Nyt akvarie - assistance søges ...
Fra : Cifly

Dato : 19-03-06 10:53

Hej NG

Jeg har just købt et brugt akvarie med fisk - sværddrager (1 han og 6
hunner) samt 2 maller + tilbehør.

Alt er klart og fiskene er endelig kommet i og ser ud til at trives.

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber i kan kaste lys over.

...::.. 1 ..::..
I købet indgik følgende foder produkter http://knowhow.frac.dk/fisk.html
Jeg kender dem ikke og mindes ikke (fra tidligere tideres fiskehold) at
fiskene skal foders med andet end almindelige foderflager.

Kan i fortælle mig, om jeg med fordel kan benytte disse produkter og om det
er nødvendigt?

...::.. 2 ..::..
Fiskene æder produktet til mallerne med stort velbehag og ignorere stort set
foderflagerne (suger det ind i munden og spytter det ud igen - ved ikke om
de egentlig napper til det og spiser det på den måde).

Når tabletten (til mallerne) er ædt op, søger de tydeligtvis efter mere mad,
men der er masser både i overfladen og på bunden.

Hvorfor spiser de tabletterne?
Er det ok?
Hvorfor ignorere de flagerne (som efterhånden ligger i bunker på bunden)?

...::.. 3 ..::..
Hvor ofte skal jeg foder dem?

- Så vidt jeg husker er det vist noget med 5 gange om dagen og de skal have
lige præcis så meget som de kan nå at fortære på 5 minutter.

PS. Hvis i af en eller anden grund ikke kan komme ind på siden, sender jeg
gerne billederne fx pr. e-mail.

--
Venlig hilsen
Cifly

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-03-06 11:45

Cifly wrote:
> [...]
> han og 6
> hunner) samt 2 maller + tilbehør.
> Alt er klart og fiskene er endelig kommet i og ser ud til at

OK - en normal regel er at akvariet kører et par uger uden fisk,
så planterne kommer i groning før fiskene kommer i - men det er
jo svært, når man køber akvarie og fisk samtidig - men det skal
nok også gå

> Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber i kan kaste lys
> over.

Ellers er det bedste begynder-råd normalt en tur til boghandleren
eller biblioteket og få fat på en god begynder-bog og læse
igennem, så man har styr på det mest grundlæggende FØR man
starter på at have levende fisk væsner i et akvarium.

> [...]
> ikke
> (fra tidligere tideres fiskehold) at fiskene skal foders med

Det første er ihvertfald specialfoder til mallerne - de kan godt
klare sig uden - men de vil have det fint med et par malle-piller
en gang imellem.

Det andet er jeg ikke sikker på ?

De fleste fisk trives fint med flagefoder.

> [...]
> ud
> igen - ved ikke om de egentlig napper til det og spiser det på

De skal nok spise flagefoderet, hvis de er sultne.

> Når tabletten (til mallerne) er ædt op, søger de tydeligtvis
> efter
> mere mad, men der er masser både i overfladen og på bunden.

Så er de ikke sultne.

> Hvorfor ignorere de flagerne (som efterhånden ligger i bunker
> på
> bunden)?

SÅ FÅR DE ALT FOR MEGET !!!

> Hvor ofte skal jeg foder dem?

En gang om dagen - gerne med en ugentlig faste-dag.

Og kun hvad de spiser i løbet af et par minutter.

> - Så vidt jeg husker er det vist noget med 5 gange om dagen og
> de
> skal have lige præcis så meget som de kan nå at fortære på 5
> minutter.

ALT for meget !

Der dør flere fisk af overfodring end, der dør af mangel på
foder.

Sådan er det i øvrigt også med mennesker i vores del af verden

Jan

Fra : Cifly

Dato : 20-03-06 11:48

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> så planterne kommer i groning før fiskene kommer i - men det er
> jo svært, når man køber akvarie og fisk samtidig - men det skal

Ser i hvertfald ud til at de klarer sig fint.

> Det første er ihvertfald specialfoder til mallerne - de kan godt
> klare sig uden - men de vil have det fint med et par malle-piller
> en gang imellem.

Ja, den er jeg med på. Men problemet er, at de store sværddrager æder pillen
inden mallerne når at opfange at den der.

> De fleste fisk trives fint med flagefoder.
> De skal nok spise flagefoderet, hvis de er sultne.

Tja, smider foderet ned til dem, de spiser lidt og ignorere resten (der så
flyder til bund). Dernæst søger de igen efter mad og kort tid efter,
begynder de at nappe til planterne.

> Så er de ikke sultne.

