Vurdering af Server
Fra : Anders

Dato : 12-02-06 21:19

Hej.

Jeg har nogle specifikationer, som jeg gerne vil have vurdering af, om
den kan klare det.

Den skal kunne klare følgende:

Fil server for families 3 PCer
FTP server
Webserver
Quake 3 Server - mindst 12 spillere
SRCDS - Source Dedicated Server - mindst 10 spillere

specifikationerne er:

Bundkort: Intel - SB SE7520JR2SCSID2
CPU: 2x Intel Xeon 3000MHz
Ram: 2x Kingston 2048 MB DDR2
Harddisk: 4x Maxtor 300GB SCSI
Netværkskort: Netgear WPNT511IS
Router: NETGEAR WPN834 RangeMax 240 Wireless router

M.V.H.

Anders

Fra : Nicolai

Dato : 12-02-06 22:25

> [...]
> Harddisk: 4x Maxtor 300GB SCSI
> Netværkskort: Netgear WPNT511IS
> Router: NETGEAR WPN834 RangeMax 240 Wireless router

Tja, det et et par tusind websites . . .

Med andre ord - totalt overkill til det behov :)

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 23:31

Anders wrote:

> [...]
> Harddisk: 4x Maxtor 300GB SCSI
> Netværkskort: Netgear WPNT511IS
> Router: NETGEAR WPN834 RangeMax 240 Wireless router

Med det hardware burde det ikke blive et problem... eneste ankepunkt er
måske netkortet. jeg ville vælge noget INTeL eller 3COM.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Anders

Dato : 12-02-06 23:58

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Med det hardware burde det ikke blive et problem... eneste ankepunkt er
> måske netkortet. jeg ville vælge noget INTeL eller 3COM.

I så fald, hvilket netkort? kan du give et exemple på et der ville virke
med router mht evt. trådløst? eller et bedre forslag?

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 00:24

Anders wrote:

> I så fald, hvilket netkort? kan du give et exemple på et der ville virke
> med router mht evt. trådløst? eller et bedre forslag?

jeg vil ikke anbefale dig at køre trådløst fra den server til din
router, tag et kabel. et gængs Fast Ethernet vil være fint for dig.
(medmindre du vil bruge penge på en Gbit switch istedet for at bruge
routeren's formodede indbggede switch)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 16:01

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> [...]
> router, tag et kabel. et gængs Fast Ethernet vil være fint for dig.
> (medmindre du vil bruge penge på en Gbit switch istedet for at bruge

Den har en indbygget 4-ports switch.

Okay, så bruger jeg den til serveren. Jeg tror også jeg vil fortsætte
med at bruge de 4 porte. Det er det mest stabile.

Ellers nogen forslag?

Anders

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 16:06

Anders skrev:

> [...]
>
> Okay, så bruger jeg den til serveren. Jeg tror også jeg vil fortsætte
> med at bruge de 4 porte. Det er det mest stabile.

evt. nogen forslag til netkort? dem der er nu understøtter kun
trådløst...og skal bruge noget ikke trådløst med mindst 240Mbps

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 16:58

Anders wrote:

> evt. nogen forslag til netkort? dem der er nu understøtter kun
> trådløst...og skal bruge noget ikke trådløst med mindst 240Mbps

Well, som jeg skrev tidligere, INTeL og 3COM er ret godt, og kan fås til
overkommelige penge.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-06 01:01

On Mon, 13 Feb 2006 16:57:38 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

> INTeL

"Intel".

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 19:39

Asbjorn Hojmark wrote:

> "Intel".

Ikke i min bog, husker du deres gamle logo? :)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-06 20:41

On Tue, 14 Feb 2006 19:38:56 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>>> INTeL

> Ikke i min bog, husker du deres gamle logo? :)

Ja, men din bog trenger til at bliver opdateret med virkeligheden. Se
fx www.intel.com, hvor der står "Intel" ca. 15 steder. Og hvis du
virkelig hænger dig i deres logo, så skulle det jo være "intel".

-A

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 20:52

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja, men din bog trenger til at bliver opdateret med virkeligheden. Se
> fx www.intel.com, hvor der står "Intel" ca. 15 steder. Og hvis du
> virkelig hænger dig i deres logo, så skulle det jo være "intel".

Synes min bog er fin som den er... lidt nostalgi er der vel ingen der
tager skade af.
Men nok om det, vi er OT.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-02-06 16:33

Anders wrote:
> Jeg har nogle specifikationer, som jeg gerne vil have vurdering af, om
> [...]

De overstående ting + lidt til kører jeg fint på en VIA C3 1200MHz med 1gig RAM

> Quake 3 Server - mindst 12 spillere
> SRCDS - Source Dedicated Server - mindst 10 spillere

Den er straks værre, er det samtidlig den skal trække de to
spilleservere ? jeg ved ikke hvor meget cpukraft det sluger, men jeg
vil umidbart tro at det ikke har brug for en dual 3GHz Xeon.

> [...]
> Harddisk: 4x Maxtor 300GB SCSI
> Netværkskort: Netgear WPNT511IS
> Router: NETGEAR WPN834 RangeMax 240 Wireless router

Har du overvejet hvor meget strøm den bruger? skal den køre døgnet
rundt?

Hvis du kører wireless til klienterne er det nok næppe nødvendigt
med SCSI-diske, prøv at kigge på noget SATA, og de 4gig RAM er nok
også noget mere end der er behov for.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 16:41

Hans Joergensen skrev:

> [...]
>
> Hvis du kører wireless til klienterne er det nok næppe nødvendigt
> med SCSI-diske, prøv at kigge på noget SATA, og de 4gig RAM er nok

Hej.

