Hvor stor kan et jagttryk egentligt være ?~
Fra : Lars Lauritzen

Dato : 14-01-06 08:53

Hejsa.
Jeg er ikke den store skriver i dette forum, men jeg følger da med.

Nu er det sådan at et STORT problem er opstået i vor jagtforenning, vi har
en hel del jord vi mister og ikke mindst smørklatten vores skov på 84
hektar.
Det er planer om at vi medlemmer skal opkøbe Skoven for et bud på X antal
kr,-
For mig og andre opstår det nogle spørgsmål hver gang vi har Jægermøde, hvad
kan vores Jagtareal egentligt tåle.
Vi er 30 mand om Jagten.

Fakta er vi står til at miste det meste af vores jagt, vi planer på opkøb af
de 84 hektar og fortsætte Jagtforenningen der, plus hvad der er af andre
jorder vi har jagten på.

Hvad kan 84 hektar skov egentligt tåle?

Her er som det drives nu:
4 klapjagter hvoraf det 3 første er med max. 20 stk gæster, den sidste er
som drivjagt kun for Medlemmerne.

10-15 mand driver Sneppejagt, hver må gå max 1 gang pr uge. og ikke i ugen
hvor der er Klapjagt.

Bukkejagten fordeles på følgende måde, 9 mand udtrækkes fra liste hvert år,
de går 3 mand af gangen hver tredie dag i hele Bukkejagten.

Nogen har til opgave at holde rævebestanden nede, Gravjagt.

Vi har 4 søer, hvor der KUN i den ene er jagt, andejagten drives 1 gang pr.
uge i Sæsonen, max 6. mand pr. gang.

Ja det var vist det.
Kan fortælle at fælles jagternes udbytte er meget stærkt begrænsede, selvom
der udsættes fasaner efter alle kunstens regler.

Nogen der kan hjælpe og evt. har kommentar, er i meget velkomne.

Jæger Hilsen.
Lars

Fra : Torben Farum

Dato : 14-01-06 10:35

"Lars Lauritzen" <lars@larslauritzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det sådan at et STORT problem er opstået i vor jagtforenning, vi har
> en hel del jord vi mister og ikke mindst smørklatten vores skov på 84
..

> Nogen der kan hjælpe og evt. har kommentar, er i meget velkomne.
>
> Jæger Hilsen.
> Lars

Lige for at opsummere:

Efterår:
4 klapjagter af 20 mand
10-15 mand holder 8 sneppejagter
16 andejagter af 6 mand
?? rævejagter

Forår:
60 bukkejagter af 3 mand (som jo sikkert ikke udnyttes)

Og alt dette foregår på 84 ha ?

Drop skoven, og lej jer ind på hovedbanegården, der er der mere ro til
vildtet.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Claus Johannsen

Dato : 14-01-06 10:55

Du skriver ikke noget om hvor meget der ca. bliver skudt om året.
Er det meget begrænset som du skriver, ja så er jagttrykket jo alt for
stort. Ligger skoven ikke i forbindelse med andre store skovarealer hvor der
kan komme lidt supplering fra, så mener jeg at mere end de halve antal
jagter og mand skal skæres væk.

Mvh. Claus

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 14-01-06 19:28

Hej Claus.
Ja sidst blev der nedlagt 1 stk. Fasan og 1 stk sneppe.
Ikke meget.

Har ikke selv været med andet en den ene gang da jeg mener som i, at Jagt
trykket er alt for stor.
Ville gerne af med Sneppejagten.

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 14-01-06 19:35

Okay Torben.
Fik vist ikke helt skrevet korrekt ang. gæster.

Der er 30 mand om skoven alle har ret til at deltage i jagterne med 1 gæst
op til at et samlet antal gæster på max. 20 stk dvs. max 30 + de 20 gæster,
har vi dog aldrig været oppe på, men tæt på.

Viste ikke man kunne leje Hovedbanegården

Det er sneppejagten er for mig det der er mest træls, ved 10-15 mand så som
jeg ser det er der næsten altid folk med hund i skoven hmm.