Jo, men det tror jeg så de er alligevel. Som beskrevet ovenfor, går de i
gang med planterne.

> SÅ FÅR DE ALT FOR MEGET !!!

Ja, det skulle jeg også mene. Men de er jo sultne de små kræ.

> En gang om dagen - gerne med en ugentlig faste-dag.
>
> Og kun hvad de spiser i løbet af et par minutter.

Lyder rimeligt, men ikke hvad der anbefales rundt omkring på nettet og i
diverse akvarie foraer.

Fra : Mikael

Dato : 20-03-06 16:35

> Ja, den er jeg med på. Men problemet er, at de store sværddrager æder
> pillen
> inden mallerne når at opfange at den der.

Fodr mallerne en time eller mere efter lyset slukkes. Maller er typisk
nataktive, dvs. de er primært fødesøgende efter mørkets frembrud. Du kan med
fordel også give dem et salatblad eller en skive agurk i ny og næ, husk at
fjerne det der ikke bliver spist inden det fordærver.
Ligeledes er frost- eller levende foder godt at supplere med til de øvrige
fisk. Kun engang imellem og ikke for meget. Alt skal være spist på et par
minutter, især fordi det forurener vandet helt afsindigt hvis det får lov at
ligge og rådne. Og undgå røde myggelarver. Der findes så meget andet, og de
røde har ry for at kunne give bugvattersot. Især et problem hos malawi
cichlider, men ikke desto mindre...

> Tja, smider foderet ned til dem, de spiser lidt og ignorere resten (der så
> flyder til bund). Dernæst søger de igen efter mad og kort tid efter,
> begynder de at nappe til planterne.

At de napper til planterne, har ikke nødvendigvis noget med sult at gøre.

> Jo, men det tror jeg så de er alligevel. Som beskrevet ovenfor, går de i
> gang med planterne.

Du kan være ganske sikker på, at hvis de ikke tager foderet i overfladen, så
er de ikke sultne. Dog skal du være opmærksom på at mange fisk det første
stykke tid kan være lidt sky og derfor ikke gerne tager føde til sig i
overfladen, mens man står nær akvariet. Jeg ved ikke om det er tilfældet
her, men prøv at være opmærksom på det.

> Ja, det skulle jeg også mene. Men de er jo sultne de små kræ.

Du vil opdage at hvis fiskene får foder hver gang du nærmer dig akvariet, så
vil de opføre sig sultne hver gang du nærmer dig. Faktisk er det lidt synd
at give dem den vane. For det første vil de blive alt for fede; for det
andet vil du aldrig kunne sætte dig for at betragte akvariet og se andet en
en flok fisk der farer rundt i overfladen under det hjørne de plejer at
blive fodret...

Præcist.

> Lyder rimeligt, men ikke hvad der anbefales rundt omkring på nettet og i
> diverse akvarie foraer.

Jeg har nu aldrig hørt eller læst andet end 1 gang dagligt, medmindre der er
tale om opfodring af yngel.

Mvh Mikael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-03-06 17:03

Cifly wrote:
> Tja, smider foderet ned til dem, de spiser lidt og ignorere resten
> (der så flyder til bund). Dernæst søger de igen efter mad og kort tid
> efter, begynder de at nappe til planterne.

De søger ikke mad - det er bare deres måde at undersøge omgivelserne på.

De ignorerer resten fordi de ikke er mere sultne.

> Ja, det skulle jeg også mene. Men de er jo sultne de små kræ.

Har de fortalt dig det ?

> Lyder rimeligt, men ikke hvad der anbefales rundt omkring på nettet
> og i diverse akvarie foraer.

Hvor ?

Jan

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-03-06 21:07

Cifly skrev:
> [...]
> fiskene skal foders med andet end almindelige foderflager.
>
> Kan i fortælle mig, om jeg med fordel kan benytte disse produkter og om det

Holy s--t, var ved at falde ned af stolen da jeg så billerne. Det er jo
Power bait, madding til at fiske med. Det må du ikke putte i akvariet,
der er hovedsageligt lavet af mineraler og har ingen foderværdi. Det kan
ende med at dine fisk død af ernæringsmangel, fordi deres maver der
fyldte af de skidt.
se evt. for maddings reklame:
http://www.tinyurl.dk/129

Mikkel Lund

Fra : Cifly

Dato : 20-03-06 11:49

> [...]
> foderværdi. Det kan ende med at dine fisk død af ernæringsmangel,
> fordi deres maver der fyldte af de skidt.

Ja, den var ikke god. Har heldgivis ikke smidt noget ned til dem, da jeg
havde en anelse om, at det ikke var helt i orden.