SATA vs SATA2 i backplanes
Fra : Steen

Dato : 01-03-06 11:14

Hej,

Jeg skal have samlet en ny server og forventer at anskaffe en RAID
controller (3Ware 9550SX ser interessant ud - og der er tilsyneladende
god understøttelse af linux).

Dertil skal der naturligvis anskaffes et antal SATA2 diske som jeg
forventer at montere i et drive cage / backplane, hvilket giver
anledning til følgende spørgsmål:

- Har det betydning om backplanet er SATA eller SATA2, eller m.a.o.
giver det problemer med SATA2 diske og SATA2 controller hvis selve
backplanet er SATA?

- Er der nogle som kan anbefale et godt backplane (4 diske som fylder
tre 5 1/4" slots)

- Er SATA controlleren et godt valg? Krav er SATA2, mindst 4 kanaler,
HW understøttet RAID, understøttelse af linux (Fedora).

På forhånd tak for hjælpen.

Steen

Fra : Svend

Dato : 01-03-06 22:57

Steen wrote:
> Hej,
>

> - Er SATA controlleren et godt valg? Krav er SATA2, mindst 4 kanaler,
> HW understøttet RAID, understøttelse af linux (Fedora).

Hvis du skal have understøttelse i fedora og sataraid, kan jeg ikke
komme i tanke om andre. Ellers er der tekram acrea, men det er hvis ikke
til fedora.

--
Svend

Fra : Anders Hansen

Dato : 02-03-06 11:53

- Er SATA controlleren et godt valg? Krav er SATA2, mindst 4 kanaler,
HW understøttet RAID, understøttelse af linux (Fedora).

Promise SX4300/8300 kunne også være en mulighed. De har linux-drivere til
lidt af hvert :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-06 15:21

Anders Hansen wrote:
> [...]
> HW understøttet RAID, understøttelse af linux (Fedora).
> Promise SX4300/8300 kunne også være en mulighed. De har linux-drivere til

Hvis det er af samme kvalitet som Promise' typiske RAID-produkter
ville jeg nok vælge 3ware..

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 02-03-06 16:54

In newsgroup dk.edb.hardware.server wrote, Hans Joergensen, this, the 02
Mar 2006 14:20:35 GMT:

Hello Hans Joergensen,

>Hvis det er af samme kvalitet som Promise' typiske RAID-produkter
>ville jeg nok vælge 3ware..

Men det er prisen ikke! 3ware er meget dyrere!
Kristian Krautwald

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-06 17:32

Kristian Krautwald wrote:
> Men det er prisen ikke! 3ware er meget dyrere!

Her på stedet har jeg 4 hardware RAIDs..

2 Promise (ægte) HW RAID's
2 3ware..

Promise-kasserne har inden for det sidste års tid samlet haft 4
nedbrud med totalt datatab (på trods af at de kører RAID5, 3ware
har ikke haft nogle.

Det er i øvrigt Promise RM8000 RAID-kasser, SCSI-tilsluttet..

// Hans

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 02-03-06 18:58

Hep,

> Men det er prisen ikke! 3ware er meget dyrere!

Der forskel på kvalitet. Der forskel på hvad 3ware koster her og der,
jeg vil mene jeg billig med dem, I velkommen til at forhøre et tilbud.

Mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-03-06 13:08

On 1 Mar 2006 02:13:32 -0800, "Steen" <steenge@gmail.com> wrote:

>Jeg skal have samlet en ny server og forventer at anskaffe en RAID
>controller (3Ware 9550SX ser interessant ud - og der er tilsyneladende
>god understøttelse af linux).
[....]
>- Er SATA controlleren et godt valg? Krav er SATA2, mindst 4 kanaler,
>HW understøttet RAID, understøttelse af linux (Fedora).

Jeg skal ærligt tilstå at jeg ikke rigtig har erfaringer med
konkurrenterne (eller en speciel fiksering på sata2), men vi har vel
20-25 3ware controllere i forskellige afskygninger (2/4/8 kanals) i
drift (med Linux, FreeBSD og Windows), og er ovenud tilfredse med dem.
Jeg ville ikke tøve et øjeblik før jeg valgte sådan en.

/Tommy

Fra : Steen

Dato : 02-03-06 15:08

Tommy Eriksen wrote:
(...)
> [...]
> drift (med Linux, FreeBSD og Windows), og er ovenud tilfredse med dem.
> Jeg ville ikke tøve et øjeblik før jeg valgte sådan en.

Det lyder godt - jeg tror at den controller er det rette valg for mig.

Er der nogen som har en komentar til det øvrige spørgsmål - om det
giver problemer at bruge et SATA backplane med SATA2 diske og SATA2
controller?

-Steen

Fra : Svend

Dato : 13-03-06 15:10

Steen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen som har en komentar til det øvrige spørgsmål - om det
> giver problemer at bruge et SATA backplane med SATA2 diske og SATA2

Det har jeg ikke oplevet på 3ware.

--
Svend

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 06-03-06 20:34

"Steen" <steenge@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----

Hvilken drivecage påtænker du at anvende?

Jeg har kig på denne:
http://granitedigital.com/catalog/pg56_satahot-swapbackup8.htm men kunne
godt bruge en controller til Linux hvor portene sidder i slot åbningen.

Er der nogen der har erfaringer med ovennævnte?

Mvh Sophus

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 19:24

Sophus Vørsing wrote:

> [...]
> godt bruge en controller til Linux hvor portene sidder i slot åbningen.
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovennævnte?

Jeg har ikke erfaring med nævnte cage specifikt, men jeg kan da nævne at
Granite Digital laver ret godt kram. Jeg har haft en del af deres SCSI
produkter igennem maskinerne i løbet af årene og det har været gode sager.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 14-03-06 11:46

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke erfaring med nævnte cage specifikt, men jeg kan da nævne at
> Granite Digital laver ret godt kram. Jeg har haft en del af deres SCSI
> produkter igennem maskinerne i løbet af årene og det har været gode sager.

Claus, bestiller du direkte i USA eller kender du en dansk grossist eller
leverandør?

Mvh Sophus

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 13:49

Sophus Vørsing (2670) wrote:

> Claus, bestiller du direkte i USA eller kender du en dansk grossist eller
> leverandør?

Jeg bestilte direkte i USA, kunne ikke finde en leverandør her i DK. men
det skulle ærligt talt undre mig hvis der ikke var en...

jeg har sendt dem en mail, nu må vi se hvad de svarer, jeg poster svaret
her så kan du se.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 18:08

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> det skulle ærligt talt undre mig hvis der ikke var en...
>
> jeg har sendt dem en mail, nu må vi se hvad de svarer, jeg poster svaret

Hello Claus,
We sell our products direct to our customers in Denmark.
We ship via FedEx and accept Visa, M/Card or Amex for payment.
Thank you for checking with us.
Regards,
Bob Bhakta
Granite Digital.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 15-03-06 13:17

> [...]
> We sell our products direct to our customers in Denmark.
> We ship via FedEx and accept Visa, M/Card or Amex for payment.

Hej Claus, Tak for hjælpen.

Mvh Sophus