er
> spøgsmålet så bare hvordan mine fisk også kan nyde flytningen...

Tløk med det.

> Er der nogle der har nogle gode råd hvad angår det?

smut i det lokale byggemarked og køb en sort murebalje, den rummer let alt
vand/planter/fisk/pumpe/varmelegme og amaturet kan lægges over det kan fint
stå til du er klar til at sætte det op igen. så kan du også lade pumpen køre
lige til du går ud af døren med baljen, og hvis du ikke skal flytte for
langt, starter du bare pumpen igen når du kommer frem, jeg havde ifm. min
egen flytning akvariet i en murebalje i 14 dage.

Hilsen Bo

Fra : J. Jørgensen

Dato : 20-03-06 10:33

> [...]
> fundet sin nye rette plads?
>
> Håber i kan hjælpe mig så jeg kan få mine fisk godt med.

Hej Katrine

Tillykke med din nye lejlighed.
Da det "kun" er et 60 liters ville jeg bare fjerne de store sten (hvis du
har sådanne), og fjerne ca. 2/3 af vandet.
Tag gerne lidt af vandet med igen til påfyldning (husk at kontrollere temp.)
Under flytningen lad nogle aviser flyde i overfladen for at dæmpe eventuelle
skvulp.
Denne fremgangsmåde har jeg brugt flere gange også med akvarier op til 160
liter.
Fordelen er, at du ikke skal fange alle fiskene, især hvis du har mange
planter.
Det er også en fordel, at bundlag og planter ikke skal fjernes.
Du kunne jo også benytte lejligheden til at få et lidt større f.eks. 160
liter????

Hilsen

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-06-06 09:49

60 liter kan jo tømmes for sten , og halveres med vandet , så er det lige
til at tage under armen ...
og så er det kørerklar , når den har fået et par ledninger til pumpe og
lys...

størrere er problemet , med de store akvarier.