Nødhjælp til fugle
Fra : Aksel Petersen

Dato : 22-01-06 01:12

Forleden dag med frost og blæst havde vi lige stået og drøftet, hvordan
småfuglene mon klarer sig i et sådant vejr. Pludselig kom en "sværm" på
10-12
gærdesmutter - vel en familie - som søgte ly i en clematis udenfor vores
udestue. Der fandt de ikke, hvad de søgte, og fløj igen ud i den barske
natur.
Kan man gøre noget for sådanne småfugle. De er ikke - eller kun sjældent -
gæster på vores fuglebrædt.
Samme eftermiddag sent i skumringen trodsede jeg elementerne og gik en tur
haven. Pludselig kom der en stor flok mellemstore fugle strygende tæt
henover
hustaget - så påny en flok og straks efter en til - og det på et
tidspunkt,
hvor fugle normalt burde være gået til ro i et sikkert skjul.. Der var nok
ialt
over hundrede, som slog sig ned i vores ret høje træer - rødel og eg. Det
var
muligvis sjaggere, men på grund af mørket var jeg ikke sikker. Efter 1
kvarter
fløj de søreme afsted igen ud i mørket.
Jeg ved godt, at man bør være realistisk og indse, at det er normalt, at
masser
af fugle går til under sådanne forhold. Det er nødvendigt med en vis
udtynding.
Men alligevel! Jeg ville gerne gøre noget for de stakkels fugle i et
sådant
vejr, men ved bare ikke hvad. Selvom man lavede et hus med
overnatningsmuligheder ville fuglene garanteret ikke flyve ind i det.

Har nogen gode idéer?

Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 01:32

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev
> [...]
> vejr, men ved bare ikke hvad. Selvom man lavede et hus med
> overnatningsmuligheder ville fuglene garanteret ikke flyve ind i det.

Gærdesmutten kan du glæde ved at give den permanent adgang til et eller
andet udhus. De andre fugle har det værre og værre jo koldere det bliver og
jo mindre de er. De løser kuldeproblemet ved at trække sydpå. Det kan du
ikke hjælpe dem med, men du kan drive en tankstation for dem, ved at begynde
at fodre, og så blive ved med det.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-01-06 10:05

Aksel Petersen wrote:

> [...]
> gærdesmutter - vel en familie - som søgte ly i en clematis udenfor vores
> udestue. Der fandt de ikke, hvad de søgte, og fløj igen ud i den barske

Deres ærinde har med garanti været, at søge efter insekter der er gået i
vinterdvale inde i clematisen, når gærdesmutter skal ha' læ, så samles
flokken i en redekasse, hvor de holder hinanden varme.

> Kan man gøre noget for sådanne småfugle. De er ikke - eller kun sjældent -
> gæster på vores fuglebrædt.

Gærdesmutter er insektædere, og så vidt jeg ved, så spiser de ikke af
fedtkuglerne, så vi kan ikke rigtig fodre dem, men vi kan hjælpe dem ved
at ha' nogle krat og kvasbunker, som de kan hoppe ind og søge efter
insekter, der er i vinterdvale...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : CanonKnud

Dato : 28-01-06 07:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:43D34AA6.7030607@niels-ebbesen.net...
:
:
: Deres ærinde har med garanti været, at søge efter insekter der er gået i
: vinterdvale inde i clematisen, når gærdesmutter skal ha' læ, så samles
: flokken i en redekasse, hvor de holder hinanden varme.

Enig, eller som her, i læ under et halvtag, oven på en reol med brædder
:
[...]

Jeg har nogle poser med meget små frø hængende, dem holder gærdesmutten
af at spise af. (Sortiment fra Bilka), ellers frekventerer de gerne en mør træ-
stamme jeg har "plantet" til ære for spætten. Stammen virker død, men der kan
selvfølgelig godt være sovende insekter i.
mvh Knud