Guppy har født
Fra : Hagman

Dato : 30-01-06 14:05

....men der er kun 4 børn... føder den flere, eller skal jeg bare fjerne
moderen nu ?

Hvor mange plejer de at føder ?

Fra : Hagman

Dato : 30-01-06 14:29

Så, nu er der ligepludselig 12 unger !
....spiser moderen dem, eller skal jeg bare lade moderen være ?

Moderen er i et lille yngleakvarieboks.

Med venlig hilsen.

Fra : Hagman

Dato : 30-01-06 16:02

Jeg tog lige et billed i kan se:
http://www.mpetersen.dk/fiskeunger.JPG

Fra : Battlefield´s

Dato : 30-01-06 16:13

> Jeg tog lige et billed i kan se:
> http://www.mpetersen.dk/fiskeunger.JPG

Hej
Uha, hvor er de søde, de små
Gyppier æder ikke deres egne unger, det er derfor de blandt andet kaldes
millionfisk.
Hilsen Vibeke

Fra : Hagman

Dato : 30-01-06 16:23

Heller ikke hannerne ?

Hvor lang tid går der egentlig før jeg kan komme dem sammen med de andre
fisk ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-06 18:46

Hagman wrote:
> Heller ikke hannerne ?

Også hannerne.

> Hvor lang tid går der egentlig før jeg kan komme dem sammen med de
> andre fisk ?

Når de er for store til at komme ind i deres mund.

Jan

Fra : J. Jørgensen

Dato : 30-01-06 18:19

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Hej
> Uha, hvor er de søde, de små
> Gyppier æder ikke deres egne unger, det er derfor de blandt andet kaldes

HALLO - HALLO VIBEKE, den skal du da noget længere ud på landet med.

Det med at Guppy ikke æder deres egne unger - det kan du da ikke få ret
mange til at mene.
Det må du endelig ikke gå og bilde folk ind.
Hvis en Guppy føder 25 unger, så skal du da være heldig, hvis hun bliver
mæt, og efterlader nogle stykker.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-06 18:45

Battlefield´s wrote:
> Gyppier æder ikke deres egne unger, det er derfor de blandt andet
> kaldes millionfisk.
> Hilsen Vibeke

Vrøvl - al levende småkravl er mad for guppyer - også deres egne unger.

Jan

Fra : noone

Dato : 30-01-06 22:05

> Gyppier æder ikke deres egne unger, det er derfor de blandt andet kaldes
> millionfisk.

Det gør de nu godt nok - som flere andre også har skrevet. Til gengæld skal
de ikke være ret gamle, før man kan sætte dem sammen med forældrene igen.
Det kan godt være, at der smutter en enkelt, men jeg plejer at flytte dem
sammen med forældrene, så snart jeg er sikker på, at hun er færdig med at
smide unger. Her vil jeg dog lige understrege, at jeg har godt med
fintløvede planter i akvariet, så der er mange gemmesteder i akvariet.

noone

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-06 18:55

Hagman wrote:
> Så, nu er der ligepludselig 12 unger !
> ...spiser moderen dem, eller skal jeg bare lade moderen være ?

Ja - moderen spiser dem med største velbehag - alt levende småkravl er mad.

Men bare rolig - der plejer at komme rigeligt - både til at moderen bliver
mæt og nogle kan gemme sig og overleve - især hvis der er masser af planter,
som de kan gemme sig imellem.

Guppy er i øvrigt lidt speciel - de kan få op til 10 kuld unger med ca 3
ugers mellemrum på en parring - der er noget med at en del af hannens sæd
bliver gemt til senere brug inde i hunnen - kuldene bliver dog mindre og
mindre efterhånden, hvis der ikke sker ny parring.

Men ellers er der ca et halvt hundrede unger i hvert kuld - hvoraf nogle
bliver ædt af hunnen - det ser ganske sjovt ud, når man se den føde - og
straks vender hunden soíg om og snupper den - så er frokosten reddet

> Moderen er i et lille yngleakvarieboks.

Gerne med masser af fintløvede planter, så ungerne kan gemme sig - og tag
hunnen op, når den er færdig.

Jan

Fra : Bainz

Dato : 30-01-06 16:40

væk med mor fisken hun æder dem hvis hun kan komme til det har selv set det.
lad dem svøm der i 3 uger eller sådan noget og slip dem så ud til de andre
alt efter hvorfor nogen andre fisk du har.