C++ bog
Fra : ducklord

Dato : 08-02-06 17:03

Hejsa

Jeg står og skal have købt mig en bog om C++. Har programmeret i
længere tid så det skal ikke være en helt nybegynder bog, og har
også kodet en smule C++. De to bøger som jeg mest står og overvejer
er:
"C++ Primer" (4th edition) eller
"The C++ Programming Language" - "Special Edition" af Bjarne "the man"
Stroustrup

Hvad jeg har hørt rundt omkring, skulle disse være ok bøger, og ikke
helt for nybegyndere. Nogen der har videre erfaring med disse to
bøger. Eller kan forslå en helt tredie?

Mvh Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-06 17:15

ducklord skrev:

> også kodet en smule C++. De to bøger som jeg mest står og overvejer
> er:
> "C++ Primer" (4th edition)

Den kender jeg ikke.

"Accelerated C++" af Andrew Koenig og Barbara E. Moo (ISBN nr.
0-201-70353-X) har en lidt anderledes og mere spændende tilgang
til begynderindlærning end normalt.

"C++ from the Beginning" af Jan Skansholm (ISBN nr.
0-201-40377-3) er mere traditionel, men ellers ganske udmærket.
Den brugte vi på mit datamatikerhold.

> eller "The C++ Programming Language" - "Special Edition" af
> Bjarne "the man" Stroustrup

Det er en avanceret opslagsbog som jeg ikke vil anbefale til en
begynder. Den er guld værd for den erfarne som er vant til at
læse formaliseret 'kode'sprog. Jeg savner faktisk stadig en
opslagsbog der er lige så genial som K&R's "The C Programming
Language" (som altså ikke er om C++).

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-02-06 18:50

> [...]
> længere tid så det skal ikke være en helt nybegynder bog, og har
> også kodet en smule C++. De to bøger som jeg mest står og overvejer

Fjerde udgave at Lippman, Lajoie og Moo skulle være ret god.
Selvom jeg ikke har læst den er jeg rimelig sikker på at man ikke går galt i
byen med den.
Det at Barbara Moo er kommet med som medforfatter er jeg sikker på har
forbedret den.

Pas på: der er andre forfattere der har skrevet bøger med næsten samme
titel - formodentlig for at snylte på Stan Lippman's success.

Men ellers er
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
som Bertel Lund Hansen en interessant bog.
Det er en utraditionel, kort introduktion til moderne C++, men dækker ikke
sproget så bredt som de 2 andre. En ualmindelig god bog.

> eller
> "The C++ Programming Language" - "Special Edition" af Bjarne "the man"
> Stroustrup

Det er den ultimative reference - men måske ikke så nem starte med, men ikke
til at komme udenom.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Lauritsen

Dato : 08-02-06 19:48

On Wed, 2006-02-08 at 17:15 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> læse formaliseret 'kode'sprog. Jeg savner faktisk stadig en
> opslagsbog der er lige så genial som K&R's "The C Programming

Foruden at i tydligvis misforstod at jeg ikke er nybegynder så vil jeg
sige tak for feedbacken.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-02-06 20:01

"Anders Lauritsen" <duck_remove_@cs.aau.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Foruden at i tydligvis misforstod at jeg ikke er nybegynder

Det misforstod jeg ikke - du havde skrevet det højt og tydeligt.
Jeg plejer at anbefale Accelerated C++ både til begyndere og folk der har
programmeret C++ i 10 år. Sommetider tror folk at jeg mener det ironisk -
men det er helt seriøst. Det skyldes at den, som jeg skrev, præsenterer
moderne C++ - altså der er meget om programmeringsstil og ikke så meget om
"hvordan skriver man en for løkke ?".

> så vil jeg
> sige tak for feedbacken.

Du er velkommen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-06 22:28

Anders Lauritsen skrev:

> Foruden at i tydligvis misforstod at jeg ikke er nybegynder så vil jeg
> sige tak for feedbacken.

Jeg læste ganske rigtigt dit indlæg for hastigt.

--
Bertel

Fra : Anders Lauritsen

Dato : 08-02-06 21:55

On Wed, 2006-02-08 at 20:00 +0100, Mogens Hansen wrote:
> "Anders Lauritsen" <duck_remove_@cs.aau.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det misforstod jeg ikke - du havde skrevet det højt og tydeligt.

Okay. Undskyld hvis jeg lød arrogant på nogen måde, var ikke min mening.
Glemmer at læse mine beskeder igennem en gang inden jeg sender dem.

> [...]
> moderne C++ - altså der er meget om programmeringsstil og ikke så meget om

Programmeringstilen er jo også en vigtig del. Noget af det som gør man
kan have noget kode til at ligge i længer tid, og tage det frem igen, og
stadig forstå hvad pokker ens tanker lige var den gang. Foruden
selvfølgelig de evindelige kommentare.

Endnu en gang tak.

Mvh Anders

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-02-06 11:41

"ducklord" <ducklord@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Hvad jeg har hørt rundt omkring, skulle disse være ok bøger, og ikke
> helt for nybegyndere. Nogen der har videre erfaring med disse to

De to var faktisk de to første gode bøger om C++. C++ Primer havde et
ry for at være den man skulle starte med hvis man var ny til
programmering, og C++ Programming Language hvis man allerede kunne
programmere.

I dag er Accelerated C++ bogen til begyndere.