Faunamor og filter
Fra : Jæver

Dato : 10-02-06 19:38

Jeg har gennem årene været heldig og kun haft fiskedræber inden for dørene
et par gange.
Jeg har hvergang brugt faunamor efter forskriften. Dvs. fjernet
filtermaterialet inden tilsætning.
Men hvad gør akvarieforretningen egentlig? fjerner de virkelig
filtermaterialet?
Grunden til jeg spørger er at jeg lige har fået en stime fembåndsbarber som
nu har fået et (endnu) mindre angreb
af hvide pletter. Og jeg er altså fristet til at forsøge mig med Faunamor
uden at tage filteret fra. Nogle der har prøvet det?
Jeg har andet akvarievand til at starte en ny bakteriekultur med, hvis det
er der tampen brænder.
Nogle der har erfaringer?

Jæver

Fra : Bainz

Dato : 10-02-06 21:20

Jeg fjerner altid filter har fået at vide af en at hvis man ikke fjerner det
hjælper det ikke og han har levet af at opdrætte fisk samt inport af dem.
Han siger at når man har sygdom i akvarium skal man bare ta pumpen op og
smide en ilt sten i vandet som er tilkoplet et luft pumpe.

Fra : Jan Krag

Dato : 10-02-06 22:21

Vil bare lige nævne at jeg netop idag har været i Zoo Zity og diskutere
netop fiskedræber med deres akvarieekspert (og havbiolog), da vi har
vores nye akvarie under mistanke.
Han nævnte at netop Faunamor efterhånden er værdiløst over for
fiskedræber idet denne parasit stort set er blevet imun over for Faunamor.
Han anbefalede noget andet som jeg ikke lige kan huske (men kan finde ud
af) som han har væsentligt bedre erfaringer med, og som i modsætning til
Faunamor ikke er dræbende for planter.
Jeg understeger at jeg (endnu) ikke selv har erfaringer, men
viderebringer bare hvad jeg fik forklaret netop idag af en expedient jeg
har rimelig tillid til.

Hilsen Jan

Fra : Esben Sebastian Karl~

Dato : 11-02-06 11:29

En parasit kan da ikke blive imum overfor medicinen. Du slår den jo ihjel
hver gang. Der har han vist vrøvlet lidt. Aquarium Münster er det mest
førende og udviklende firma indenfor akvariesygdomme.

Jeg har beskrevet over 60 fiskesygdomme i sammenarbejde med Dr. Gerald
Bassleer, og hvis at din fisk virkelig har Ichthyophthirius ( hvide
prikker ), så får du ikke bedre medicin end Faunamor. Men der findes en del
forskellige typer hvide prikker, og det kan være være svært at skille dem ad
fra hinanden, hvis man ikke lige er så bekendt med fiskesygdomme. Hvis at
medicinet ikke virker, så er det fordi at du har en helt andet sygdom hos
dine fisk.

Jeg lader altid mit filter kører videre, når at jeg medicinere. Når at
behandlingen er overstået, genstarter jeg filteret med Baktozym fra Tetra,
så er min bakteriekultuer oppe at kører 100% på under 24 timer.

mvh
Esben

Fra : Jæver

Dato : 11-02-06 17:17

Tak for svarene alle 3.
Det ser ud som om at der er delte meninger om hvad der er korrekt.
Nu gør jeg det ihvertfald som Esben skriver :

"Jeg lader altid mit filter kører videre, når at jeg medicinere. Når at
behandlingen er overstået, genstarter jeg filteret med Baktozym fra Tetra,
så er min bakteriekultuer oppe at kører 100% på under 24 timer."

og så må det jo komme an på en prøve.
Jeg gir en tilbagemeldning om 14 dages tid.

Hilsen fra Jæver