Hunde træning
Fra : kurt Nielsen

Dato : 09-01-06 18:13

Hej
Jeg har en Breton som er 4 år som jeg døjer lidt med at styre , det er min
første hund så jeg har ingen erfaring
med hundetræning.Så hvis der nogle der kender til nogle der træner hund ,
så jeg kan få er hund jeg kan arbejde videre med .
Mvh
kun

Fra : Clas Lau

Dato : 09-01-06 22:03

Er det en instruktør du søger, eller søger du et træningsophold hos en
træner for hunden?

Må man spørge hvad dit problem er?

-Clas-

Fra : kurt Nielsen

Dato : 10-01-06 18:36

Det er et træningsophold jeg søger,da jeg ikke altid ved om jeg er hjemme
til hverdag p.g.a mit arbejde.
mit problem er at min er meget "døv" når jeg er på jagt.
jeg bor i Frederikshavn ,det glemte jeg lige at få skrevet første gang

kun

Fra : Kito

Dato : 11-01-06 07:36

"kurt Nielsen" <kun@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et træningsophold jeg søger,da jeg ikke altid ved om jeg er hjemme
> til hverdag p.g.a mit arbejde.
> mit problem er at min er meget "døv" når jeg er på jagt.
> jeg bor i Frederikshavn ,det glemte jeg lige at få skrevet første gang
>
> Ja Kurt, det er ikke de bedste betingelser at træne hund efter. En kyndig
> hundemand kan sandsynlig vis godt lære din hund at lystre, men hvad
> hjælper det hvis hunden ikke har respekt for dig. Det kunne godt ende op
> med at være sådan.
Der er også hundetræning steder i weekenden hvor der kun trænes i lydighed
og det er vist det du har brug for.
Jeg ved ikke om der er noget omkring Frederikshavn men i hundecentret på
vorbjergvej i Nørresundby er der træning hver weekend.

med venlig hilsen
Poul

Fra : Clas Lau

Dato : 12-01-06 21:48

Hejsa Kurt.

Jeg kan kun fraråde dig at sende din hund ud i dressur i den alder den har
nu. En rigtig jagtglad hund i din alder uden tilstrækkelig lydighed kan kun
forsøges lavet om på een måde hos en træner - og det er den hårde metode. At
træne efter gode og venlige metoder vil tage meget langt tid. Nok ikke noget
man er interesseret i som ejer både ud fra en økonomisk synspunkt eller set
med hundens øjne.

Mit forslag vil være selv at begynde at arbejde med hunden. Hvis dette ikke
har din interesse, accepter at den aldrig bliver mere lydig på jagt eller
skil dig af med den. Det er hårde ord men ikke desto mindre sandheden.
Ønsker man en lydig hund selv under jagt skal det forberedes fra hunden
barndom - ikke som fire årig.

Dit problem er jo ikke så unormalt endda. Især folk som ikke kan vente med
at få deres hund med på jagt kan opleve det i højere grad end andre selvom
der naturligvis er undtagelser. Personligt mener jeg ikke at hunden behøver
at komme med på jagt i dens første jagtsæson. Det er den for ung til.
Samtidig skal grunddresur såsom apportering, fri ved fod, indkald og dæk/sit
være på plads.

Du bør også vælge din træning med omhu. DKK eller DcH lydighedshold er ok,
men er sjældent noget som man kan bruge når det jo netop er på jagten at
hunden bliver ulydig. Lyighedstræning har jo ikke meget med lydighed (den
skal gøre hvad den for besked på) men dermod en konkurrence program hvor
hunden skal gå en meget præcis fri ved fod, apport øvelser, spring,
stillingskift osv. Kender flere hunde som har høje præmieringer i
lydighedsprogrammer som jeg ikke vil kalde lydige.

Samtidig kan jeg ikke rigtig anbefale træning i jagtforeningerne. Der er
sikkert nogle som er gode, men der er rigtig mange dårlige. Problemet med
mange jægere er at hunden er et stykke værktøj som er nødvendig på jagten.
Træning af hunden er ikke så spændende og derfor blive der tit slækket af på
den. Kvaliteten af instruktørene på jagtforeningerne er også meget
svingende. Min egen, ellers udemærkede jagtforening, træner stadig hund som
man gjorde i 60'erne... ryk i linien, skældud, trækken i ørene,
tvangsapportering osv. Alt i alt forældede metoder, som resulterer i nervøse
og undertrykte hunde.

Jeg bor selv i Skørping, og kan godt hjælpe dig med øvelser som evt. kan
forbedre dit samarbejde med hunden. Men arbedet skal du selv udføre, men det
kan jo også gøre det hver dag når du f.eks. lufter hunden. Jeg er instruktør
i DRK og redningshundefører i beredskabet.

Mvh

Fra : Kito

Dato : 10-01-06 07:29

> [...]
> med hundetræning.Så hvis der nogle der kender til nogle der træner hund ,
> så jeg kan få er hund jeg kan arbejde videre med .

Hvor i landet bor du? Det kunne være en god oplysning hvis du skal have
hjælp af en lokal jagtforening.

vh
Poul

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 12:10

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "kurt Nielsen" <kun@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Hvor i landet bor du? Det kunne være en god oplysning hvis du skal have
> [...]

Jeg kan kun anbefale et træningshold i jagtforeningen.. det er super
træning, plus at din hund samtidig får lov til at være lidt social... Og på
den anden side har min hund været hos en træner der havde den i et stykke
tid, og det skal den ALDRIG igen!!! Den var ved at dø af sult, og var
simpelthen så nervøs og jeg havde det så dårligt, jeg ku ikke engang klappe
den uden den troede den skulle ha tæsk! magen til idiot har jeg aldrig været
ude for.... Men den er heldigvis kommet over det og er blevet en super
jagthund, der dog stadig er lidt ulydig, men næsten fejler sku intet, og den
er langt fra den væreste med og uden snor når vi er på jagt