Nedprioritering af naturvidenskab/astronom~
Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 08:43

I dagens JP kan man på:

<http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=3622870/>

se at Københavns Kommunes skoleborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) har
valgt at nedprioritere undervisningen i naturvidenskab i kommunernes
folkeskoler.

På Bellahøj Skole har man et planetarium, et »stjernekammer«, som alle
byens skoler har benyttet til astronomiundervisningen, og på skolen har
man en lærer som er specielt knyttet til denne undervisning. Hidtil har
kun nabokommunernes skoler skullet betale for at benytte
stjernekammeret, og altså benytte sig af astronomilæreren. Men nu skal
også skoler i Københavns Kommune betale 545 kroner for en dobbeltlektion
på 90 minutter.

Det vil sige at kommuneskolerne skal finde betalingen for denne
undervisning på samme budget, som de bruger til ekskursioner til
eksempelvis Glyptotekets ægyptiske samling [noget jeg selv som har
prøvet, da jeg i skoleåret 2002/3 var lærervikar på en af kommunens
folkeskoler]. Så det giver sig selv at der spares penge på ordningen.

Men hvorfor nedprioritere naturvidenskab i kommunen? Den borgerlige
opposition er i øvrigt imod nyordningen.

3.800 elever fra kommunen og omegnskommunerne deltager årligt i
undervisningen i stjernekammeret, der i vinterhalvåret er booket
halvanden måned frem.

FUT dk.undervisning.folkeskole [som naturligvis kan tilsidesættes].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk