alger!!!
Fra : Katrine@fogsgaards.d~

Dato : 06-03-06 21:28

Hej

Vi har et 60L akvarie med en god pumbe. Vi skifter ca 20-25% af vandet hver
14. dag. Og nogengange oftere. Hvor også bundstene bliver renset. Der er ca
14 fisk i akvariet (platy og zebrafisk) Og en sugemalle.
Vi fodre 6 dage om ugen, og fodret er hurtigt spist. Vi har lyset tænt ca
8-9 timer om dagen. Men vi meget angrebet af alger. Alle vores planter har
trådalger på bladene og de sidder på glas og sten. De kommer få dage efter
vandskift. Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan man kommer dem
til livs? Det er efterhånden meget træls aldrig at have et klart akvarie.
(Vi har en magnet til vinduerne der kan fjerne noget, men slet ikke nok.)

Lige et lille ekstra spørgsmål... vores sugemalle er gul og meget slank. Vi
fik ikke fat på navnet da vi købte den, men måske der er nogle der kender
den og kan fortælle os hvilken art det er. Og evt. lidt info om den.

mvh Katrine

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-06 21:58

Katrine@fogsgaards.dk wrote:
> Vi har et 60L akvarie med en god pumbe.

Pumpe eller filter ?

Pumpe/luft har I ikke brug for - men et filter er fint.

> [...]
> Alle
> vores planter har trådalger på bladene og de sidder på glas og

Hvordan gror planterne ?

Hvis de kommer odentlig i groning vil de bruge nogle af de
næringsstoffer, som algerne lever af - det kan ikke kurere det
helt, men de hjælper.

Prøv at hæve lystiden til f.x. 10-11 timer.

Hvad har du af lys - trådalger kommer tit af for dårligt lys.

Hvis lysstofrøret er over et år gammelt - så skift det, da
lyskvalieten så er faldet meget.

Hvis det er et Grolux eller lign rør - så skift det til et af
ordentlig kvalitet.
..
> [...]
> træls aldrig at have et klart akvarie. (Vi har en magnet til
> vinduerne der kan fjerne noget, men slet ikke nok.)

Fisk som f.x. Siamesisk Algeæder spiser bl.a. trådalger - det er
der ikke ret mange andre fisk, der gør.

Desværre ikke.

Jan

Fra : PMH

Dato : 07-03-06 08:12

> Prøv at hæve lystiden til f.x. 10-11 timer.

Det er jeg sikker på vil gøre det endnu værre..

Det er almindelig kendt, at jo mere lys des mere alger..
Specielt hvis akvariet får direkte sollys, kan man næsten se
algerne vokse..

Her kan du læse en del om alger, og bekæmpelse.
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=177

PMH

Fra : noone

Dato : 07-03-06 12:59

> Det er jeg sikker på vil gøre det endnu værre..
>
> Det er almindelig kendt, at jo mere lys des mere alger..

Det kommer så sandelig an på, hvilken slags alger, vi taler om.

Hvis planterne får de rigtige forhold (herunder lys i passende mængder), så
de virkelig begynder at tage fat, skulle de gerne bruge de næringsstoffer,
som algerne i øjeblikket lever højt på.

noone

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-06 13:17

PMH wrote:
> Det er jeg sikker på vil gøre det endnu værre..
> Det er almindelig kendt, at jo mere lys des mere alger..

Ikke nødvendigvis - det vil få gang i planterne, der så bruger
næringsstofferne, så der ikke er så mange til algerne.

I troperne, hvor planter/fisk kommer fra er fordelingen ca 12
timer lys/12 timer mørke.

Derfor skal man ikke over 12 timer lys pr døgn - men planterne
skal have, hvad de har brug for til at gro ordentligt.

> Specielt hvis akvariet får direkte sollys, kan man næsten se
> algerne vokse..

Det er til gengæld rigtigt

Jan

Fra : noone

Dato : 07-03-06 01:24

> Vi har lyset tænt
> ca 8-9 timer om dagen.

Jeg holder mig generelt til 12 timers mørke, 12 timers lys - sådan er
døgnrytmen ved ækvator, som mange af vores fisk naturligt lever i nærheden
af.

> Men vi meget angrebet af alger. Alle vores
> planter har trådalger på bladene og de sidder på glas og sten. De
> kommer få dage efter vandskift. Er der nogen der har nogle gode råd
> til hvordan man kommer dem til livs?

