12 l. akvarie meget "tåget"
Fra : JS

Dato : 24-01-06 11:34

Hejsa

Vi har et lille 12 l. 6-kantet akvarie hvor vi har 4 hun kampfisk samt 1
han, vi renser det meget ofte, men mange gange bliver det "tåget" og uklart
1-2 dage efter.
Der er ikke pumpe osv... i da vi kun har kampfisk og akvariet er lille.

Hvad kan det skyldes at det bliver sådan....

Jan

Fra : Bainz

Dato : 24-01-06 19:06

Hvor meget vand skifter du/i......?

Fra : HD

Dato : 24-01-06 21:29

Hej
Fodre du mere en fiskene spiser på under 1 minut, derfor ligger fodret i
bunden og rådner.
Dette kan ske for at folk tror hvergang fiske kommer til foder stedet er
fordi de er sultne, men foder kun 5 ud af 7 dage.
Der kan også være mange andre årsager, hvad med filteret virker det.
Hans.D

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-01-06 22:08

HD wrote:
> Hej
> Fodre du mere en fiskene spiser på under 1 minut, derfor ligger
> fodret i bunden og rådner.

Det tror jeg er et godt gæt - det lyder helt klart som overfodring.

En anden mulighed er at bundlaget ikke er skyllet ordentligt, så der er
affaldstoffer gemt i det.

> Dette kan ske for at folk tror hvergang fiske kommer til foder stedet
> er fordi de er sultne, men foder kun 5 ud af 7 dage.

En fastedag en gang imellem skader ikke

> Der kan også være mange andre årsager, hvad med filteret virker det.

Nu skrev han at der ikke er nogen pumpe - så der er nok slet ikke noget
filter ?

Men et lille filter ville være en god ide til at lave lidt cirkulation i
vandet og fange det værste skidt.

Jan (en anden af slagsen)

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Bainz

Dato : 24-01-06 23:44

Ja jeg kener en som har haft et lille akvrium af samme størelse og sammen
problem det var overfodring og dårlig filtrering der løste vi problemet med
et lille filter som blev trukket af en lille luft pumpe, kan det ikke have
noget at sige at der er så mange fisk der i 1 liter vand til 1 cm fisk enten
er de fisk meget lille eller er der alt for mange der i.
Mvh
Bainz.

Fra : Malene Højkjær

Dato : 25-01-06 16:16

Hejsa

Min eks prøvede det samme blot i et 325 l , her hjalp det med et UV-filter
(???) som blev tilslyttet, efter et par dage blev vandet klart og siden her
der ingen problemer været!

Samtiidg skal I huske at der kun må skifes max 30% vand ved hvert vandskift,
da I ellers bringer den naturlige bakterieflora ud af balance.
Hvad med planter? Har I sådan nogle som jo også kan hjælpe med
vandrensningen?

Fra : Brizz

Dato : 26-01-06 11:26

Malene Højkjær skrev:
> [...]
> (???) som blev tilslyttet, efter et par dage blev vandet klart og siden her

UV er måske lige lidt overkill til et 12L akvarie. Det er ganske dyrt at
indkøbe + du slår noget af den gode bakterie kultur ihjel også.

og til dig Malene, husk at skriv UNDER det du citerer. Så er det nemmere
at følge med

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Lars

Dato : 26-01-06 13:09

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indkøbe + du slår noget af den gode bakterie kultur ihjel også.
>
> og til dig Malene, husk at skriv UNDER det du citerer. Så er det nemmere

Sjov kommentar til sidst dér!

Især,da der kun er én tidligere i tråden der har valgt at svare sidst!!

Og citerer er måske heller ikke lige det rigtige udtruk! Nå, men lad det nu
ligge, jeg tror ordsproget "Man skal ikke smide med lort når man selv er en
spand af det" passer godt her!

Hygge!

Lars

Fra : Brizz

Dato : 26-01-06 23:46

Lars skrev:
> "Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Sjov kommentar til sidst dér!
>
> Især,da der kun er én tidligere i tråden der har valgt at svare sidst!!

Ja men nu var det hendes indlæg jeg svarede på. Så er det da meget
naturligt at påpege det.

> jeg tror ordsproget "Man skal ikke smide med lort når man selv er en
> spand af det" passer godt her!

Den må du meget gerne lige uddybe den der. Tror ikke helt vi taler samme
sprog her.

Fra : Lars

Dato : 27-01-06 13:49

> [...]
> naturligt at påpege det.

> Den må du meget gerne lige uddybe den der. Tror ikke helt vi taler samme

Uddyber gerne!

Den var myntet mindst ligeså meget på mig selv som på dig!

