Hvad tjener en lærervikar
Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 12-12-05 23:29

Hej

Er der nogle der kan oplyse mig om timelønnen for en lærervikar?

M.v.h.
Toke Nielsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-12-05 00:38

news.inet.tele.dk skrev:
> Hej
>
> Er der nogle der kan oplyse mig om timelønnen for en lærervikar?
>
> M.v.h.
> Toke Nielsen

Disse informationer bør kunne findes ved
<http://www.dlf.org/sitemod/moduler/index.asp?pid=18970>

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 13-12-05 01:24

Hej

Tak for hjælpen.

Ved du om man hører under "ikke-uddannede", hvis man har en bachelorgrad fra
universitetet indenfor det fag man skal undervise i?

M.v.h.
Toke Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-05 03:28

news.inet.tele.dk <toke.nielsen@c.dk> wrote:

> Ved du om man hører under "ikke-uddannede", hvis man har en bachelorgrad fra
> universitetet indenfor det fag man skal undervise i?

Det gør man. Også selv om man skulle være dr.scient. i matematik eller
dr.phil. i tysk, og med bestået gymnasie-pædagogikum, så betragtes man
af DLF som »ufaglært« hvis man på 20ende år underviser i matematik hhv
tysk i grundskolen.

Noget tyder imidlertid på at undervisningsministeren »pønser på« at få
dette ændret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-12-05 07:30

> [...]
> matematik hhv
> tysk i grundskolen.
>
> Noget tyder imidlertid på at undervisningsministeren »pønser

Jeg ser da frem til at ministeren også forsøger at få ændret at man
skal have en lægeuddannelse for at blive kirurg - man kan jo blot
tage en slagter og lade ham få noget rutine i at skære i mennesker,
som vedkommende skærer i andet kød.

Ærlig talt: naturligvis er man da ikke-uddannet som lærer selvom
man er professor i matematik.
Vil jeg fx kunne få lov til at undervise på gymnasiet i et af mine
linjefag selvom jeg har undervist i faget i 20 år?

Og´pædagiogikum? undskyld at jeg ler - den smule pædagogik som
gymnasielærere skal igennem er jo ingenting i forhold til en
læreruddannelses modsvarende fag.

Det handler naturligvis om arbejdspladser, men også om saglighed og
faglighed.
Uddannede lærere er bedst til at undervise i folkeskolen - også
selvom du kan opvise nogle få eksempler på at der findes dårlige
lærere eller ikke-uddannede lærere, der er "særdeles fremragende".

Vi har en læreruddannelse her i landet, og hvis man ønsker at
undervise i folkeskolen, så skal man naturligvis have en uddannelse
som sådan - akkurat som man skal have en uddannelse inden for alle
andre fag, man vil varetage her i samfundet.

At Haarder mener at vi blot kan tage enhver stratenrøver og lade
vedkommende undervise på kvalificeret måde, er vist kun noget han
og enkelte forkølede uvidende personer mener.

Vi har på min arbejdsplads diverse vikarer - kvaliteten er
svingende, men fælles for dem alle at deres viden om undervisning,
børn og pædagogik er ikke-eksisterende.

Nogle af dem er naturligvis glimrende til jobbet - ingen tvivl om
det, og de ville kunne blive endnu bedre ved en læreruddannelse som
ballast, men vi skal ikke til at de-fagliggøre læreruddannelsen så
vi vender tilbage til degne-skolen - hvis man vil have kvalitet i
undervisningen, er det første skridt en læreruddannelse, dernæst
videreuddannelse - det er i alles interesser - at man har relativt
dårlige resultater i den såkaldte PISA-undersøgelse, skyldes blandt
andet at man har haft et for lille ambitionsniveau i kommunerne og
ikke sikret at deres lærere er up-to-date - derved bliver det at
være lærer et fag, der er lidet respekt om og derfor flygter folk
fra uddannelsen.

Vi ved jo også at selv den såkaldte meritlæreruddannelse er blevet
et flop, men jeg gyser ved tanken om at Haarder skal kunne
fortsætte sin ødelæggende gerning i den danske folkeskole endnu en
årrække og derpå skylde kommende regering for at det er den, der
har "ødelagt" folkeskolen.

Men endnu mere gyser jeg for at man skal læse flere udgydelser af
den art, du kolporterer ved at give udtryk for din ubændige
foragelse over at man ikke blot kan tage enhver stratenrøver med
nok så høj uddannelse ind uden pædagogisk viden, erfaring med børn
etc.

Vi skal som professionelle lærere tit og ofte vejlede
ikke-uddannede vikarer om hvorfor nogle børn reagerer som de gør,
hvorfor de ikke "forstår simple beskeder" , hvorfor de ikke blot
laver deres lektier, hvorfor de ikke "kan" det stof, de har fået
for og hvorfor de ikke kan klare at læse og forstå en simpel tekst,
eller hvorfor "niveauet er så lavt" -

Vi kan også som lærere være en smule frustrerede over de samme
ting, men vi kan med vores viden om pædagogik og erfaring med børn
godt forstå hvorfor det kniber for nogle børn og leve med at deres
niveau ikke altid er så højt som nogle højtuddannede forventer.

