Dødsfald af sugemaller .
Fra : Søren Bertelsen

Dato : 31-01-06 21:16

Hej med jer ,

jeg har 2 gange prøvet at putte et sæt spættede sugemaller (tror det var
sådan) i mit akvarie, hvor der i forvejen er nogle sorte mollyer,
krebensis, og en enkelt blå gourami, men begge gange er døde de efter
kort tid.

Akvariet er på 72 liter, og indeholder en del planter samt 2 mindre
rødder. Et lille hjørne filter som er på monteret pumpen, og self.
varmelegeme.

Har dog lagt mærke til at indholdet i mit akvarie, får en del alger på
kort tid, men det har jo nok noget at gøre med at der ingen sugemaller
er tilbage.

Nogen som kan have en idé om hvad jeg gør galt ?

/søren

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 31-01-06 22:10

Søren Bertelsen wrote:

> [...]
> er tilbage.
>
> Nogen som kan have en idé om hvad jeg gør galt ?

Hej Søren

Nu skriver du ikke hvor mange Kribensis du har, men det kunne godt
tænkes at være her problemet er. De (Kribensis) er ret territoriale, og
holder sig til bunden. Så det at indføre to nye bundfisk er ikke så godt
- de stresser dem simpelthen ihjel.....

Hvad du eller skal gøre aner jeg ikke - købe en algemagnet måske ?

/Ole

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 01-02-06 08:45

Ole Rasmussen skrev:

> [...]
> tænkes at være her problemet er. De (Kribensis) er ret territoriale, og
> holder sig til bunden. Så det at indføre to nye bundfisk er ikke så godt

Jamen jeg har kun 3 kribensis, 2 store (et par) og en enkel associal
skiderik som svømmer lidt rundt for sig selv.
Du siger faktisk noget der, fordi de holder til inde under en rod, hvor
de har gravet et godt stort hul ned i bund-gruset.
Hvis ikke jeg kan få sugemaller til at trives sammen med dem, burde de
så være en nødvendighed ? -fordi jeg vil ikke af med min kribensis .

Fra : HD

Dato : 01-02-06 21:43

Hvad med at undersøge hvorfor du får alger, det gør du på grund af for meget
lys, særlig hvis der kommer sollys til akvariet, eller der er tændt for
længe for det elektriske lys, for de fleste akvariumer max 9-10 timer, og
hvis du får for mange alger pakker du dit akvarium ind i sort plastik så det
ikke får lys af nogen art i 4-5 dage ( du skal heller ikke fodre i den tid )
så vil dit akvarium være fri for alger.
Hans D.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 01-02-06 22:11

"HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i en meddelelse

> så vil dit akvarium være fri for alger.

Jeg tror nu mest han er ude efter et svar på hvorfor hans sugemaller dør?

Det kan være svært at udtale sig om med de få oplysninger der er givet.

Der skal sikkert en analyse af vandet til for at give et svar.
Hvor tit skiftes vand og hvor meget?
og endelig, hvilken type er det? De fleste sugemaller er jo spættede

Alger ville jeg gerne have i mit, men mine L182 (Starlight Bristlenose
Pleco, ancistrus malle) guffer dem i sig lige så hurtigt som de kommer.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 02-02-06 00:47

Christian M. Nielsen skrev:
> "HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu mest han er ude efter et svar på hvorfor hans sugemaller dør?

Ja tak ;)

> Det kan være svært at udtale sig om med de få oplysninger der er givet.
>
> Der skal sikkert en analyse af vandet til for at give et svar.
> Hvor tit skiftes vand og hvor meget?

Jamen én gang hver 2. mdr. skifter jeg ca. 1/4. del af vandet.

> og endelig, hvilken type er det? De fleste sugemaller er jo spættede

Det eneste som jeg kan huske er, at det er en i Ancistrus familien
(spurgte lige min lokale dyrehandler) .

> Alger ville jeg gerne have i mit, men mine L182 (Starlight Bristlenose
> Pleco, ancistrus malle) guffer dem i sig lige så hurtigt som de kommer.

Ja, alger skal der selvfølgelig til, men det blev lidt overdrevet til
sidst, og de stjal sgu alt næringen fra mine planter :)

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 02-02-06 21:59

"Søren Bertelsen" <munki@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen én gang hver 2. mdr. skifter jeg ca. 1/4. del af vandet.

Personlilgt ville jeg ikke vente så længe, men et kommer helt an på hvor
hårdt du fodrer? Pas meget på i små akvarier, der skal ikke ret meget til,
før selv en lille mængde foder forurener akvariet.
Selv skifter jeg ca. 10% hver weekend, og det er i et 660L akvarie.
Sommetider går der 14 dage hvis jeg har for travlt til at skifte, men så
bliver det mere end de 10 %, nærmere 15%.

> Ja, alger skal der selvfølgelig til, men det blev lidt overdrevet til
> sidst, og de stjal sgu alt næringen fra mine planter :)

Vandskifte vil også reducere mængden af alger, da du dermed fjerner en del
af de næringsstoffer som de har brug for. Dine andre planter vil sikkert
begynde at gro og optage nogle af de næringsstoffer algerne ellers ville gro
af --> endnu færre alger.

Mit bedste råd er at skifte vand lidt tiere. Det behøver ikke være så svært.
En vandslange direkte ud i brusenichen og den tømmer indtil du har den
ønskede mængde ude. Når du skal have vand tilbage i akvariet, så sæt slangen
på der hvor bruseslangen sidder, en gardena lynkobling passer med gevindet.
Så er du færdig på under 10 minutter, og dine fisk vil trives meget bedre :o

Held og lykke, og spørg bare igen hvis der er flere spørgsmål.

God weekend.

Fra : Søren Bertelsen

Dato : 03-02-06 09:35

Christian M. Nielsen skrev:
> [...]
> før selv en lille mængde foder forurener akvariet.
> Selv skifter jeg ca. 10% hver weekend, og det er i et 660L akvarie.

Hver weekend ?? det er da alt for tit, især ved et 660L akvarie.
Desto større et akvarie er, desto mindre arbejde vil der selvfølgelig
være med det.
Det er spildt arbejde for dig, at skifte 10% hver weekend i så stort et
akvarie.

Jeg skifter vandet, mest af alt når jeg syntes det trænger til det, det
kan lige så meget være hver 3. uge, eller hver 2. mdr. men ja, når det
trænger.

> [...]
> Så er du færdig på under 10 minutter, og dine fisk vil trives meget bedre :o

Heh , ja :) det er ikke dovenskab der er skyld i det.
Jeg vil desuden ikke trække en lang slange igennem hele huset, jeg nøjes
nu bare med 2 spande.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 03-02-06 18:53

"Søren Bertelsen" <munki@email.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> med det.
> Det er spildt arbejde for dig, at skifte 10% hver weekend i så stort et

Jeg undrer mig over at du kan sige at det er for tit, specielt når du ikke
ved:

1) hvilke fisk jeg har,
2) hvor meget jeg fodrer
3) hvad jeg fodrer med
4) ved hvordan mine vandværdier er (ph, kh, no2/3 osv.)
5) ved hvordan akvariet er indrettet

Arbejdet er nu ikke så stort, efter som jeg har en vandslange koblet direkte
på vandhanen

Go' weekend.