Hvilke frøsorter i foderautomaten?
Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-02-06 17:48

Hej

Jeg har lige bestil 2 store foderautomater til fuglene, dvs, at der er 4
forskellige rum jeg kan komme frø i, men jeg kan ikke lige finde ud af
hvilke jeg skal vælge, jeg kan også lave nogle blandinger.

Jeg regner med at der skal solsikkekerner i et af rummene, men hvad der skal
i de 3 andre ved jeg ikke.

Vi har ikke boet her så længe (siden december), men jeg har indtil nu set
disse fugle, de fleste kommer dagligt og spiser:

Gråspurv, Kærnebider, Dompap, Gulirisk, Grønirisk, Musvit, Blåmejse,
Sumpmejse, Solsort, Gærdsmutter, Spætte, Rødkælk, Bogfinke, og så en enkelt
Gråsisken, og jeg er sikker på at det var denne, da en af vores hunde slog
den ihjel, de er ret hurtig vores hunde og vi var lige flyttet herud så
fuglene var ikke vant til disse hurtige hunde, og vi har ikke fået et
ordentlig foderbræt/automat op endnu, så der fodres ca. 60 cm over jorden,
der er godt nok masser af buske tæt ved, men denne stakkels fugl var altså
ikke hurtig nok.

Nå men jeg spekulere på hvad jeg skal købe af foder til dem, har prøvet
vildtfugleblanding, men syntes ikke dette er særligt godt, ser ud som om
fuglene ikke er interesseret i hveden, og det er jo en stor del af dette
foder.

VH Lene

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 18:26

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke jeg skal vælge, jeg kan også lave nogle blandinger.
>
> Jeg regner med at der skal solsikkekerner i et af rummene, men hvad der
i de 3 andre ved jeg ikke.

Hej

Solsikkefrø er der rigtig mange fugle som foretrækker, så det kunne du
evt. bruge to af rummene til.. Hampefrø, hakkede nødder og hvedeklid
er ligeledes et hit hos småfugle. Hvis det er en af de store automater
kan man også hælde tørrede rønnebær på...

> [...]
> jorden, der er godt nok masser af buske tæt ved, men denne stakkels fugl

Du må da bo i nærheden af en skov

> [...]
> vildtfugleblanding, men syntes ikke dette er særligt godt, ser ud som om
> fuglene ikke er interesseret i hveden, og det er jo en stor del af dette

Det har jeg heller ikke haft den store cucces med. Det er muligt du skal ind
til en dyrehandel for at købe de bedste specialblandinger men så kan du
glæde dig over at det er noget fuglene kan holder af...

Mvh.
/GT

Fra : Lene Sørensen

Dato : 22-02-06 19:11

Hej

Ja de får stort set kun solsikkefrø nu, og så en masse af disse mejsekugler.

Men jeg ville gerne sikre mig at alle fik noget godt, jeg tænkte lidt på
hampfrø (som du også forslår), boghvede, hørfrø, hirse, men ved ikke om det
vil falde i fuglenes smag. Er det nødvendigt at nødderne er hakket, kan se
at man kan købe jordnøddekerner, skal man købe en automat der er beregnet
til disse kerner, for at fuglene vil få noget ud af dem? Virker lidt
omstændelig hvis jeg skal stå og hakke nødder til fuglene hver dag.

Hvorfor mener du at vi må bo i nærheden af en skov? Men det er rigtig det
gør vi, vi bor meget tæt på Hem skov ved Mariager, jeg går tur der hverdag,
så faktisk en stor rovfugl i dag Kan også høre en ugle her tæt på hvor
vi bor. Udover Hem skov (som er meget stor) er der minder skov arealer tæt
på, samt gran plantager (nabo). Der kommer altså også ufattelig mange fugle
hver dag, men ham der boede her før os, har også fodret fuglene året rundt.

Jeg har fundet et sted på nettet hvor jeg kan købe store mængder, ved ikke
om det er billigt, men de har et stort udvalg:

http://www.avifauna.dk

Noget andet jeg har gået og tænkt over, er om det ville være ok at sætte
redekasser op til ugler og rovfugle, vil de ikke skræmme de små fugle væk?
Vi har haft besøg af en rovfugl i haven, skal måske lige sige at vi bor
langt ud på landet, stort set ingen naboer, vores grund/have er på 3700m2,
og der er masser af buske og store træer.

Tak for hjælpen.

VH Lene

Fra : Max

Dato : 22-02-06 19:40

Hej Lene

> [...]
> sige at vi bor langt ud på landet, stort set ingen naboer, vores
> grund/have er på 3700m2, og der er masser af buske og store træer.

Vi har stor fornøjelse med en færdigblanding, den hedder Vildfugleblanding
og er fra noget der kalder sig Best Freind, sælges i 4,5 kg spande til en
alt for høj pris, men konen faldt over den en dag i Føtex til en virkelig
god pris og købte en 20 spande. Den er opgivet til at indeholde, gul hirse,
solsikkefrø, havre, dari og hampefrø. Alt bliver spist, småfuglene tømmer
automaterne og de store frø ryger på jorden, der tager ringduerne og
tyrkerduerne dem og solsortene foretrækker også at spise på jorden.

