»Den svære matematik«
Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-06 08:15

I dagens JP brines på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3601506>

følgende læserbrev af interesse for denne gruppe:

==
Offentliggjort 9. marts 2006 03:00

Den svære matematik

Af Søren Larsen, cand. rer. soc., Av. J. Chaudron 25, Bruxelles, Belgien

REGNING og matematik er naturligvis to sider af samme sag. Og
selvfølgelig skal matematik indlæres med henblik på at kunne bruges,
f.eks. til regneopgaver.

Da jeg tog realeksamen i 1973, havde vi regning sideløbende med
matematik i hele skoleforløbet til og med 2. real (9. kl.), dog ikke i
3. real. Regning var direkte anvendelsesorienteret, matematik var: ja -
abstrakt. Det kunne man forholde sig til. Og de fleste af os fik da også
bedre karakterer i regning end i matematik, for regning havde direkte
relevans til ting, vi kendte. Eller kontekst, om man vil. Matematikken
måtte vi bare acceptere ikke at kunne relatere til ret meget andet end
potentiel, senere brug eller hjernegymnastik for de kvikke.

JP peger i sin leder "For nemt" 7/3 på problemet, at sammenblandingen
har medført et niveaufald. Jeg er enig. Skæg for sig og snot for sig,
selv om snottet ofte ses i skægget kontekst. Jeg tror faktisk, at det er
lettere for eleverne at regne, når de har regning og at bide tænderne
sammen, når de har matematik.

Folkeskolen er for tidligt et niveau at tale om anvendt matematik. Der
kan gå så megen sammenhæng i alting, at det bliver uoverskueligt - også
for de bedste hoveder. Er der her et problem, som kan medvirke til at
forklare skoleelevers forvirring nu om dage? Og dermed også det
niveaufald, alle er så bange for, bestemt med rette.
==

Ja, det virker nu ikke som om hans viden om folkeskolen er særligt -
opdateret. Men i det omfang han har skolesøgende børn går de nu nok også
i internatinal skole i Bruxelles.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk