Karakterskalaen i 1950'erne
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-01-06 17:09

I gamle dage havde man et karaktersystem som hed 0-6 eller Slet-UG.

Hvad var disse karakterværdier omsat til decimaltal?

Eksempel: Hvis der krævedes 4,67 for at bestå et eller andet, hvad
svarede dette så til på 0-6 eller Slet-UG-skalaen? Var 6/UG = 6,00 eller
10,00?

Er spørgsmålet forstået?

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-06 20:10

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
>
> Eksempel: Hvis der krævedes 4,67 for at bestå et eller andet, hvad
> svarede dette så til på 0-6 eller Slet-UG-skalaen? Var 6/UG = 6,00 eller

Du kan muligvis finde de ønskede informationer på:
http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap03.html

I 50'erne må de have brugt 1943-skalaen, hvor den numeriske gengivelse
af karaktererne (til beregning af gennemsnit) er:

Ug   = 15
Ug-   = 14 2/3
Mg+   = 14 1/3
Mg   = 14
Mg-   = 13 1/3
G+   = 12 2/3
G   = 12
G-   = 10 2/3
Tg+   = 9 1/3
Tg   = 8
Tg-   = 5 1/3
Mdl+   = 2 2/3
Mdl   = 0
Slet   = -16

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-01-06 20:25

Jacob Tranholm skrev:

> Du kan muligvis finde de ønskede informationer på:
> http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap03.html

Du kan også finde en beskrivelse på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Karakter_(bed%C3%B8mmelse)

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 00:57

Jacob Tranholm skrev bl.a.:

> [...]
>
> I 50'erne må de have brugt 1943-skalaen, hvor den numeriske gengivelse
> af karaktererne (til beregning af gennemsnit) er:

Tak.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-01-06 12:33

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I 50'erne må de have brugt 1943-skalaen, hvor den numeriske gengivelse af
> karaktererne (til beregning af gennemsnit) er:

> [...]
Ja, det er helt nostalgisk at se.
Det var den skala vi fik efter i Præliminærskolen 1954-58
og i gymnasiet 1958-61

vh Niels Aage Schmidt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 13:06

Niels Aage Schmidt skrev bl.a.:

> [...]
[klip]

> Ja, det er helt nostalgisk at se.
> Det var den skala vi fik efter i Præliminærskolen 1954-58
> og i gymnasiet 1958-61

Jeg undrer mig stadig, men har måske set mig blind på 'problemet':

Hvad svarer gennemsnitskarakteren 4,67 (altså den som man skulle opnå i
1950'erne for at bestå en vis optagelsesprøve) så til efter
Ug/15-skalaen?

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-01-06 16:42

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad svarer gennemsnitskarakteren 4,67 (altså den som man skulle opnå i
> 1950'erne for at bestå en vis optagelsesprøve) så til efter

Hvor forekom 0-6 skalaen? Den har jeg aldrig hørt om.
Det må være den, der kunne give 4,...

vh Niels Aage

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-01-06 17:14

Niels Aage Schmidt skrev:

> Hvor forekom 0-6 skalaen? Den har jeg aldrig hørt om.
> Det må være den, der kunne give 4,...

Pyha! Godt, det ikke kun er mig der er forvirret.

6-skalaen (altså 0 til 6 svarende til Slet til Ug) fremgår af Jacob
Tranholms link til Undervisningsministeriet:
http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/kap03.html

Den står under overskriften 1911, men var rent faktisk som sagt i brug i
flæng i al fald så sent som i 1957, ifølge min karakterbog for 1949-57.
Som jeg forstår ministeriets tabel skulle denne 6-skala officielt være
ophørt allerede i 1919, men altså ikke reelt. Det kan selvfølgelig være
det var for nemheds skyld at alle lærerne på Østrigsgades Skole brugte
tal i stedet for bogstaver; måske kunne de ikke stave til Ug og Mg, hvem
ved.

Mvh.: Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-06 15:40

Niels Aage Schmidt <nielsaa@otium.dk> wrote:

> "Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det er helt nostalgisk at se.
> Det var den skala vi fik efter i Præliminærskolen 1954-58
> og i gymnasiet 1958-61

Ja, den er nu før min tid, meeen - hvad synes I om den nye skala?

Kan vi give eleverne -3 til eksamen? Ja, det hænder jo mildest talt at
vi må give dem et 3-tal, men et /minus/ 3-tal, det lyder jo næsten som
om de har aflært ...

Så hellere fjerne 00, slå 11 og det stort set ubrugte 13-tal sammen til
et 12-tal, og så fjerne enten 7 eller 9, så vi får den åbenbart så uhyre
vigtige sammenlignelighed med den amerikanske karakterskala. Som min
fagforeningsformand Gorm Leschly da også skriver .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk