Vintergæster
Fra : Armand

Dato : 29-01-06 19:39

Min svigermor er meget interesseret i hvilken fugl det er der besøger
hendes have p.t.
Det er en solsort stor gråbrun fugl med et temperament der holder alle
andre fra foderbrædtet og har en forkærlighed for solsortens æbler.
Eftersom hun forgæves har forsøgt at slå den op i hendes fuglebog, der
altid ligger fremme i vindueskarmen på denne årstid, slår tanken mig at
det kan være en vintergæst :-/

Er den spinkle beskrivelse tilstrækkelig til nogle bud??

--
Armand.

(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Max

Dato : 29-01-06 19:57

Hej

> Er den spinkle beskrivelse tilstrækkelig til nogle bud??

http://home10.inet.tele.dk/golles/fugle/foderbrt/sjagger.htm

Mvh Max

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 29-01-06 20:29

On Sun, 29 Jan 2006 19:38:31 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det er en solsort stor gråbrun fugl med et temperament der holder alle
>andre fra foderbrædtet og har en forkærlighed for solsortens æbler.

>Er den spinkle beskrivelse tilstrækkelig til nogle bud??

1. gæt : Sjagger (dansk ynglefugl og ses i store flokke i haven om
vinteren.

2. gæt : Silkehale (vintergæst)
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 22:19

Armand skrev:
> [...]
> andre fra foderbrædtet og har en forkærlighed for solsortens æbler.
> Er den spinkle beskrivelse tilstrækkelig til nogle bud??

Tak til jeg begge Max og Mogens.
Sjaggeren var også mit første bud, uden at jeg magtede overblik til at
finde den på nettet selv (i mangel af fuglebog her i huset) og
præsentere hende for den, og svigermor reflekterer positivt på billederne!

Kan det passe at den er så aggressiv (står ikke noget derom på nettet)!

Fra : Max

Dato : 29-01-06 22:31

Hej Armand

> Kan det passe at den er så aggressiv (står ikke noget derom på
> nettet)!

Nu har jeg dem kun i flok her i haven, og der er de såmændt også
ligeglad med alt og alle, dog ikke spurvehøgen. Men en der optræder
enlig kan jo sagtens have fundet ud af at jage bl.a. solsorte væk.
Det kan forøvrigt være utroligt svært at gennemskue hirakiet
ude ved foderbrættet.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-06 23:35

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Kan det passe at den er så aggressiv (står ikke noget derom på nettet)!

Den er ikke spor aggressiv sålænge den får sin vilje.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 29-01-06 23:51

Hej Preben

> Den er ikke spor aggressiv sålænge den får sin vilje.

Aha, så er jeg gift med en sjagger :)

Mvh Max

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 30-01-06 13:54

On Sun, 29 Jan 2006 22:18:39 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Kan det passe at den er så aggressiv (står ikke noget derom på nettet)!

Det er vel en naturlig adfærd hos en flokfugl - en fødemængden knap
gælder det om at være på vagt.

Der er som regel også flere dominerende individer blandt Solsortene.
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Max

Dato : 30-01-06 13:59

Hej

> Der er som regel også flere dominerende individer blandt Solsortene.

Solsortene er et kapitel for sig, forleden smed jeg 4 æbler på
sneen i forhaven, straks dukkede der 3 solsorte op og begyndte
at sloges om æblerne, og imedens ankom der også en lille flok
sjagger der så åd æblerne.

Mvh Max