Ancistrus opdræt - tips og forslag?
Fra : ChristianH

Dato : 13-02-06 10:07

Hejsa.

Hejsa jeg er efterhånden blevet bidt af de små usynlige
støvsugerfisk - Ancictrusmaller. Jeg har et setup som jeg gerne vil
høre om i tror kan være fint nok - håber i vil give lidt respons på
det, da jeg er helt ny inden for opdræt.

Jeg har skaffet mig et ældre Akvastabil akvarium, vist fra en
dyrebutik - det er 123 cm langt, 27 dybt og 30 højt - altså ca 100
liter. Jeg tænkte at dette måtte være noget nær det optimale jeg
kunne få, da jeg får et ret stort bundareal (derudover synes jeg at
det er ret fedt ved at det er så langt, fordi fiskene kan svømme
længere og man kan bedre overskue det...

Af grus har jeg noget almindeligt Uranus Grus mrk AT 201A, 4-8 mm.

Jeg har endnu ikke fået mig et armatur, men regner med at finde et (1
eller 2 lysstofrør? Tror selv at et vil være nok) eller måske tage 2
halogenlamper (teleskop halogenlamper) og sætte på det.

Jeg har skaffet mig en pumpe til at putte i akvariet af mærket AM-Top
pro. Den kan trække 800 liter i timen og er egentlig "kun" beregnet
til 83 liters akvarier - men skulle jeg have valgt modellen større,
kunne den pga højden ikke være i akvariet.

Jeg har et varmelegme som kan isættes hvis det skulle blive
nødvendigt...

Dog er jeg ikke helt sikker på hvor varmt der skal være, er det okay
omkring de 25 grader?

Jeg regner med at fylde lidt kokushuler i og nogle rødder til at raspe
af på. Evt lidt store sten også for "hyggens" skyld.

Jeg er ikke sikker på hvilke typer planter der er bedst at putte i -
har i nogle gode ideer til hvilke er bedst - gerne nogle som man kan
finde hos den lokale fiskepusher...

Fiskene regner jeg først med at købe et par uger (kun Ancistrus)
efter at det er oppe at køre således at miljøet er faldet til ro og
vandet er klart (regner med at forberede det ved at hælde 10-20 liter
vand i fra mit allerede kørende akvarium - så bliver de vel også
mere kompatible, skulle jeg få brug for at flytte fisk fra det ene til
det andet. Hvor mange vil i synes jeg skal starte med (de er dyre hos
den lokale fiskepusher, 42 kr pr. stk for ungerne alene...) og vil i
sige 1:1 mht køn eller?

Foder er vel en utrolig lang snak, men primært tænker jeg på
mallepiller og noget frostfoder - evt lidt flager engang imellem... Jeg
er ikke helt sikker på hvad grøntfoder egentlig er? Hvad spiser de
små malleunger? Deres forældre, kan de gå med dem i samme akvarium
eller skal de forflyttes så snart de har født - som f.eks. med
Guppyer?

Nå, men idag kommer Akvariet i hvert tilfælde op - og så håber jeg
på at blive lidt klogere

Med Venlig Hilsen og Tak for en god og inspirerende gruppe
MVH

Christian henriksen, Brabrand

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 13-02-06 10:24

Hejsa

Jeg har en 'ancistrusfarm'. Det er et 200 liters akvarie med 10 voksne
individer i. Det er fyldt med trærødder, kæmpevalisneria og urtepotter samt
kokosnøddeskaller. De afleverer ca 50 unger hver måned, nogle måneder dog
helt op til 200. Mit bundmateriale er alm rød/sort akvariegrus men jeg
overvejer at skifte det til cichlidesand 0.8-1,2 mm da jeg har læst at
mallerne har det bedre med det. Akvasrietemperaturen er 26 grader.
At opdrætte ancistrus er stort set ligeså svært som at opdrætte guppy. Lav
et akvarie med trærødder og huler og sæt nogle voksne individer i akvariet
og vent :)

Held og lykke med det :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk
www.akvadag.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-02-06 17:36

ChristianH wrote:

> [...]
> høre om i tror kan være fint nok - håber i vil give lidt respons på
> det, da jeg er helt ny inden for opdræt.

Som nybegynder er Ancistrus'en et rigtig godt valg. Den er nem at passe,
og den yngler relativt nemt.

> [...]
> det er ret fedt ved at det er så langt, fordi fiskene kan svømme
> længere og man kan bedre overskue det...

