Blodbad i 160l akvarium
Fra : J. Jørgensen

Dato : 05-02-06 19:12

Årsag en flot gammel netsmerling.

Efter flere års ihærdig kontrol over sneglevæksten har den efterhånden
udviklet sig til lidt af en tyran i akvariet. Efter ved selvsyn at have
konstateret, at den er synderen til bidesår og ødelagte finner på mine store
flotte scalarer, så skulle den fanges og fjernes.
Da jeg fik den i nettet ville jeg lige klemme om nettet for at undgå den
ville smutte ud igen. Resultatet var, at den bed i min tommelfinger, netop
et sted med stor blodtilførsel - Det er utroligt hvad sådan en "lille satan"
kan udrette. Dette til almindelig orientering og eventuelt "morskab".

Hilsen
Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-02-06 19:35

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
satan"
> kan udrette. Dette til almindelig orientering og eventuelt "morskab".

Nej, det er da ikke spor sjovt at ligge i en blodpøl og være ved at dø af
grin

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bainz

Dato : 05-02-06 20:18

Vidste ikke sådan en kunne bide.

Fra : André Høstrup

Dato : 11-02-06 14:24

"Bainz" <thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Vidste ikke sådan en kunne bide.

Den må da have en pæn størrelse for at kunne bide en i fingeren.

--
Mvh. André Høstrup

Fra : noone

Dato : 12-02-06 08:03

> Resultatet var, at den bed i min
> tommelfinger,

Du er sikker på, at den ikke stak dig i stedet ? De har jo en torn under
hvert øje,som kan foldes ud, hvis de føler sig truet.

noone

Fra : J. Jørgensen

Dato : 12-02-06 17:10

"noone" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> Du er sikker på, at den ikke stak dig i stedet ? De har jo en torn under
> hvert øje,som kan foldes ud, hvis de føler sig truet.
>
> noone

Hej Noone

Det skal jeg absolut ikke afvise.
Jeg ville jo holde hånden omkring nettet for at forhindre den i at komme ud.
Det var et ret dybt "stik" på siden af tommelfingeren.
Der var kraftig blodtilførsel og da den hang i nettet, så jeg ikke nøjagtigt
hvad der skete. Det tog nogen tid at få tommelen hægtet fri, og derfor blev
det virkeligt til ret meget blødning.

Hilsen
Jørgen

Fra : noone

Dato : 12-02-06 20:14

Prøv at se dette still-billede fra en videosekvens af en nært beslægtet
art:

http://www.loaches.com/audio_video/spine_flash.html

De torne er IKKE til at spøge med. Af samme grund skal man være forsigtig,
når man fanger dem - både af hensyn til een selv, men i aller højestegrad
også af hensyn til fisken, som kan blive skadet, hvis man ikke er
forsigtig, hvis den sidder fast i nettet.

Det kan anbefales at se videosekvensen, som kan vælges nederst på
ovennævnte side - den varer kun ca. 1 sekund.