lavenergi server?
Fra : og54

Dato : 28-01-06 17:46

Jeg skal bruge en server som ikke behøver være så kraftig (firewall).
En alm pc bruger for ca 1000 kr strøm om året. Er der noget der ikke bruger
så meget? Bærbare gør jo ikke, men til gengæld er de dyre i anskaffelse...
Tak!

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 28-01-06 18:00

"og54" <og54@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> En alm pc bruger for ca 1000 kr strøm om året. Er der noget der ikke
> bruger så meget? Bærbare gør jo ikke, men til gengæld er de dyre i

Prøv at se flg. post:
<u64ogf03e.fsf@harrekilde.dk>

Fra : Steen Suder

Dato : 28-01-06 18:28

og54 wrote:

> [...]
> En alm pc bruger for ca 1000 kr strøm om året. Er der noget der ikke
> bruger så meget? Bærbare gør jo ikke, men til gengæld er de dyre i

Jeg har i flere år brugt VIA Epia V5000 (533MHz VIA C3) med stor succes.
Dertil er den passivt kølet, så den ikke støjer.

Brug f.eks. pfSense (<http://www.pfsense.com/>) eller en af de små
Linuxdistroer lagt på et CFkort og du er flyvende.

Den kan holdes i luften for 3-400,- om året.

Jeg har måske en liggende...

--
Steen Suder

Fra : Nicolai

Dato : 28-01-06 20:11

> Jeg skal bruge en server som ikke behøver være så kraftig (firewall).

Hvad bruger en PIX? :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-06 21:47

On Sat, 28 Jan 2006 20:10:33 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

> Hvad bruger en PIX? :)

SVJH bruger en PIX 501 under 6W.

-A

Fra : Morten L

Dato : 29-01-06 08:49

> [...]
> En alm pc bruger for ca 1000 kr strøm om året. Er der noget der ikke
> bruger så meget? Bærbare gør jo ikke, men til gengæld er de dyre i

ASUS laver nogle internet-routere med wireless og det hele, der er drevet
af linux. Der findes masser af custom-softwares til dem, så de kan
nogenlunde hvad du måtte have lyst til.
- Der er en del andre mærker der kan noget tilsvarende, visse Linksys, så
vidt jeg husker.

Se på f.eks. Asus VL500g/gx - de bruger vel en 5-7W - AC adapteren er en
10W - og der er der overskud til webcam, USB HDD etc.

Fra : og54

Dato : 30-01-06 00:19

Tak for svarene.

Jeg blev en del klogere, men så vidt jeg kan se er PIX501 og Asus WL500g/gx,
omend med signifikant flere faciliteter end gennemsnittet, snarere hvad jeg
ville kalde routere. Jeg har ikke lige kunnet finde at de kan køre
custom-linux programmer, men når I siger det, så kan de selvfølgelig

Jeg ville gerne køre pfsense, så jeg tror at noget i retning af VIA Epia
V5000 eller andre ligende fx http://www.danbit.dk/produkter/0201.phtml
eller http://www.mini-itx.com/store/ eller
http://pfsense.bol2riz.com//tutorials/wrap_install/wrap_install.htm må være
det bedste til formålet.

Mange tak igen.

Knud

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 09:46

On Mon, 30 Jan 2006 00:19:06 +0100, "og54" <og54@hotmail.com> wrote:

> Jeg blev en del klogere, men så vidt jeg kan se er PIX501 og Asus WL500g/gx,
> omend med signifikant flere faciliteter end gennemsnittet, snarere hvad jeg
> ville kalde routere.

PIXen er en firewall. Asus-boxen er router bygget sammen med en switch
og et access point.

> Jeg har ikke lige kunnet finde at de kan køre custom-linux programmer, men
> når I siger det, så kan de selvfølgelig

Det tror jeg ikke der var nogen, der sagde. Det var blot for at
foreslå alternativer. Både til Asus-boxen og diverse Linksys-boxe kan
man dog få alternative firmware-udgaver, da de er baseret på Linux.

-A

Fra : MN

Dato : 06-03-06 18:46

"og54" <og54@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig
>
> Jeg ville gerne køre pfsense, så jeg tror at noget i retning af VIA Epia

http://cortexsystems.dk/shop/index.php?language=da

Det spiller med pfsense eller monowall

Mogens

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-02-06 20:46

> [...]
bruger
> så meget? Bærbare gør jo ikke, men til gengæld er de dyre i anskaffelse...

Et oplagt valg ville være en soekris med en m0n0wall.
En Soekris koster cirkus 1800kr for en 4801 (3netkort,serielport,128megs
ram). Fiks lille sag der bruger 5-10watt og skal bare fodres med et 8mb CF
kort så er du kørende med m0n0wall

--

/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 15:55

Jeg er lidt forvirret - du spørger efter en server, men ønsker "kun" en
firewall ?

> [...]
> ram). Fiks lille sag der bruger 5-10watt og skal bare fodres med et 8mb CF

Linksys routere med linux synes jeg er oplagte. Jeg bruger selv en linksys
nslu2 som server (unsling http://www.nslu2-linux.org/). Men den har jo kun
en ethernet port som standard

Forbruger med en 2,5" hd er ca 6W
/A

Fra : Benny Amorsen

Dato : 06-03-06 16:40

AM> Linksys routere med linux synes jeg er oplagte. Jeg bruger selv en
AM> linksys nslu2 som server (unsling http://www.nslu2-linux.org/).
AM> Men den har jo kun en ethernet port som standard

AM> Forbruger med en 2,5" hd er ca 6W /A

Desværre er den mest oplagte Linksys-router til Linux-brug, WRT54GL,
kun udstyret med 4MB flash og 16MB RAM. De bedste revisioner af
WRT54GS har 8MB flash og 32MB RAM, men de kan ikke købes mere.

/Benny

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 17:22

> Desværre er den mest oplagte Linksys-router til Linux-brug, WRT54GL,
> kun udstyret med 4MB flash og 16MB RAM. De bedste revisioner af
> WRT54GS har 8MB flash og 32MB RAM, men de kan ikke købes mere.

cat /proc/meminfo
total:
Mem: 31252480

Det må jo være c32MB ram - og mængden af flash var ikke vigtig for mig da
jeg alligevel skulle have en hd på. Så hvis man tilføjer en ekstra
netværksport er den vel en mulighed
http://www.nslu2-linux.org/wiki/Peripherals/EthernetAdapter Processoren er
selvfølgelig ikke vildt hurtig men til de ~600kr er denb måske alligevel
interessant for og54.

Der er ihvertfald mange muligheder åbne med den - min sidder dog på
indersiden af min zywall (med den usikkerhed der nu er i at åbne porte ind
til den), og jeg har ogaå en NT boks, switch og et accespoint til at æde
strøm ...