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-05 08:11

Arne H. Wilstrup <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> wrote:

> Vi ved jo også at selv den såkaldte meritlæreruddannelse er blevet
> et flop

Mig bekendt tog man nu også folk ind, som /ikke/ havde en fornøden,
faglig ballast. Altså som havde mindst sidefag i de fag de fik merit på,
og som naturligvis så også burde have ekstra undervisning i hvordan man
underviser i de pågældende fag.

> [...]
> foragelse over at man ikke blot kan tage enhver stratenrøver med
> nok så høj uddannelse ind uden pædagogisk viden, erfaring med børn

Gav jeg udtryk for en bestemt opfattelse i hvad jeg skrev? Jeg gav
udelukkende et oplysende svar til et spørgsmål. Jeg mener nemlig også at
akademikere bør have en pædagogisk tillægsuddannelse for at kunne blive
fastansat i folkeskolen. Men altså ikke at de skal tage en 4-årig
seminarieuddannelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-12-05 12:00

"Arne H. Wilstrup" <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skyldes blandt andet at man har haft et for lille ambitionsniveau i
> kommunerne og ikke sikret at deres lærere er up-to-date

Rart at se fra dit tastatur...

/Henning.

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 14-12-05 15:28

>Det gør man. Også selv om man skulle være dr.scient. i matematik eller
>dr.phil. i tysk

Det var dog mærkeligt! Lad os håbe at undervisningsministeren får ændret på
det.

M.v.h.
Toke Nielsen

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-05 20:42

"news.inet.tele.dk" <toke.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog mærkeligt! Lad os håbe at undervisningsministeren får ændret
> på
> det.

At du kan tingene fagligt er bestemt ikke nok til at være en dygtig
underviser i folkeskolen, der skal man have pædaogik og didaktik med, og
indtil du har den er du naturligvis ufaglært uanset hvor mange phd´er du så
kan fremvise. Du har vel allerede nu opdaget der er en gigantisk forskel på
at undervise voksne og børn

mvh
Kim

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 14-12-05 21:53

> At du kan tingene fagligt er bestemt ikke nok til at være en dygtig
> underviser i folkeskolen, der skal man have pædaogik og didaktik med,

At man er dygtig rent fagligt er selvfølgelig ikke en garanti for, at man
også er en dygtig underviser, men omvendt tror jeg heller ikke, at man
nødvendigvis er en god underviser fordi man har terpet en masse bøger om
pædagogik.

>Du har vel allerede nu opdaget der er en gigantisk forskel på
> at undervise voksne og børn

Nu må jeg blankt erkende, at jeg endnu ikke har prøvet at undervise børn,
men de ældste elever i folkeskolen er vel ikke meget anerledes at undervise
end elever i 1.g?

M.v.h.
Toke

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-05 22:13

> [...]
> også er en dygtig underviser, men omvendt tror jeg heller ikke, at man
> nødvendigvis er en god underviser fordi man har terpet en masse bøger om

Næh, ingen siger man behøver gå på seminariet af den grund, men det må være
til nogle som dig man lavede merituddannelsen, hvor man altså benytter det
at du har den faglige ballast i matematik og tysk og så bygger det
pædaogiske ovenpå. At meritlæreruddannelsen så bliver benyttet på en anden
måde er en skam.

> Nu må jeg blankt erkende, at jeg endnu ikke har prøvet at undervise børn,
> men de ældste elever i folkeskolen er vel ikke meget anerledes at
> undervise
> end elever i 1.g?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-05 04:22

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> "news.inet.tele.dk" <toke.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal jeg ikke gøre mig klog på

1g.erne svarer vel stort set til de bedst fungerende, bedst motiverede
og bedst begavede i folkeskolens ældste klasser .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-12-05 17:48

> [...]
> at man
> nødvendigvis er en god underviser fordi man har terpet en masse

En skolelærer har ikke kun terpet en masse bøger -og i øvrigt
terper man ikke på seminariet - man er såmænd også ude i praktik og
får råd og vejledning af professionelle lærere.
En person, der er en "god underviser" kan kun blive bedre ved at gå
på seminariet.

> [...]
> undervise børn,
> men de ældste elever i folkeskolen er vel ikke meget anerledes at

Jeg har ikke prøvet at undervise 1.g'ere, men jeg har mødt nogle af
dem på gymnasierne og du har ret i at der ikke nødvendigvis er så
langt mellem dem - men den forskel, der er og den forskel der er i
forhold til den måde, man skal undervise på i folkeskolen og på
gymnasiet, er helt anderledes - både pædagogisk-didaktisk og m.h.t.
elevomsorg.
--
Wilstrup

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-05 20:19

> Hej
>
> Er der nogle der kan oplyse mig om timelønnen for en lærervikar?

Jeg havde 155 kroner i timen i 2003 (som tilkaldevikar), det har næppe
ændret sig det helt store.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-05 21:45

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> "news.inet.tele.dk" <toke.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde 155 kroner i timen i 2003 (som tilkaldevikar), det har næppe
> ændret sig det helt store.

Og så skal man huske på at timetallet, der i folkeskolen er
KLOKKEtimeantallet, på et eventuelt dagpengekort skal ganges med 1,3 -
det er det der kaldes /forberedelsesfaktor/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk