Syge fisk fra Bonnie dyrecenter i Hundige
Fra : HKN

Dato : 12-02-06 22:47

Hej,

Jeg vil blot lige komme med mine erfaringer om køb af fisk fra Bonnnie
dyrecenter i Hundige storcenter.

Jeg har købt mange fisk der fra igennem tiden, og har ikke været utilfreds -
de har et stort udvalg, og ligger tæt ved min bopæl.

Men her efter nytår købte jeg så en Argos, samt et par Kuhli ål. Argos'en
gik sammen med månefisk, og jeg havde egentlig svært ved at vælge, men da
min Siamensis var død i begyndelsen af december, så manglede jeg en
algeæder. Netop hjemkommet med mine fisk, havde jeg et spørgsmål som jeg
lige ville ringe til forretningen for at få svar på. Da jeg så får fat i
deres akvariemand, siger han at det var godt jeg ringede, for de havde netop
konstateret at der var sygdom i det akvarie, og jeg skulle lige tjekke om
min Argos havde hvide pletter - det havde den! De tilbød så at jeg kunne
hente noget medicin, eller de kunne behandle den for mig. Da jeg aldrig
tidligere har haft sygdom i akvariet, syntes jeg ikke om ideen med medicin,
så jeg tog den op og leverede den tilbage. Så kunne jeg hente en ny igen om
1 uges tid.
Jeg holdt selvfølgelig lige lidt extra godt øje med mine fisk de
efterfølgende dage, men kunne konstatere at ingen var smittet

Efter en god uge kørte jeg op og hørte om deres Argos var blevet friske -
det var de. Jeg fik en ny, og købte samtidig en stime turkisblå barber. Jeg
havde en kort snak med akvariefætteren om netop disse barber, da jeg syntes
at de var sjove (fordi de bliver helt sorte indimellem), men at min erfaring
med dem er at de ikke holder så længe....(jeg købte en stime sidste år, som
max holdt 3 måneder)....han mente dog at de var lige så stærke som alm
barber, og sagde at jeg nok bare havde været uheldig.

8 dage efter var alle 5 døde - den ene var faktisk halvdød, da jeg kom hjem
fra butikken, og blev da også omgående byttet. Nuvel, det syntes jeg ikke
var rimeligt, så jeg tog dem med derop (4 døde henover en nat), og de sagde
at det kunne de slet ikke forstå. Jeg fik dog ombyttet dem, og jeg sagde at
jeg istedet ville have en Månefisk (fra det tidligere nævnte akvarium m.
Argos).

I sidste uge døde så en af mine Bahli hajer.....meget mystisk....idag ser
jeg så at Månefisken er fyldt m. hvide pletter!! Og at min anden Bahli haj
(stor) er angrebet også!

Nu er det nok sidste gang jeg har handlet fisk der, for jeg får dem næppe
til at indrømme at den Månefisk jeg fik derfra, ikke var rask.......

Men jeg må jo have fat i noget medicin i morgen - er det faunamor jeg skal
bruge? Jeg syntes ikke de gnider sig op af noget, men jeg syntes at
Bahlihajen ser meget mat ud i øjnene?

Mvh
Henrik

Fra : Brizz

Dato : 13-02-06 07:02

HKN skrev:
> [...]
>
> Men jeg må jo have fat i noget medicin i morgen - er det faunamor jeg skal
> bruge? Jeg syntes ikke de gnider sig op af noget, men jeg syntes at

Mange år siden jeg har haft hvide pletter men mener nu stadig det er
faunamor man bruger til at helbrede med.
Kan godt forstå du ikke vil handle der igen selvom det måske ikke er
butikkens skyld det hele. Du kan også have været meget uheldig.
Personligt kører jeg omkring 70km hver gang jeg skal købe fisk for der
VED jeg jeg får gode og sunde fisk og super god service. Jeg mener det
er værd at køre efter.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-02-06 17:20

HKN wrote:
> Hej,
>
> Mvh
> Henrik

Hej Henrik

Nu syntes jeg liiige at du skal slå koldt vand i blodet! Jeg har aldrig
nogensinde oplevet en forretning der i dén grad stoler på dig, og
påtager sig al skyld for de fisk du har slået ihjel!

Jeg syntes det er meget flot at butikken indrømmer at der har været
sygdom, og at de tilbyder at behandle fisken for dig.

At du er så blåøjet at du køber fisk du én gang har fundet ud af at du
ikke magter, det er IKKE butikkens skyld. At de alligevel ombytter
fiskene tyder på en enorm god kundeservice !

Og nu har du så fået pletter igen...... Det er måske her det bør gå op
for dig at alle akvariefisk bærer rundt på de parasitter der giver hvide
pletter, og at det kommer i udbrud så snart fisken ikke længere har det
godt!

Som jeg læser dit indlæg bør du seriøst overveje hvilke fisk du holder -
eller forsøge at finde årsagerne til at de bliver stresset. Er det
dårligt vand, forkert fodring, småbørn/hunde der farer rundt lige foran
akvariet - og er der ikke noget med at argos er en brakvandsfisk ????

