Aktivt kul??
Fra : Søren

Dato : 14-02-06 21:06

har "man" aktiv kul i sit filter hele tiden,
eller kun engang imellem?

Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-02-06 21:09

Søren wrote:
> har "man" aktiv kul i sit filter hele tiden,
> eller kun engang imellem?
> Søren

I mit tilfæde: Aldrig.

Hvad ønsker du at bruge det til ?

Jan

Fra : Søren

Dato : 14-02-06 21:53

> Hvad ønsker du at bruge det til ?
>
> Jan

Det ved jeg ikke, det var med da jeg købte mit filter.
det renser vel :-?

Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-02-06 23:32

Søren wrote:
> Det ved jeg ikke, det var med da jeg købte mit filter.
> det renser vel :-?
> Søren

Jeg fandt dette via Google:

Aktivt kul kan bruges til at fjerne medicinrester fra vandet efter en
sygdomsbehandling, eller til at fjerne en for kraftig bruntoning efter
spagnumfiltrering. Er uanvendeligt, i nogle tilfælde direkte skadeligt, til
permanent brug.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 15-02-06 09:08

Der er en lille ting til. Efter 1-2 uger holder det op med at virke så
holdbarheden er ikke særligt lang. De gange jeg har fået det medleveret et
filter (for eksempel fluval404), så har jeg ikke gidet at putte det i for
det gør jo så at man efter 2 uger skal åbne pumpen igen og pille det ud :)
Dovenskaben længe leve :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-02-06 17:39

"Søren" <vussi_v@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> har "man" aktiv kul i sit filter hele tiden,
> eller kun engang imellem?
>
> Søren

Hej Søren
Jeg vil råde dig til ikke at bruge aktiv kul.
Det kan fjerne medicinrester og eventuelt lidt urinstoffer.
Men man kan ikke rigtigt vide hvor effektivt det er (det er en helt
videnskab med regenerering o.s.v.).
Du kan også være uheldig med håndteringen i det hele taget.
Så er de kendte vandskift meget nemmere og mere sikre at anvende, men det
tjener forretningerne jo ikke så meget på - og dog der findes jo også en del
forskellige medikamenter til brug ved vandskift - og værre er, at der er sku
folk der køber det!

Det er da muligt at mere erfarne og avancerede brugere er uenige med mig om
dette, men jeg har kun haft akvariefisk i ca. 70 år.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-02-06 18:25

J. Jørgensen wrote:

> Det er da muligt at mere erfarne og avancerede brugere er uenige med mig om
> dette, men jeg har kun haft akvariefisk i ca. 70 år.

Grønskolling !!! Når du ikke ved mere om akvariefisk bør du overhovedet
ikke svare på indlæg her i gruppen !

/Ole

P.S.

Fra : Søren

Dato : 16-02-06 19:25

så må jeg nok hellere pille det ud i week-enden

Tak for svar

Søren

Fra : TBL

Dato : 17-02-06 21:21

On Thu, 16 Feb 2006 17:38:30 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>Det er da muligt at mere erfarne og avancerede brugere er uenige med mig om
>dette, men jeg har kun haft akvariefisk i ca. 70 år.
>
>Hilsen
>Jørgen

Det var Dælme da nogle gamle fisk hæhæ