I forhold til opdræt tror jeg ikke det har nogen betydning. Men syntes
du at det er pænere, så er det jo også bedre .

> Af grus har jeg noget almindeligt Uranus Grus mrk AT 201A, 4-8 mm.

Det kan sagtens bruges - men overvej at skifte det med noget lidt finere
på et tidspunkt.....

> Jeg har endnu ikke fået mig et armatur, men regner med at finde et (1
> eller 2 lysstofrør? Tror selv at et vil være nok) eller måske tage 2
> halogenlamper (teleskop halogenlamper) og sætte på det.

Et enkelt rør burde være nok - hvis du er opmærksom på det i dit
plantevalg. Undgå Halogen, de varmer alt for meget.

> [...]
> til 83 liters akvarier - men skulle jeg have valgt modellen større,
> kunne den pga højden ikke være i akvariet.

Overvej at investere i et spandfilter. Når først ungerne begynder at
komme poppende med en fart af 1-200 pr. 3. uge, så er dit filter ALT for
lille - medmindre du vil skifte vand hver dag.

> Jeg har et varmelegme som kan isættes hvis det skulle blive
> nødvendigt...

Gør endelig det

> Dog er jeg ikke helt sikker på hvor varmt der skal være, er det okay
> omkring de 25 grader?

Hold det på 25-27 grader. engang imellem (ca. hver 2. uge) skifter du
2/3 af vandet med frisktappet hanevand på ca. 15 grader - lad det løbe
langsomt i, f.eks. gennem luftslange (Husk at slukke for varmelegemet!)
Det trigger dem ofte til at lege.

> Jeg regner med at fylde lidt kokushuler i og nogle rødder til at raspe
> af på. Evt lidt store sten også for "hyggens" skyld.

Hvis du erstatter "lidt" med "mange", så er du ved at være der

> Jeg er ikke sikker på hvilke typer planter der er bedst at putte i -
> har i nogle gode ideer til hvilke er bedst - gerne nogle som man kan
> finde hos den lokale fiskepusher...

Gå efter Cryptocoryner og javabregner, evt. javamos og Anubias.

> [...]
> det andet. Hvor mange vil i synes jeg skal starte med (de er dyre hos
> den lokale fiskepusher, 42 kr pr. stk for ungerne alene...) og vil i

Kom til Viborg d. 11. marts. Se mere her:

http://www.viborg-akva.dk/aktiviteter/akva2006.htm

Der er altid masser af ancistrus, og de er helt sikkert billigere end i
butikkerne . hvis du køber unger skal du regne med at købe 6-8 stk.
for at være sikker på at få både hanner og hunner. Det bedste ville være
hvis du kunne finde et sted hvor de nogle der netop har nået den modne
alder, og så køb 2 hanner og 3-4 hunner.

> [...]
> små malleunger? Deres forældre, kan de gå med dem i samme akvarium
> eller skal de forflyttes så snart de har født - som f.eks. med

Undgå flagefoder, det synker ikke, og indeholder ikke særlig meget
næring for en malle. Forældrene rører overhovedet ikke ungerne, bare lad
dem passe sig selv, så skal der nok vokse masser af unger op.

> [...]
> på at blive lidt klogere
>
> Med Venlig Hilsen og Tak for en god og inspirerende gruppe

Det er altid spændende at starte nyt akvarie op - held og lykke med det

/Ole

Fra : H.S.

Dato : 14-02-06 10:45

Hvad hulen gør du ved alle de maller ?

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 14-02-06 19:25

Sælger dem og bruge dem i andre akvarier. Da jeg startede havde jeg 2
akvarier. Nu har jeg 10 akvarier som alle er tæt besatte med ancistrus, dvs
at de ihvertfald er repræsenteret med 6-7 eksemplarer i hvert akvarie. Og så
bliver de ellers solgt når de kommer op i en god størrelse. En lille sjov
anekdote, jeg har kun brune maller, men fik 3 albino i et kuld. Jeg nærer et
spinkelt håb om at kunne starte en albino linie med dem :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : H.S.

Dato : 15-02-06 14:25

Albino ancistrus ? - det har jeg vist aldrig set før, men jeg tror dog
ikke du kan fremavle albinoer.

Hvor gamle bliver sådan nogle ? og hvor store ?

Er der penge i at avle fisk ?

