Hvor købes Akryl plader (plexiglas) billig~
Fra : Per Olsen

Dato : 13-03-06 14:05

Hej

Jeg står og skal lave et lille gør-det-selv akvarie.
Jeg har været ved at se hvad sådann eakrylplader koster, og de er ikke helt
billige - ca 200 kr pr kwm....i Bauhaus... kan dette ikke gøres billigere???

Nogle der kender steder hvor man kan få plexiglas billigt?

evt genbrugspladsen, er der nogle der har haft held der?

Bor i Støvring, nær aalborg så hvis der er nogle der står og vil af med
noget plexiglas der ikke er mega risset så høre jeg gerne

Mvh

Per Olsen

Fra : Max

Dato : 13-03-06 14:08

Hej Per

> Jeg står og skal lave et lille gør-det-selv akvarie.

Tror du ikke det var både billigere og nemmere
at finde et brugt akvarium du kan bruge ?

Mvh Max

Fra : Per Olsen

Dato : 13-03-06 14:19

Hej Max

Jo det ville det nu nok, men det ghar ikke den form jeg gerne vil have
- Samtidigt vil jeg også gerne prøve det selv

Mvh Per

Fra : Max

Dato : 13-03-06 14:26

Hej Per

> Jo det ville det nu nok, men det ghar ikke den form jeg gerne vil
> have - Samtidigt vil jeg også gerne prøve det selv

Ja, jeg tænkte nu også mere i den bane at man købte et billigt
brugt man pillede fra hinanden og genbrugte tingene.

Hvor stort skal det forøvrigt være ?

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-03-06 14:49

Du skal bruge nogle ret tykke plexiglasplader for at det bliver vellykket -
og plexiglas er generelt ret dyrt. Men hvorfor ikke bruge almindelige
glasplader i en egnet tykkelse? Det er både billigere, lettere at arbejde
med og langt mere velegnet til formålet...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Q

Dato : 13-03-06 15:16

"Per Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bor i Støvring, nær aalborg så hvis der er nogle der står og vil af med
> noget plexiglas der ikke er mega risset så høre jeg gerne

Jeg fik en gang for "nogle" år siden laserskåret plexiglas efter en CAD
tegning hos et firma i Støvring... En hurtig googling viser at de stadig
eksisterer: http://www.induflex.dk/

Det kan være at de har nogle rester du kan køve, men vær lige obs på at det
ikke er noget du lige skærer ud med rundsaven derhjemme med pænt resultat...
Overvej evt. at lade Induflex levere stumperne opskåret..

Alternativt: Prøv en glarmester..

/peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-03-06 15:31

> [...]
> helt
> billige - ca 200 kr pr kwm....i Bauhaus... kan dette ikke gøres

Acryl i "normale" tykkelser duer ikke, hvis det skal være meget større
end 20 liter. Brug glas i stedet, det er også nemmere at lime sammen.

mvh
Preben

Fra : SEJ

Dato : 13-03-06 17:12

http://www.glas-direkt.dk/produkt.php?sideid=8#beregn

Fra : J. Jørgensen

Dato : 13-03-06 18:22

> [...]
>
> Bor i Støvring, nær aalborg så hvis der er nogle der står og vil af med
> noget plexiglas der ikke er mega risset så høre jeg gerne

Hej Per

Akrylplader kan slet ikke købes billigt, det er rasende dyrt - og de egner
sig slet ikke til akvarie.

Samlingen er ret bøvlet - Der skal anvendes speciel lim, og pladerne skal
købes ret tykke hvis limningen overhovedet skal holde.
De er meget nemme at ridse, når du skal rense for alger m.m.
De har også nemt ved at blive fejlfarvet ved brug af forskellige former for
medicin.

Brug tykt glas - det er nemmere end du tror, og det er nemt at finde rester
ved glarmester, nedbrydningsfirmaer o.lign. (gamle butiksruder m.m.)

Hilsen
Jørgen
Jørgen

Fra : Morten Trab

Dato : 13-03-06 20:18

On Mon, 13 Mar 2006 18:21:33 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>Brug tykt glas - det er nemmere end du tror, og det er nemt at finde rester
>ved glarmester, nedbrydningsfirmaer o.lign. (gamle butiksruder m.m.)

Hvad så hvis man skal have en front på akvariet der skal være buet
(går selv med planer om at bygge et special akvarie, som skal have en
buet front)

Mvh. Morten

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-03-06 01:21

> Hvad så hvis man skal have en front på akvariet der skal være buet
> (går selv med planer om at bygge et special akvarie, som skal have en
> buet front)

Så skal du have fremstillet et stykke buet glas i den rigtige tykkelse
specielt til formålet - og det er nok så dyrt, at det er langt billigere, at
købe et færdigt Juwel akvarium med buet front. Evt. kan du jo finde et brugt
i Den Blå Avis.

Akrylplader er simpelthen ikke velegnede til det formål - det er dyrt, svært
at arbejde med, bliver nemt misfarvet, er umuligt at save pænt, håbløst at
lime så det holder, ridser på 5 sekunder, bliver gulligt når det udsættes
for UV stråler og kan slet, slet ikke holde til at lave et akvarium der er
ret meget større end en stor gulvspand...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 14-03-06 20:09