Priser på glas til selvbyg
Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 08-02-06 10:39

Jeg pusler med ideen om at bygge et akvarium, og i den forbindelse kommer
selvfølgelig spørgsmålet om hvad glas egentlig koster.

Jeg har søgt lidt på nettet uden at kunne finde svaret.

Glasset skal nok have dimentionerne 100X60 og en dertil passende tykkelse.

Torben

Fra : J. Jørgensen

Dato : 08-02-06 13:24

"Torben R. Soerensen" <torben.soerensen.SPAM@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43e9bc4e$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har søgt lidt på nettet uden at kunne finde svaret.
>
> Glasset skal nok have dimentionerne 100X60 og en dertil passende tykkelse.

Hej Torben
For en del år siden byggede jeg 8 stk 600 liter (100x100x60).
Hos en nedbryder samt en glarmester fandt jeg en del brugte butiksruder.
Jeg fik dem virkelig billigt - husker ikke helt prisen.
Hvis du får fak i sådanne, så læg mærke til hvor der eventuelt er
overfladiske ridser.
De stammer som regel fra cykler og lignende og er ikke smarte, hvis du lige
får dem placeret midt i en forrude på akvariet.

Hilsen
Jørgen

Fra : Lars

Dato : 08-02-06 13:16

> [...]
>
> Jeg har søgt lidt på nettet uden at kunne finde svaret.
>
> Glasset skal nok have dimentionerne 100X60 og en dertil passende tykkelse.

Jeg ville gå ned og spørge den lokale Glarmester, men det er sikkert ikke
helt billigt da du jo nok du skal op på en 8-10 mm!

Alternativt kan du gå på rov på en genbrugsplads, men her er det svært at
finde nooget der er tykkere end 6-8 mm

For tykkelser kan du kigge her! Det er, efter min mening, en meget
konservativ guide!

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/glas.htm

Jeg har som jeg tidligere har nævnt bygget to 120 liters akvarier med 4 mm
glas! Men det er nok lige at presse citronen lidt! Men jeg mener nu ogaå at
kunne huske noget med at det er højden på akvariet, der i princippet er
afgørende for hvor tyk glasset skal være, og ikke mængden af vand! Så hvis
du bevæger dig op i 60 cm højde skal der også tykkere glas til!

Held og lykke med byggeriet

Lars

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 08-02-06 14:43

"Lars" <larsloeth@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgørende for hvor tyk glasset skal være, og ikke mængden af vand! Så hvis
> du bevæger dig op i 60 cm højde skal der også tykkere glas til!

Tak, jeg vil prøve at undersøge priser rundt omkring, og holde øjne og ører
åbne. Min bror er tømrer, så måske støder han på noget på sin vej.

Torben