/Ole - der er ked af at der ikke findes flere "Bonnie i
Hundige".butikker..... Thumbs up herfra

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-06 19:39

Ole Rasmussen wrote:
> /Ole - der er ked af at der ikke findes flere "Bonnie i
> Hundige".butikker..... Thumbs up herfra

Jeg er også tilfreds med den - jeg bor Hillerød - men født og opvokset i
Haslev, så jeg kommer jævnligt forbi Hundige med S-toget - og er tit et smut
índe i Hundige Storcenter for at besøge Bonnie - og er meget tilfreds med
forretningen - væsentlig bedre end dem vi har i Hillerød og Haslev.

Jan

Fra : HKN

Dato : 14-02-06 00:41

"Ole Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> At du er så blåøjet at du køber fisk du én gang har fundet ud af at du
> ikke magter, det er IKKE butikkens skyld. At de alligevel ombytter fiskene

Hvilke fisk er det jeg ikke magter? Nåå.....mine 3 år gamle bahli hajer?
Eller mine 20 cm store scalarer? Måske mine maller, eller netsmerlinger.....

> [...]
> dig at alle akvariefisk bærer rundt på de parasitter der giver hvide
> pletter, og at det kommer i udbrud så snart fisken ikke længere har det

Igen? Jeg har ALDRIG haft sygdom i akvariet før, så spis lige brød til inden
du udtaler dig om hvordan jeg håndterer mine akvariefisk.

> [...]
> vand, forkert fodring, småbørn/hunde der farer rundt lige foran akvariet -
> og er der ikke noget med at argos er en brakvandsfisk ????

Nå ja, selvfølgelig - det havde jeg slet ikke tænkt på..........

Fald lige selv ned på jorden igen - er du ansat i butikken, eller?

-Henrik

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-02-06 00:53

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilke fisk er det jeg ikke magter? Nåå.....mine 3 år gamle bahli hajer?
> Eller mine 20 cm store scalarer? Måske mine maller, eller

De turkisblå barber? Det var jo dem der dør i dit akvarie. Og så Argos.

Fra : HKN

Dato : 14-02-06 08:02

> De turkisblå barber? Det var jo dem der dør i dit akvarie. Og så Argos.

Min Argos svømmer fortrinligt af en død fisk at være........?

Fra : anyone anywhere

Dato : 14-02-06 09:33

Hvad er deres korrekte navn??

Carsten

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-02-06 07:23

HKN wrote:

> Hvilke fisk er det jeg ikke magter? Nåå.....mine 3 år gamle bahli hajer?
> Eller mine 20 cm store scalarer? Måske mine maller, eller netsmerlinger.....

Jeg tænkte specielt på barberne.

> Igen? Jeg har ALDRIG haft sygdom i akvariet før, så spis lige brød til inden
> du udtaler dig om hvordan jeg håndterer mine akvariefisk.

Point taken...... Men den holder ikke helt! Du har altid haft sygdom i
dit akvarie, det er bare aldrig kommet i udbrud. Nu har du så et udbrud
- find årsagen til det ! (Og ja, det kommer fra butikken - men havde
fiskene ingen pletter da de kom hjem er sygdommen brudt ud hos dig.)

> Nå ja, selvfølgelig - det havde jeg slet ikke tænkt på..........

Betyder det at du havde taget højde for det og tilsat salt til vandet ?
Hvad med dine andre fisk, kan de så tåle saltet ?

> Fald lige selv ned på jorden igen - er du ansat i butikken, eller?

Beklager hvis du føler dig trådt på - det var ikke meningen. Og nej, jeg
arbejder ikke i en forretning (Eller har andre økonomiske interesser
i akvariehobbyen). Det kunne egentlig være meget rart at høre hvad du
forventer dig af en butik i dette tilfælde ? hvordan mener du butikken
skulle have tacklet situationen ?

/Ole

Fra : J. Jørgensen

Dato : 14-02-06 18:57

> [...]
>
> Men jeg må jo have fat i noget medicin i morgen - er det faunamor jeg skal
> bruge? Jeg syntes ikke de gnider sig op af noget, men jeg syntes at

Hej Henrik
Du køber raske fisk - du får ret hurtigt syge fisk - altså er det jo din
behandling ved/under og efter flytning du skal koncentrere dig om.
Det forudsætter selvfølgelig, at du lige holder øje med fiskenes kvalitet
inden du køber dem. Køb aldrig lidt tvivlsomme fisk. Hvis du opdager, at
fiskene lige er ankommet, så vent nogle dage inden du køber dem.

Sørger du for en omhyggelig "indslusning"? - Temperatur og langsom blanding
af vandet er altså noget man skal være opmærksom på - især hvis man har
gammelt vand. De kommer måske lige fra noget der ligner vandværksvand eller
modsat.
Jeg sørger for at samle mine indkøb til helst ikke mere end 2-3 gange om
året.
Hos mig tager det 2-3 timer inden de nye fisk går frit i mit akvarie - dels
for at udligne temp. forskelle og forskelle i vandkvalitet.
Det er ikke for at prale, men jeg har ikke haft sygdom hos mig i mere end 35
år (bank under bordet) ok jeg må jo nok indrømme, at det tildels må skyldes
lidt held.

Hilsen
Jørgen