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 15-02-06 15:37

Albino ancistrus går fint at avle, i butikkerne hedder de Ancistrus Gold
(sælger sikkert bedre). Maller bliver omkring 10-16 år alt efter hvilken
slags. Ancistrus bliver omkring 12-15 cm for hannerne og 10-12 cm for
hunnerne max. Nej der er ikke penge i at avle fisk, det er en
underskudsforretning, men det kan da give lidt penge til ens hobby hvis man
alligevel har dem gående. En typisk pris solgt til en akvariebutik er
imellem 6-10 kroner stykket (alt efter størrelse og butik).

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk (under billeder og andre fisk er der en del billeder af mine
ancistrus)

Fra : Camilla Rømer

Dato : 15-02-06 18:16

Lige et indspark: Hvordan ser man forskel på Ancistrus og Plecostomus?

mvh,
Camilla Rømer

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 15-02-06 19:49

Ancistrus er supernem at få til at yngle og bliver max 15 cm. En plecostomus
graver tunneler på 6 meter i naturen i mudderet for at yngle og er ikke
opdrættet hos private akvarister. Placo'en bliver også op mod en halv meter.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Camilla Rømer

Dato : 15-02-06 21:13

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> graver tunneler på 6 meter i naturen i mudderet for at yngle og er ikke
> opdrættet hos private akvarister. Placo'en bliver også op mod en halv

Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem

mvh,
Camilla Rømer

Fra : Bainz

Dato : 15-02-06 22:18

Kort fortalt det er to fiske arter af samme type om så er der meget forskel
på hvor store de bliver.

Fra : noone

Dato : 15-02-06 22:48

> Tak, men jeg var nu mest interesseret i hvordan man ser forskel på dem

Bortset fra de ting, der allerede er fortalt, er det to fisk, som ikke
ligner hinanden voldsomt meget.

Det her er en typisk 'plecostomus' - et navn, der normalt bruges i flæng om
flere arter, f.eks. Glyptoperichthys gibbiceps

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/148_F.PHP

Den rigtige er Hypostomus plecostomus, men det er forsvindende sjældent, at
det faktisk er den art, man får, når man køber en 'plecostomus':

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypostom/580_F.PHP

Ancistrus er i virkeligheden mange ting. Hvilken art det er, der er vidt
udbredt i akvariehobbyen vides ikke med 100% sikkerhed, men det er
sandsynligvis denne:

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/49_F.PHP

I mange bøger får man at vide, at den almindelige ancistrus er en Ancistrus
temminckii eller en Ancistrus dolichopterus. Ingen af disse fisk er dog den
'almindelige' ancistrus. Den rigtige A. temminckii er endog så sjælden, at
det er særdeles svært bare at finde billeder af den.

Dette besvarer måske ikke dit oprindelige spørgsmål direkte, men hvis du
kigger på det sidste af mine tre links, kan du se, at de egentlig ikke
ligner de to 'plecostomus'-arter ret meget.

noone

Fra : Camilla Rømer

Dato : 17-02-06 01:06

"noone" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> kigger på det sidste af mine tre links, kan du se, at de egentlig ikke
> ligner de to 'plecostomus'-arter ret meget.

Tusind tak Det var rigtigt brugbare links... jeg kan ud fra det se, at
jeg har 3 pleco/gibbiceps lignende og kun en enkelt 'ancistrus'. Er det
korrekt set, at 'ancistrus' har topfinnen siddende lidt længere bagud end
pleco? Og at den også er lidt mere flad?

mvh,
Camilla

Fra : noone

Dato : 17-02-06 02:03

> Er det korrekt set, at 'ancistrus' har topfinnen siddende
> lidt længere bagud end pleco? Og at den også er lidt mere flad?

Ja, man kan vel godt sige at rygfinnen sidder længere tilbage på kroppen - og den virker måske også lidt fladere end G.
gibbiceps. De mest tydelige forskelle (i.m.h.o) er, at finnerne generelt er meget mindre på ancistrus end på gibbiceps og
at sidstnævnte allerede i en rimeligt tidlig alder har et tydeligt netmønster.

noone

Fra : Camilla Rømer

Dato : 17-02-06 05:31

> [...]
er meget mindre på ancistrus end på gibbiceps og
> at sidstnævnte allerede i en rimeligt tidlig alder har et tydeligt

Ok. Jeg blev i al fald en hel del klogere, så tak for det.

mvh,
Camilla