Tror jeg dropper det, hvis ikke de vil være med til at begrænse jagten i
skoven, kort sagt mere ro i skoven mere vildt på tasken "måske"

Hilsen.
Lars

Fra : Claus Johannsen

Dato : 15-01-06 10:55

Som jeg læser det kan i være op til 50 mand på en jagt på 84 ha. Det er bare
for vildt. Max 16 til 20 mand pr gang, og så på det halve areal, vil være
mere passende. Det skal være et meget godt sneppe areal for at det kan bære
så megen jagt af den type. Væk med de jagter. Der kan evt gives køb på
bukkejagten, så alle 30 mand kan komme 2-3 gange afsted.
Hvis i skal være 30 mand om at købe et sådan areal, og så drive jagten
bagefter på den måde som i gør nu, vil kun give problemer, og min erfaring
fra konsortiejagter er at det vil i aldrig kunne enes om.
Er vildt udbyttet så sparsomt er det jo helt gallimathias.

Mvh. Claus

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 15-01-06 11:58

Det glæder mit Jagthjerte.
At nogen er enige med mig, tak for det Claus.
Jeg tror jeg overlader det til de andre og købe arealet, for enige om at
afskaffe sneppejagten tror jeg ALDRIG vi bliver, uanset hvoir gode
argumenter jeg kommer med.

Måske jeg skulle slutte af med at skrive Konsortie søges!!

Hilsen og tak.
Lars

Fra : Torben Farum

Dato : 15-01-06 12:41

> [...]
> argumenter jeg kommer med.
>
> Måske jeg skulle slutte af med at skrive Konsortie søges!!

Hvor er vi egentligt i kongeriget ?

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Claus Johannsen

Dato : 16-01-06 11:22

Jagter af den størrelse med mere en 5 mand der skal tegne konsortiet, eller
bestyrelsen i en jagtforening, er noget bras.
Skal foreningen købe er det ok, men lad være med privat at bruge surt
opsparede skillinger på en dødssejler af den type. Skal den endelig købes
privat, er det med en ejer.
Angående sneppe jagt er det jo fasinerende, 2-3 mand med gode hunde, gå på
de steder i skoven hvor der tit er sneppefald. Lige som vi gjorde i gamle
dage hvor der var sneppejagt om foråret.
Men 15 mand på den galej, det går ikke.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 13:14

Lars Lauritzen wrote:
> Hejsa.
> Jeg er ikke den store skriver i dette forum, men jeg følger da med.

Jeg har ikke jagttegn endnu, men kommenterer selvom.
Det lyder som et meget stort jagttryk i mine øjne.

> Kan fortælle at fælles jagternes udbytte er meget stærkt begrænsede, selvom
> der udsættes fasaner efter alle kunstens regler.

Måske det lille udbytte skyldes at der enten ingen vildt er, fordi I
har skudt det hele, eller det er stresset væk.
Mht. opdræt og udsætning vil min eneste kommentar være: Når nu H5N1
kommer så bliver debatten med udsætning og opdræt af fasaner etc.
til en saga blot, heldigvis.

--

Christian

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 16-01-06 16:52

Okay Jagtryk lyder voldsom.
Men det vil du lære mere om hvis du tager Jagttegn hvis ikke du er igang
skulle du gøre det, for jagttegskurset handler om andet and bare jagt, så
bare igang du vil ikke fortryde.

Jo vildtet er stresset efter min menning, har også sat mig for at lave en
plan for hvordan vi har drevet det og hvordan det burde drives.

Tak for svar selvom du ikke har Jagtegn "ENDNU"
Jæger Hilsen.
Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-06 10:12

Lars Lauritzen wrote:
> [...]
> skulle du gøre det, for jagttegskurset handler om andet and bare jagt, så

Det ved jeg godt, og det er skam også planen at gøre det. Jeg har
allerede hunden, en dejlig og rimelig god flat.

> Jo vildtet er stresset efter min menning, har også sat mig for at lave en
> plan for hvordan vi har drevet det og hvordan det burde drives.
>
> Tak for svar selvom du ikke har Jagtegn "ENDNU"

Selv tak

--

Christian