Ja, den skal køre døgnet rundt. Kabinettet har 2x350watt
strømforsygninger, det burde kunne trække det.

Tjah, den køre både wireless og ikke wireless...
Og jeg kan sige at source serveren nok sluger temmelig meget.

Quake3 serveren sluger nok knap så meget, men den skal også bruges til
print central m.m.

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 16:48

> Quake3 serveren sluger nok knap så meget, men den skal også bruges til
> print central m.m.

Rettelse - Jeg skulle have sagt:

Start:

Quake 3 serveren sluger nok ikke så meget, men serveren skal også bruges
til print central m.m.

Slut:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-02-06 16:50

Anders wrote:
> Ja, den skal køre døgnet rundt. Kabinettet har 2x350watt
> strømforsygninger, det burde kunne trække det.

Jeg mente, har du overvejet hvor meget den koster at holde kørende?

Det er nok noget billigere fx. at sætte en dualcore AMD Opteron
eller Athlon X2 i den.

AMD'erne har også mulighed for at køre cool'n'quiet der sparer en del
strøm, og den mulighed findes mig bekendt ikke på Xeon.

4gig RAM lyder ihvertfald også som overkill, med mindre spilserverne
forventes at bruge 1½ gig hver.

> Tjah, den køre både wireless og ikke wireless...
> Og jeg kan sige at source serveren nok sluger temmelig meget.
> Quake3 serveren sluger nok knap så meget, men den skal også bruges til
> print central m.m.

Spilserverne er helt sikkert det tungeste, kan din opkobling i
øvrigt trække de 12 brugere? eller skal de køre via lokalnet?

Printserver, webserver, ftpserver, og andre småservices er ikke specielt
tunge.

// Hans

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 17:00

Tjah.

Kan ikke sige jeg har overvejet det overdrevet meget.
Ja, jeg tror godt en 4mbit forbindelse kan trække det.

Med Venlig Hilsen,
Anders

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 18:42

On Mon, 13 Feb 2006 16:59:57 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> Ja, jeg tror godt en 4mbit forbindelse kan trække det.

En 4 Mbps ADSL er faktisk lidt skod-agtig til en server. Det meste
trafik vil typisk være 'op', og der har man jo kun 512 Kbps.

-A

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 18:45

2mbit op....

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 19:15

On Mon, 13 Feb 2006 18:44:35 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> 2mbit op....

Ka' du ikke læse lidt på www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?
Det der top-posteri er temmelig belastende.

-A

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-02-06 17:04

Hans Joergensen skrev:

> Jeg mente, har du overvejet hvor meget den koster at holde kørende?

Et løst slag på tasken vil være omkring 1000 kroner om måneden.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Esben

Dato : 14-02-06 01:32

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.invalid> skrev i en meddelelse

> Et løst slag på tasken vil være omkring 1000 kroner om måneden.

Så skal den trække ca. 750 watt konstant - det gør den vel næppe. Mindre end
det halve kan nok gøre det.

--
Esben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 17:17

On Mon, 13 Feb 2006 16:41:25 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> Ja, den skal køre døgnet rundt. Kabinettet har 2x350watt
> strømforsygninger, det burde kunne trække det.

0,7 kW * 24 t * 365 dage = 6132 kWh * 1,6 kr = 9811 kr...
Gad vide, hvad den bruger i praksis?

-A

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 18:04

Aner det ikke. Nogen der kan komme med nogle gode forslag til router +
netkort? skal være 240Mbps mindst. Til overkommelige penge.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 18:27

Anders wrote:
> Aner det ikke. Nogen der kan komme med nogle gode forslag til router +
> netkort? skal være 240Mbps mindst. Til overkommelige penge.

Køb en 1Gbit switch og sæt netkortet bagved den, din router (hullet ud
til intetnettet) behøver ikke sidde på mere end en 100Mbit forbindelse.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 18:43

On Mon, 13 Feb 2006 18:03:34 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> Nogen der kan komme med nogle gode forslag til router +
> netkort? skal være 240Mbps mindst. Til overkommelige penge.

Brug noget med kabler isf. wireless. Det er billigere, mere stabilt og
performance er bedre. Den største fordel ved wireless er fleksibilitet
og det har man jo ikke brug for på en server.

-A

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 18:59

Det er jo rigtigt. Kan du komme med nogle konkrete eksempler på et
netkort(1gb) og evt. 1gb switch ?

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 19:32

A - ups, det glippede lige et øjeblik...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 19:34

On Mon, 13 Feb 2006 18:58:40 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> Kan du komme med nogle konkrete eksempler på et
> netkort(1gb) og evt. 1gb switch ?

Når jeg kan vælge, bruger jeg altid Intel-NICs, og dem er der meget få
problemer med. I mine egne pc'er har jeg Intel PRO/1000 GT. Hvis du
har en bedre bus end PCI, kan du bruge PRO/1000 PT (PCI Express) eller
PRO/1000 MT (PCI-X).

Jeg har en 16-ports unmanaged 10/100/1000-switch fra Linksys (SR
2016). Den er billig og udmærket. Man skal dog ikke have den stående i
stuen, for den støjer lidt. (Det samme gælder dog din server).

-A

Fra : Anders

Dato : 13-02-06 19:51

Asbjorn Hojmark skrev:
den støjer lidt. (Det samme gælder dog din server).

Ved det. Det er ikke noget nyt fænomen at det støjer, og jeg er faktisk
P.... ligeglad.

Nåh, men vil da lige kigge på det. Har du en URL eller noget?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-06 19:53

On Mon, 13 Feb 2006 19:51:20 +0100, Anders <admin@mrmunk.dk> wrote:

> Har du en URL eller noget?