Bundslam ??
Fra : Eg Egemarke

Dato : 05-03-06 16:36

Har sat nyt akvarie op og det kører fint uden døde fisk og lign.
MEN der er ganske meget bundsnask/slam der ligger som et "skæg" over det
hele
Hvor kommer det fra og hvordan slipper jeg af med det igen ??
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-06 17:36

Eg Egemarke wrote:
> MEN der er ganske meget bundsnask/slam der ligger som et "skæg"
> over
> det hele
> Hvor kommer det fra og hvordan slipper jeg af med det igen ??

I et helt nyanlagt akvarie bør man skifte en del af vandet
jævnlig - brug lejligheden til at suge snask op fra bunden.

Senere, når fil og planter er kommet i god vækst, så kan man godt
lade gå noget længere mellem vandskifte/rengøring.

Har du noget filter ?

Det kan også være, at du fodrer for meget - det gør mange i
starten - og det lægger sig som "snask" på bunden og går i
forrådnelse.

Jan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 05-03-06 18:26

Det er garanteret fordi de har fået for meget at spise så, det anede mig....
Hvor meget/tit skal de så have når der er 20 Neon og 10 platy samt 1 malle i
160 L ??
Der er et ganske godt filter i og en ret så stor pumpe der giver god strøm i
akvariet.
Pumpe/filter er med filter dug/filt som jeg kan pille ud og rense, dette er
gjort 3 gange nu og det har hjulpet gevaldigt på gennemsigtigheden af
vandet. Vandet er mere eller mindre helt klart, så jeg regner da ikke med at
skulle skifte ud allerede.
Det er ca 14 dage gammelt totalt.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-03-06 18:37

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er garanteret fordi de har fået for meget at spise så, det anede
> mig....
> Hvor meget/tit skal de så have når der er 20 Neon og 10 platy samt 1 malle
> i 160 L ??

1 gang om dagen, det de spiser på ca. et par minutter. Gerne een eller to
dage om ugen hvor de ikke fodres overhovedet.

> [...]
> vandet. Vandet er mere eller mindre helt klart, så jeg regner da ikke med

Der er mange meninger om at skifte vand. Hvis det var mit akvarie, så
skiftede jeg 10% hver weekend.
Når du renser filteret, så brug ALDRIG sæbe, men skyl det under rindende
lunkent vand, brug eft det du alligevel smider ud ved vandskifte.
Det skal gøres efter behov. Jo færre gange jo bedre, da bakteriefloraen
blliver ødelagt lidt hver gang. Når gennemstrømshastigheden er lav, så rens
det.

> Det er ca 14 dage gammelt totalt.

Der går endnu 1 md. før der er en god bakterie flora i filter og bundlag, så
derfor skal du mindst 1 gang om ugen skifte vand (10%).

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-06 19:30

Eg Egemarke wrote:
> Det er garanteret fordi de har fået for meget at spise så, det
> anede
> mig....

Det er en normal begynderfejl

De kan bedre tåle at sulte lidt end at blive overfodret.

De andr ting har Christian svaret udmærket på, så det vil jeg
ikke gentage.

Jan

Fra : Frandsen

Dato : 06-03-06 15:22

> Det er en normal begynderfejl

Det er ligefrem menneskeligt. Vi mennesker elsker at fodre dyr.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 06-03-06 22:21

Hæ jeg ku vidst osse selv godt undvære lidt foder '
MEN jeg har fulgt jeres råd og kun fodret en smule een gang om dagen og der
er stort set muget ud af fiskene/en usynlig ånd ?? Så akvariet fremstår
ganske pænt