Det er godt nok ikke en måde at fjerne årsagen til algerne, men I kunne
anskaffe en flok Amano-rejer. De er ret effektive til at holde trådalger
nede. Samtidig kan de sagtens gå sammen med jeres fisk uden at fiskene og
rejerne begynder at genere hinanden. Undtagelsen er dog, hvis Jeres
'Malle' er nedenstående art. Den bliver ret ufordragelig, når den bliver
stor.

> [...]
> slank. Vi fik ikke fat på navnet da vi købte den, men måske der er
> nogle der kender den og kan fortælle os hvilken art det er. Og evt.

Er det denne her:

http://www.azgardens.com/images/Gold-Algae-Eater.gif

I så fald er det ikke en sugemalle, men en algeæder, som er en karpefisk.
Er det den, der er vist på ovenstående billede, så bliver den 20+ cm - har
hørt om et eksemplar på 33 cm.

noone

Fra : J. Jørgensen

Dato : 07-03-06 16:19

"Katrine@fogsgaards.dk" <katrine@fogsgaards.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi fik ikke fat på navnet da vi købte den, men måske der er nogle der
> kender den og kan fortælle os hvilken art det er. Og evt. lidt info om

Hej Katrine

Det lyder fuldstændigt som om akvariet står et sted hvor der kommer
solstrejf ind.
Der er mange, der bliver snydt i denne tid hvor solen står så lavt og kommer
langt tilbage i stuerne.
Hvis det er tilfældet skal du flytte akvariet, eller tildække det i de timer
du har sol.

Hvis dette med solen ikke er tilfældet, så prøv at tildække dit akvarie så
det bliver fuldstændig mørkelagt i 2-3 døgn.
Det tager fiskene ikke skade af, og algerne dør - hvorefter du kan prøve
forfra igen hvor du så skal undgå for meget foder og sørge for rigtig
lystilførsel (10-12 timer konstant med et ordentligt lysrør) brug en timer
så du får en ensartet døgnrytme.
Held og lykke samt
Hilsen
Jørgen

Fra : HD

Dato : 07-03-06 17:53

Hej det eneste i skal gøre er at skærme for sollys det er det der på en måde
kommer ind i jeres akvarium, mere lys giver flere grønne alger mindre lys
giver brune alger, i skal prøve jer frem.
for at få bugt med algerne skal i mørklægge jeres akvarium med sort plastik
så det "intet" lys får i 8 dage også glemme at fodre i den tid "fiskene vil
nyde det" .
Vedrørende fodring ikke mere end 4-5 dane om ugen og ikke mere end fiskene
har spist på 1 minut.
Hans D.

Fra : Søren Jensen

Dato : 09-03-06 13:19

"HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i en meddelelse
> for at få bugt med algerne skal i mørklægge jeres akvarium med sort
> plastik så det "intet" lys får i 8 dage også glemme at fodre i den tid
> "fiskene vil nyde det" .

Jeg har samme problem og vil gerne af med algerne, men kan fiskene virkelig
klare sig en uge uden lys og foder?
Søren

Fra : Søren Jensen

Dato : 09-03-06 13:22

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-03-06 13:43

Søren Jensen wrote:
> Jeg har samme problem og vil gerne af med algerne, men kan
> fiskene
> virkelig klare sig en uge uden lys og foder?
> Søren

Sagtens - de vil have godt af en faste-uge

Der dør væsentlig flere fisk af overfodring end der dør af mangel
på foder - sådan er det også hos mennersker i vores del af verden

Jeg fodrer aldrig i ferier - heller ikke, hvis jeg er væk i 2-3
uger - og fiskene klarer sig fint,

Mht lys, så er det egentlig ikke fiskene, der har brug for det -
det er mest planterne - og de klarer sig fint i en uges tid uden
lys - men algerne gør ikke.

Jan

Fra : Søren Jensen

Dato : 09-03-06 14:13

> Sagtens - de vil have godt af en faste-uge

Det kunne være at jeg skulle faste sammen med fiskene

Ok, det vil jeg så prøve.
Søren

Fra : HD

Dato : 14-03-06 15:01

Se på mundruger de tager ikke føde toil sig i 21 dage hvor de går med
æggene/ungerne i munden.
så det er ikke noget problem
Hans D.