Nu fornemmer jeg at De der deltager i denne nyhedsgruppe ikke alle bekymrer
sig videre om netetikette! Og lige i det indlæg skulle du have kommenteret
alle og ikke kune én!

Og eftersom jeg blander mig i noget som jeg ikke burde blande mig i! Ja, så
er jeg jo mindst ligeså fuld af "crap" omend ikke mere! Så, det var det det
bundede i!

Godt ord!

Lars!

Fra : Brizz

Dato : 28-01-06 00:12

Lars skrev:
> "Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Uddyber gerne!
>
> Den var myntet mindst ligeså meget på mig selv som på dig!

Det fremgik ikke ret tydeligt

> Nu fornemmer jeg at De der deltager i denne nyhedsgruppe ikke alle bekymrer
> sig videre om netetikette! Og lige i det indlæg skulle du have kommenteret
> alle og ikke kune én!

Det har du ret i at den burde have været mere bred den henvendelse ang
netiketten. Men lige ang citat teknik synes jeg det er irrerterende at
top poste. Om man har 3,4 eller 9 linier i sin signatur fx. rager mig
baglæns.

Lige over

Fra : Malene Højkjær

Dato : 31-01-06 20:12

> [...]
> netiketten. Men lige ang citat teknik synes jeg det er irrerterende at
> top poste. Om man har 3,4 eller 9 linier i sin signatur fx. rager mig

Hej Gutter

Nu vil jeg godt lige have lov at forsvare mig lidt her!!!
Jeg er HELT ny hvad angår brug af nyhedsgrupper, så jeg skal lige lære det,
med hvor man skriver. osv.
Personligt kan jeg bedst lide at man skriver øverst, da der som nu af og til
kommer en lang tråd som godt kan være "anstrengende" at kæmpe sig igennem,
hvis man skal gennemlæse HELE tråden hver gang, man skal svare!
Desuden så spurgte , kan ikke lige huske hvem det var, om der var nogen som
havde ideer til hvordan man bekæmpede det mælkehvide akvarie, og jeg
fortalte om vores held med UV, thats it!
Venligst Malene

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-01-06 22:06

Malene Højkjær wrote:
> Nu vil jeg godt lige have lov at forsvare mig lidt her!!!
> Jeg er HELT ny hvad angår brug af nyhedsgrupper, så jeg skal lige
> lære det, med hvor man skriver. osv.

Det har alle været igennem - man får lidt knubs i starten - men det skal man
bare tage med godt humør

> [...]
> og til kommer en lang tråd som godt kan være "anstrengende" at kæmpe
> sig igennem, hvis man skal gennemlæse HELE tråden hver gang, man skal

Derfor er reglen også at man sletter alt det overfødige - og kun beholder de
linier man svarer på eller kommenterer.

Hvis du svarer øverst, så kan det være svært at se, hvad du egentlig
kommenterer - især hvis der er flere spørgsmål.

> [...]
> nogen som havde ideer til hvordan man bekæmpede det mælkehvide
> akvarie, og jeg fortalte om vores held med UV, thats it!

Det er også fint - det vil sikkert hjælpe nogle - på samme måde som de andre
forslag, der er kommet vil hjælpe nogle andre.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 31-01-06 22:08

Malene Højkjær wrote:

> [...]
> havde ideer til hvordan man bekæmpede det mælkehvide akvarie, og jeg
> fortalte om vores held med UV, thats it!

Hej Malene - og velkommen til

Du skal selvfølgelig have lov til at lære! Læs evt. på www.usenet.dk,
her er udstukket regler for netikette, og forklaret hvordan man gerne
ser at der "quotes".

Ellers så bliv ved med at poste, denne gruppe er heldigvis ikke kendt
for at være en gruppe hvor folk brokker sig, der er rigtig langt imellem
det.

Men Brizz har nu i bund og grund ret

/Ole

Fra : Brizz

Dato : 01-02-06 01:44

Malene Højkjær skrev:
> Hej Gutter
Hej Gut'inde

> [...]
> havde ideer til hvordan man bekæmpede det mælkehvide akvarie, og jeg
> fortalte om vores held med UV, thats it!

Og velkommen til. Det var ment som en venlig henstilling. At du har
misforstået den lidt beklager jeg. Men andet var det ikke. For lidt
hjælp hist og her kan gavne.
Det med en meget lang tråd kan du se her hvordan man reducerer. Slet alt
det overflødige.
Håber ikke alt dette har skræmt dig for langt væk.
Som også skrevet andet sted. Denne gruppe er ikke kendt for at være net
betjentenes holdeplads. Men citering gør tingene nemmere