jobspørgsmål?
Fra : bj

Dato : 28-12-05 22:25

Tilbudt job fra 2. januar til sommer (vikariat)

Kan i løbet af januar få tilbudt fast job med start marts, måske før.

Hvad gør man i en sådan situation? Jeg tænker på om det er fair at starte i
vikarjobbet velvidende, at man måske forlader jobbet til fordel for et fast
job?

Der er ingen garantier om, at det faste job falder ud til fordel for
vedkommende. Det vil dog vel være lidt naivt íkke at starte i viakrjobbet og
håbe på, at vedkommende får det faste job. Det kan jo ende ud med intet job.

Men i det hele tage er det vel gamet, at hvis man tilbydes et fast job
medens man sidder i et viakrjob, så springer man til?

Hvad siger I?

bj

Fra : Nicolai

Dato : 28-12-05 22:34

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men i det hele tage er det vel gamet, at hvis man tilbydes et fast job
> medens man sidder i et viakrjob, så springer man til?

Jep.

> Hvad siger I?

Der er da ingen tvivl. Man skal i den situation tænke sig selv først. Der er
ikke så meget at tænke over.

Tage vikarjobbet og får man det andet, så tager man det. Og ikke sige noget
før det er stensikkert.

> bj

Nicolai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-12-05 22:54

> Men i det hele tage er det vel gamet, at hvis man tilbydes et fast job
> medens man sidder i et viakrjob, så springer man til?

Det "værste" der kan ske er at du bliver tilbudt en fast stilling hvor du
arbejder som vikar :)

- Peter

Fra : Henning

Dato : 28-12-05 22:44

On Wed, 28 Dec 2005 22:24:57 +0100, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men i det hele tage er det vel gamet, at hvis man tilbydes et fast job
>medens man sidder i et viakrjob, så springer man til?

Vikaransatte er kun til låns, det ved alle firmaer. Fordelen er, at de
også kan sparkes ud fra dag til dag. Selvfølgelig tager du vikariatet
- får du tilbudt et fast job vil dine kollegar kun ønske dig tillykke!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Otto J.

Dato : 28-12-05 22:40

> Men i det hele tage er det vel gamet, at hvis man tilbydes et fast job
> medens man sidder i et viakrjob, så springer man til?

Det her kan komme til at lyde kynisk, men: Enhver arbejdsgiver tænker i
økonomi først, og medarbejderpleje næst - ellers har han ikke nogen
medarbejdere at pleje ret længe. Derfor mener jeg det er helt fair at man
som medarbejder er lige så kynisk - du får ikke købt meget rugbrød af at
være flink. Så ja, jeg vil mene at det er "game't" at en arbejdsgiver
risikerer at miste sine medarbejdere inden for de rammer omkring opsigelse
der nu engang er (ved ikke hvordan det forholder sig med vikarjob). Men lad
være med at fortælle arbejdsgiveren at du havde planlagt det sådan fra
starten, det er der ingen grund til. Tag vikarjobbet, og når du så rammer
deadline for opsigelsen, så giver du arbejdsgiveren besked på at du har
fundet et fast job og derfor må sige op.

Mvh. Otto

Fra : Jens G

Dato : 28-12-05 23:12

wrote:

>Hvad gør man i en sådan situation? Jeg tænker på om det er fair at starte i
>vikarjobbet velvidende, at man måske forlader jobbet til fordel for et fast
>job?

Selvfølgelig er det det. Man skal da tænke på sig selv. Sådan er
vilkårene på arbejdsmarkedet.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : bj

Dato : 28-12-05 23:24

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er det det. Man skal da tænke på sig selv. Sådan er
> vilkårene på arbejdsmarkedet.

Tak for svarene. Det var stort set de samme tanker, der var gjort herfra,
men man kan jo godt forsøge at gøre det på en pæn måde trods alt. Man er jo
blevet valgt til et arbejde for det man kan. Brød på bordet kommer jo, som
udtrykt i de foregående tråd, ikke på bordet ved at være flink og ikke tænke
på sig selv. Dog vil jeg da mene, at man jo også gerne skulle kunne se sig
selv i øjnene efterfølgende, og det vil jeg mene jeg kan med tanke om,
hvordan det fungerer på arbejdsmarkedet idag og dets krav.

tak igen, det lettede lige sindet vil jeg mene...

bj

Fra : Jens G

Dato : 29-12-05 09:31

On Wed, 28 Dec 2005 23:24:03 +0100, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

> [...]
>selv i øjnene efterfølgende, og det vil jeg mene jeg kan med tanke om,
>hvordan det fungerer på arbejdsmarkedet idag og dets krav.

Jeg tror alle arbejdsgivere vil forstå at en vikar stopper hvis han
får tilbudt fast arbejde. Vikararbejde er jo nærmest at sidestille med
løsarbejde. Man bør selvfølgelig give arbejdsgiveren besked så snart
man véd at man har fået det faste arbejde.

Hvis arbejdsgiveren virkelig har så meget brug for vikarens
kvalifikationer, kan han jo selv fastansætte ham.

En fastansættelse er heller ingen garanti for job i lang tid, så det
er vigtigt ikke at brænde sine broer.

Fra : Nicolai

Dato : 30-12-05 14:05

> [...]

> om, hvordan det fungerer på arbejdsmarkedet idag og dets krav.
>
> tak igen, det lettede lige sindet vil jeg mene...

Som Jens G. skriver, så skal man jo heller ikke brænde broer og derfor
spille uvidende og sige "Lige pludselig kom der et jobtilbud". Det ville
alle kunne forstå og selv arbejdsgivere ville gøre det samme. Nogle gange
kan vikariater jo også føre til fast job.

Men hovedtræk er, at man skal tænke sig selv først, men på en "uskyldig"
måde.

> bj

Nicolai