Ud over det har vi et foderhus hængende uden for vinduet ved spisebordet,
der ryger der havregryn og afskallede solsikkefrø, den hænger nemlig over
fliserne og jeg gider ikke alle de skaller og man kan faktisk få de
afskallede
til en rimelig pris til tider.

Med sådan en stor grund burde det da kunne lade sig gøre med kasse til
uglen og andre rovfugle. Vi har et spurvehøgepar der yngler et par hundrede
meter herfra, de besøger da haven engang imellem, men jeg føler ikke
at de små fugle føler sig særlig generet af det par.

Mvh Max

Fra : Lene Sørensen

Dato : 23-02-06 18:41

Hej Max

Jeg tror måske, at det ville kunne betale sig, at købe rene frøsorter i
korn- og foderstof butikker, men det vil jeg lige prøve at fine ud af, med
så meget som de fugle, vi har i haven spiser så må vi hellere købe stort
ind.

Vi har vores ikke særlige gode foderbræt (faktisk en skål) lige uden for
vinduet, dvs. at vi kan se det både fra spisebords og fra sofaafdelingen, da
der er to vinduer der går fra gulv til loft, samt to terrassedøre der vender
ud mod foderpladsen. Jeg savner slet ikke mine akvariefisk, som jeg måtte
skille mig af med da vi flyttede, ikke med alle de fugle man kan studere.
Det er sjovt at se deres forskellige adfærd, hvor meget eller hvor lidt de
tolerere hinanden.

Jeg kan se at i nogen store træer som er ca. 50 m fra vores grund, der er
der en kæmpestor rede, lavet af en masse kviste, jeg er spændt på at se hvad
det er for en fugl der har tænkt sig at slå sig ned der, bruger rovfuglene
ikke den samme rede år efter år?

Jeg vil overveje om jeg vil sætte redekasser op, til rovfuglene, det kommer
nok an på om denne store rede bliver beboet, fordi jeg tror ikke, at to par
vil slå sig ned så tæt på hinanden, men det kan godt være jeg tager fejl? Og
jeg vil da også hellere have fuglene i min have så jeg kan studere dem

VH Lene

Fra : Jynis

Dato : 02-03-06 09:07

Da jeg havde grovvarebutik , lavede jeg nogle forsøg med forskellige
frøsorter.Det endte med en blanding jeg kaldte Jyttes havefugle blanding.
Jeg satte ganske enkelt skåle ud med rene sorter , og blandede så i det
omfang som fuglene spiste frøene.
Blandingen bestod af solsikke ,jordnødder , boghvede,hør, dari ,
valmuefrø,hampefrø og hirse. De alm. kornsorter , majs og ærter blev ikke
spist
Solsikke og jordnødder er topskorer hvor jeg bor nu. Fedtkugler kimser de
heller ikke af.
Hvilke fugleblandinger der er bedst , vil altid afhænge hvilke fugle der er
i området.
Både jordnødder og solsikke køber jeg i hele sække , det er billigst.
Mvh . Jytte

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 20:12

> [...]
> beregnet til disse kerner, for at fuglene vil få noget ud af dem? Virker
> lidt omstændelig hvis jeg skal stå og hakke nødder til fuglene hver dag.

Brug en blender)

Nu skriver du selv at du gerne vil sikre dig at alle fik noget godt derfor
vil
det være en god idé at hakke ihvertfald nogle af nødderne så de små spurve
med svagt næb også kan være med. Dem med kraftige næb kan nemt klare
nødderne selv...
Boghvede kerner har jeg prøvet at fodre med og det blev kasseret lige
fra en ende af. Hørfrø har jeg aldrig prøvet men hirse er guf.

> [...]
> arealer tæt på, samt gran plantager (nabo). Der kommer altså også
> ufattelig mange fugle hver dag, men ham der boede her før os, har også

Det var på grund af flagspætten. Sådan en flyver helst ikke længere væk fra
sin skov end at den kan se "hjem"

> Jeg har fundet et sted på nettet hvor jeg kan købe store mængder, ved ikke
> om det er billigt, men de har et stort udvalg:

Jeg søgte fuglefrø på linket men kunne ikke lige finde et brugbart resultat.
Hvis du fortsætter med at fodre året rundt som den tidligere husejer vil det
da være en gó ide at købe stort ind og det vil naturligvis også være det
billigste i det lange løb

> [...]
> langt ud på landet, stort set ingen naboer, vores grund/have er på 3700m2,
> og der er masser af buske og store træer.

Det vil altid tiltrække rovfugle når der fodres fugle, det er en ganske
naturlig
ting når en spurvehøg slår ned og snupper en bogfinke eller grønirisk, det
kan der
ikke stilles ret meget op imod. Der sker ikke noget ved at opsætte kasser.
DOF undersøgelser har påvist at det faktisk har en meget begrænset
indvirkning
på småfuglene i området. Men pas på katte, det er nok deres fjende nr. 1

Mvh.
/GT

Fra : Lene Sørensen

Dato : 23-02-06 18:45

Hej Georg

Jeg vil overveje at hakke lidt nødder til dem engang imellem, selvfølgelig
skal de forkæles.

