Snegle i akvariet ?!?
Fra : Eg Egemarke

Dato : 11-03-06 23:23

Ja akvariet er ca 2 uger gammelt og nu fiser der snegle rundt ? ikke mange
og ikke særligt store
Men hvor kommer de fra ??
Er de skadelige ??
Hvordan slipper jeg af med dem igen ??
Hvordan undgår jeg dem i fremtiden ??
Er der en speciel fisk alá en sugemalle der kan ordne dem ??

fakta om tanken :
160 L
20 Neon tetra
10 Platy
1 Malle
grus piratskib og alt det der...

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : jeanette

Dato : 12-03-06 09:06

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan slipper jeg af med dem igen ??
> Hvordan undgår jeg dem i fremtiden ??
> Er der en speciel fisk alá en sugemalle der kan ordne dem ??

Hejsa

jep du kan anskaffe dig en iøvrigt ret flot fisk der hedder sneglespiser de
kan afhjælpe dig med de små snegle..
sneglene kommer evt fra de planter du ha købt eller hvis du har fået nogle
med fra den forhandler du købte fisk ved.
man kan også komme et gift middel i vandet som du kan få ved din dyrehandler
den sidste vej er at starte forfra... altså tage alt op af akvariet og rense
det hele både grus planter og alt, meen hvem gider lige det

så alt i alt ville jeg skaffe mig 2 stk snegle spiser og få det giftmiddel
købt

min erfaring har jeg da jeg selv arbejder i en dyrehandel

mvh
Jeanette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-06 10:35

jeanette wrote:
> så alt i alt ville jeg skaffe mig 2 stk snegle spiser og få det
> giftmiddel købt

Giftstoffer som algemiddel hører ikke hjemme i et akvarie med levende
væsner - men akvarie-pusherne sælger det selvfølgelig, fordi de tjener penge
på det

Fiskene er er fin løsning, hvis det er et selskabsakvarie, hvor der er plads
til dem - der er flere muligheder:

Pragtsmerling - god til snegle - men bliver lidt stor - men der skulle nok
kunne trives et par stykker i et 160 liter akvarie.

Netsmerlingen er ligeså god - og bliver ikke helt så store.

Dværgkuglefisk er også god til snegle - men kan blive lidt agressiv med
alderen.

Men snegle er ikke til skade, hvis det kun er i et moderat antal - der kan
de faktisk gøre lidt gavn.

Men hvis du f.x. overfodrer - så kan nogle få snegle hurtigt blive til
tusind - og så er de til skade - så pas på med overfodring, hvis du har
snegle.

En god kur mod snegle er "Kartoffel-kuren":

Læg et par skiver kartoffel på en underkop ned i akvariet lige før lyset
slukkes - efter et par timers mørke vil sneglene have forsamlet sig til
guffe-gilde - og man an tage hele underkoppen op med et læs snegle - genages
efter behov

En effektiv og fuldstændig gift-fri metode

Jan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-03-06 21:39

Den der dværgkugle fisk hvad hedder sådan een på latin ??
Kan huske den fra akvariet da jeg var dreng, en slags bordtennis kugle i
halv størrelse med finner.
Nok noget af det grimmeste, men MEGET charmerende lille trold
Hvor kan sådan een fåes og hvad må den koste ??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-03-06 23:42

Eg Egemarke wrote:
> Den der dværgkugle fisk hvad hedder sådan een på latin ??
> Hvor kan sådan een fåes og hvad må den koste ??

Det ved jeg faktisk ikke - jeg har aldrig haft dem - kun hørt om
dem.

Derimod har jeg haft Pragtsmerling og Netsmerling - de er rigtig
effektive til snegle.

Jan

Fra : Bainz

Dato : 13-03-06 19:50

Jeg har haft kugle fisk og kan ikke anbefale dem da de er meget hissige når
de bliver lidt ældre og der ikke er flere snegle de kan spise, mine fisk
mistede finder og guramierne mistede deres føle tråde. Men de er gode til
snaegle men mener ikke de er bedre ind en pragts smerling.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 13-03-06 10:39

> [...]
> halv størrelse med finner.
> Nok noget af det grimmeste, men MEGET charmerende lille trold
> Hvor kan sådan een fåes og hvad må den koste ??

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men jeg har lige set Kuglefisk til 45,- hos
Petworld i Esbjerg.
Det er den normale pris for dem, og de fleste dyrehandlere kan skaffe dem
hjem hvis ikke de har dem.
Du skal blot være opmærksom på at de kræver min. 100 l vand for bl.a. ikke
at kede sig.
Et godt råd - læs lidt om dem før du køber dem. De er ikke altid helt nemme!

M.v.h.

Christian

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-03-06 11:26

Har hørt de kan være nogle belastende små sataner for de andre fisk, da de
kan finde på at hapse finner mm.

Jeg må ned i een af de lokale butikker her i Malmö og se hvad jeg kan finde
??
Evt i Kbh ??
Hvis nogen har et forslag

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-03-06 13:07

Eg Egemarke skrev:
> [...]
> de kan finde på at hapse finner mm.
>
> Jeg må ned i een af de lokale butikker her i Malmö og se hvad jeg kan

Neonfisken har dem.

mvh Tommy Fer

Kan man få fisk på motorcykel mon

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-03-06 22:18

Har overvejet at stoppe en plastik harley ned til dem hehe