NMEA parser med C
Fra : Flemming Hansen

Dato : 19-03-06 21:36

Hej,

I forbindelse med et projekt skal vi lave en GPS modtager. Vi har en GPS
modul, som sender NMEA "sætninger" gennem serial port. Et eksempel:

$GPGGA,123519,4807.038,N,01131.324,E,1,08,0.9,545.4,M,46.9,M,,*42

Komma (,) skelner forskellige informationer. Jeg har kigget på nogle "NMEA
parser" koder, men det er godt nok svært at overskue, for der bruges struct,
hvor nogle elementer blev defineret som en anden struct osv. Og da der en
del filer, bliver man forvirret af funktionskald frem og tilbage. Hvad ville
I foreslår til en som lige er blevet færdig med "nybegynder" fasen? :)
Værdierne skal vist sættes ind i en struct, men hvordan skal jeg trække
værdierne uf af "sætningen"?

Tak på forhånd

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-06 21:53

Den Sun, 19 Mar 2006 21:35:32 +0100 skrev Flemming Hansen:
> [...]
> I foreslår til en som lige er blevet færdig med "nybegynder" fasen? :)
> Værdierne skal vist sættes ind i en struct, men hvordan skal jeg trække

Den dovne løsning er nok fscanf.

Og så skal folk nok komme med en million gode grunde til ikke at
bruge den...

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-06 22:46

On Sun, 19 Mar 2006 21:35:32 +0100, Flemming Hansen wrote:

> hvordan skal jeg trække værdierne uf af "sætningen"?
Jeg ville implementere en tilstandsmaskine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_state_machine

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kåre

Dato : 15-04-06 20:12

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse

> Jeg ville implementere en tilstandsmaskine.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_state_machine
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussen
> http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917

Meget sjovt, men det er ikke sikkert, at en som lige har overstået
begynderfasen kan gennemsue din joke...

scanf/sscanf funktionen benyttes til at formattere en ASCII streng med flere
værdier til tal. Prøv at slå op i en C bog, eller søg på scanf på google.

I princippet går det bare ud på at søge efter kommaer i strengen, og så dele
den store streng op i mindre strenge, som hver især kan konverteres til et
tal.

følgende funktioner kan også være nyttige. De benyttes til at konvertere et
enektl tal i ASCII format til en værdi.:

atof = ASCII to float
atoi = ASCII to integer

mvh
Kåre

Fra : JohnK

Dato : 28-05-06 12:28

Hejsa,

Lidt input:
Jeg ville mene at at der skal skrives et par linier kode, som byte-for-byte
processer den modtagne karakter, og udfra de programmerede modtagne ord,
sætter de respektive variabler. Dette har jeg da selv lavet flere gange!
Altså en statemaskine der byte-for-byte bliver fodret med den modtagne
streng, og så når alt er OK (CMD, end-of-command sov osv) signalerer til
applikationen (eller hvem der måtte ønske dette) at nu er der nye
oplysninger klar!

Opdel det i funktioner ...
- en fnc der modtager fra uart ...
- en fnc der processer byte-by-byte, det der er modtaget
- dette er en statemaskine som finder
- kommandofelt (her sættes formatet for de efterfølgende),
- seperator,
- værdi1,
- værdi2 osv (ifht cmd der modtages)
- csum

En ny state for hver nyt felt ...
Desuden skal der kodes handle_date(), handle_time(), handle_position() osv
osv
Disse kaldes så fra det sted i statemaskinen (switch-case'n) hvor man
detekterer f.eks 'nu-har-vi-position' ... altså konverter det modtagne til
en local-variable.

Nogle detekterer først kommandoen, derefter er der een func() per kommando
der kan modtages, andre vælger at konverterer en hel string (som med scanf),
nogle igen tager byte-for-byte og konverterer hen-ad-vejen' .... så der er
flere approaches ....

Der er talrige exemple på dette ude på nettet.
google lidt omkring "nmea.c" eller "gps.c" "parser" osv osv
eks.:
*Nix -> http://pe1chl.xs4all.nl/Softw/nmea.c
-->
http://hubbard.engr.scu.edu/embedded/avr/avrlib/docs/html/nmea_8c-source.html

Sorceforged har sikkert talrige projekter, hvori der indgår gps/nmea
alternativt .. .drop mig et email, så skal jeg se hvad jeg har liggende.

(scanf mfl processer baseret en hel streng)

Der er desuden det aspekt at man skal kunne være fejltolerant når man
modtager 'udefra' .. Jeg ved ikke om det samme gælder i din applikation.

> Meget sjovt, men det er ikke sikkert, at en som lige har overstået
> begynderfasen kan gennemsue din joke...

Jeg tror ikke det var en joke - dette bruges af alle (næsten) der arbejder
med protokoller

> [...]
>
> I princippet går det bare ud på at søge efter kommaer i strengen, og så
> dele den store streng op i mindre strenge, som hver især kan konverteres

Enig! Men da der er forskelle for hver eneste NMEA kommando, skal der er en
lille statemaskine til at processerer disse!

/johnk