Billede søges - haster!
Fra : Peter Westh

Dato : 04-01-06 09:09

Jeg leder efter et billede til en præsentation ved en konference.Det skal
forestille noget i retning af en ensom, gerne forskræmt mand i en mørk skov,
eventuelt med øjne lurende på ham fra mørket. Gerne en jæger eller en af de
"ædle vilde".

Det skal bruges til at illustrere teorien om, at religion udspringer af
menneskets frygt for det ukendte.

Jeg forestillede mig at dette motiv var yndet i den romantiske periode
og/eller på victorianske stik el. lign. - men jeg har ikke kunnet finde
noget.

Henvisninger til nettet, let tilgængelige bøger, scans på dk.binaer etc.
modtages med kyshånd.

MVH
Peter Westh
Ph.d. studerende
Københavns Universitet
Institut for Regionale og Tværkulturelle Studier
Afdeling for Religionshistorie
pwesth@fjern.hum.ku.dk

Sekretær for DAHR
Dansk Selskab for Religionshistorie
www.dahr.dk

Fra : Gitte Grønfeldt Søre~

Dato : 04-01-06 18:57

Wed, 4 Jan 2006 09:08:52 +0100, skrev "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> i dk.kultur.billedkunst:

Mener du noget i retning af disse:
http://athensmusic.net/images/features/logan/scared_man.gif
http://www.angelfire.com/art2/rosa719/images/hw_scared_boy_in_woods.jpg

--
Gitte Grønfeldt Sørensen

Lav dine egne lykønskningskort:
http://www.gittes.dk/shop

Fra : Peter Westh

Dato : 04-01-06 19:37

"Gitte Grønfeldt Sørensen" <news@gydda.invalid> skrev i en meddelelse
> Mener du noget i retning af disse:
> http://athensmusic.net/images/features/logan/scared_man.gif
> http://www.angelfire.com/art2/rosa719/images/hw_scared_boy_in_woods.jpg

Det sidste er slet ikke ueffen - mere morsomt end jeg havde tænkt, men...
tusinde tak!

Peter

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 04-01-06 22:31

Peter Westh wrote:
> Det skal bruges til at illustrere teorien om, at religion udspringer af
> menneskets frygt for det ukendte.

Amen !

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Pegasus

Dato : 09-01-06 16:41

Peter Westh spake unto us:

> Det skal bruges til at illustrere teorien om, at religion udspringer
> af menneskets frygt for det ukendte.

Jeg tror allerede, du er på vildspor. Der findes ikke frygt for det
ukendte - kun frygt for, at det kendte skal gentage sig. Hvorfor i alverden
skulle man være bange for noget, man intet vidste om?

Der findes heller ikke frygt for fremtiden. Kun frygt for, at fortiden skal
gentage sig.

--
/Pegasus

Follow this link for a complete description of how to give a Pure Evoke
2 DAB receiver inboard recharge capability:
http://home20.inet.tele.dk/alfine/evoke_2/

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-06 17:33

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> alverden
> skulle man være bange for noget, man intet vidste om?

Som sagt: Billedet skulle illustreret TEORIEN om, at religion udspringer af
frygt for det ukendte. En teori der har været og er stærkt udbredt i og uden
for det akademiske religionsstudium. Det er ikke en teori, jeg forfægter.

Men bortset fra det, så virker dine bemærkninger lidt forvrøvlede på mig.
Hvis du går alene i en mørk skov, og hører en lyd bag dig - hvad er det så,
du bliver bange for? Nej, ikke det ukendte i betydningen "det, ingen
nogensinde har set og end ikke kan forestille dig" men det ukendte i
betydningen: "Det, du ikke kan se, ikke ved med sikkerhed hvad er og ikke
har kontrol over".

/P

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 09-01-06 21:31

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogensinde har set og end ikke kan forestille dig" men det ukendte i
> betydningen: "Det, du ikke kan se, ikke ved med sikkerhed hvad er og ikke

Wow, hvis der ikke skete så lidt i denne gruppe ville jeg sige at i begge er
off topic og burde sendes videre til dk.videnskab.religion
Men hvad fanden, så længe der sker lidt :) weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-06 21:44

"Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse
> Wow, hvis der ikke skete så lidt i denne gruppe ville jeg sige at i begge
> er off topic og burde sendes videre til dk.videnskab.religion
> Men hvad fanden, så længe der sker lidt :) weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Du har selvfølgelig ret.

/P

Fra : Pegasus

Dato : 15-01-06 13:22

Steffen Sørensen spake unto us:

Enten er det pga. alle de børneæventyr, du har hørt som barn, eller også er
du bange for noget inden i dig selv, som godt nok er ukendt, fordi du har
fortrængt det, men som du udmærket genkender, den dag du møder det igen.

Ja, ok.

> Wow, hvis der ikke skete så lidt i denne gruppe ville jeg sige at i
> begge er off topic og burde sendes videre til dk.videnskab.religion

Jamen, undskyld, jeg så ikke, at der var FUT:dk.kultur billedkunst. Man skal
altid kontrollere headeren på en mail

- der dukker op i dk.videnskab.religion med FUT til denne gruppe.

FUT i denne mail:DK.VIDENSKAB.RELIGION

Fra : ThomasB

Dato : 10-01-06 15:01

> [...]
>
> Men bortset fra det, så virker dine bemærkninger lidt forvrøvlede på mig.
> Hvis du går alene i en mørk skov, og hører en lyd bag dig - hvad er det

At noget du har hørt om i fortiden skal gentage sig. F.eks. noget du har set
i en film, læst i avisen osv.