Jeg var ikke klar over det med flagspætten, men vi har et meget stort træ i
haven, hvor barken ligesom går af i flager, måske kan de finde noget
spiseligt under barken, fordi det er der den plejer at hoppe rundt.

Med hensyn til linket til Avifauna, så skulle jeg have givet dig linket
direkte til siden, den kommer så her:
http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=839_800_813

Siden hedder Rene frøsorter, hvis linket ikke virker så gå ind under
fugleartikler, og der finder du siden. Der er en masse forskelligt at vælge
imellem, 7 forskellig slags Hirse, og alt mulig andet.

Jeg vil overveje at sætte redekasse op til rovfugle. Med hensyn til katte,
så har naboen katte, men hvis de skulle begive sig ind i vores have, så
kommer de ikke levende herfra, det sørger hundene for, nu lyder mine hunde
meget barbariske, det er de ikke, men katte er jagt på små vildt for dem, og
vores have er indhegnet, så hvis katten er så dum at hoppe over hegnet, så
er der ikke meget vi kan gøre ved det.

For resten købte jeg bogen: fuglehaven af Benny Génsbøl, samtidig med
foderautomaterne, og i denne bog står der om hørfrø "Hør, meget olie og
fedtholdigt frø, med stor næringsværdi i vintertiden. Hør er et ret lille
frø og kan derfor tages af arter med et ret spinkelt næb", så undgår jeg
måske at hakke nødder, så kan de små fugle få disse i stedet for

Fra : Georg Tranholm

Dato : 23-02-06 20:20

> [...]
> i haven, hvor barken ligesom går af i flager, måske kan de finde noget
> spiseligt under barken, fordi det er der den plejer at hoppe rundt.

Hej igen Lene

Den har helt sikkert været ude efter larver og andet spiseligt ingen tvivl
om det, men flagspætten, grønspætten og sortspætten er også frøædere.
De elsker bl.a. frø fra rødgran og har sikkert også været på besøg ved
din foderplads efter dv. frø.

> [...]
> fugleartikler, og der finder du siden. Der er en masse forskelligt at
> vælge imellem, 7 forskellig slags Hirse, og alt mulig andet.

Tak for linket... Jeg kan se at der er penge at spare her fremfor
Calles Dyrehandel hvor jeg plejer at foretage mine indkøb

> [...]
> og vores have er indhegnet, så hvis katten er så dum at hoppe over hegnet,
> så er der ikke meget vi kan gøre ved det.

Nu elsker jeg altså også katte, men hvis man samtidig holder af fugle
er det desvære nødvendigt at begrænse katteholdet til et minimun.

> [...]
> frø og kan derfor tages af arter med et ret spinkelt næb", så undgår jeg
> måske at hakke nødder, så kan de små fugle få disse i stedet for

Ja ja, jeg fornemmer at du stadig har et lille forbehold over for at hakke
nødder )
Så vil jeg da prøve hørfrø næste gang der skal indkøbes frø. Jeg må
tilstå at jeg ikke vidste at hørfrø var velegnet i vildfugleblanding, men
det skal da prøves...
Prøv også at lave din egen blanding: Fedtflommen fra svin eller oksetalg
(må ikke indeholde salt) Smelt og tilsæt dv. frø og hæld det i en f.eks.
tværdelt kokus-skal - lad det størkne - bor et hul og hæng det op et
passende sted, og du får masser mejser som gæster især her i den
kolde tid hvor kropsforbrændingen er på sit højeste.

Fra : CanonKnud

Dato : 26-02-06 07:38

[...]
:
: VH Lene

Valset havre og valset hvede er også attraktivt, og kan købes for ca
125,- kr / 25kg i fynske foderstofhandler, og endnu billigere privat
hos mange svineopdrættere.
Jeg har set sumpmejser der har stor fornøjelse af at hakke løs på en enkelt
hasselnøddekerne i et net, indtil den kan trække det resterende ud gennem
netmaskerne. Så ulejligheden med at findele nødder kan du spare dig.
mvh Knud

Fra : Chris

Dato : 28-02-06 17:06

Lene Sørensen wrote:
> [...]
> forskellige rum jeg kan komme frø i, men jeg kan ikke lige finde ud af
> hvilke jeg skal vælge, jeg kan også lave nogle blandinger.

Hvis du har dine gamle "Fugle og Natur" medlemsblade liggende (hvis du
altså er medlem af Dansk Ornitologisk Forening?) findes der flere
artikler/undersøgelser af hvad der er bedst at fodre med. På dette
website er forskellige tidsskrifter indeksseret - og her har jeg søgt på
"fuglefodring":

http://www.eurobirding.com/articleres.asp?search=1&fugleid=&emne=27&m3=on&page=1

Hilsen Chris