Design patterns
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 08-01-06 15:43

Hej.

Har færdiggjort kurset dProg2 på Aarhus Universitet her før jul,
hvor man lærer om Java og ikke mindst objekt-orienteret programmering
og design patterns. Vil blot høre om design patterns bliver brugt ude
i virksomhederne eller det mere er en datalogisk / teoretisk
indfaldsvinkel til objekt-orienteret programmering? I fald de bliver
brugt: Sidder man og snakker om "vi skal bruge XX og YY pattern til det
her projekt" eller har man det blot med i baghovedet? Og er det mest
programmørerne der kender til det eller er det også længere oppe i
hierarkiet, som f.eks. analytikere og projektledere?

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-06 09:35

"Bjarke Walling Petersen" <bjarke.walling@gmail.com> writes:

> brugt: Sidder man og snakker om "vi skal bruge XX og YY pattern til det
> her projekt" eller har man det blot med i baghovedet? Og er det mest

En af de store fordele er et fælles ordforråd. Hvad er fx en Factory
og en Singleton? Det behøver man ikke definere - det ved man allerede.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 09-01-06 09:59

Bjarke Walling Petersen wrote:
> [...]
> programmørerne der kender til det eller er det også længere oppe i
> hierarkiet, som f.eks. analytikere og projektledere?

Nu findes design patterns på forskellige niveauer.

Hvis du tænker på GoF patterns så bliver de brugt hele
tiden af programmører. Når de koder og når de diskuterer
hvordan noget skal løses. Den slags patterns intereserer
ikke arkitekter - de formoder at programmørerne kan
sådan noget.

Så findes der også mere high level patterns som bruges
af arkitekter til at skrue systemet sammen med og som
programmørerne i et vist omfang også kommer til at høre
om. når arkitekten nu skal forklare hvorfor de skal
gøre tingene på en bestemt måde.

Projektledere er næppe interesseret i patterns. De vil
kun vide hvornår man er færdig med nuværende task - hvordan
man løser det er ikke vigtigt fra deres perspektiv.

Arne

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 10-01-06 12:52

> [...]
> programmørerne der kender til det eller er det også længere oppe i
> hierarkiet, som f.eks. analytikere og projektledere?

Kort og godt.. Design patterns er yderst gode værktøjer.. Og i vores
tilfælde bruges de netop fortrinsvist til at kommunikere udvikler og
udvikler imellem. Samtidigt er de med til at kvalitetssikre og
fremtidssikre koden. I vores firma kommer brugen af design patterns
således meget op til overfladen.

Kort og godt meget praktisk teori.

MVH Mikael Flensborg

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-01-06 17:25

Tak for jeres svar. Nu har vi i vores undervisning brugt design
patterns rigtig meget, og jeg synes ogsaa de danner et rigtig godt
vaerktoej for udviklere - saa det er da godt at hoere at man ogsaa
bruger dem ude i virksomhederne. Den bog vi bruger - Object-Oriented
Design & Patterns af C. Horstmann - er jo primaert henvendt til
programmoerne, men der staar ogsaa lidt om hele udviklingsprocessen,
saa det var derfor jeg spurgte - og jeg har faaet svar.

Og ja, det var GoF patterns jeg primaert havde i tankerne.

Mvh.
Bjarke W.

P.S.: Jeg var oppe i mundtlig eksamen i dag - Inheritance and Abstract
Classes - og fik 9. Kunne godt havde faaet 10, hvis jeg bare havde
taget mig lidt mere sammen, men det er ok. Jeg ligger i den gode ende
af karakterskalaen for mit hold.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 10-01-06 20:48

On 10 Jan 2006 08:25:28 -0800, "Bjarke Walling Petersen"
<bjarke.walling@gmail.com> wrote:

> Den bog vi bruger - Object-Oriented
> Design & Patterns af C. Horstmann - er jo primaert henvendt til
> programmoerne, men der staar ogsaa lidt om hele udviklingsprocessen,

Bare rolig, det kommer der mere af med patterns i dSoftArk, forholdet
mellem proces og patterns i dEkspSys og der er sikkert også en masse i
ATiSA(som jeg dog ikke har taget).

--

Rune Simonsen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-01-06 22:58

Rune Simonsen skrev:

> Bare rolig, det kommer der mere af med patterns i dSoftArk, forholdet
> mellem proces og patterns i dEkspSys og der er sikkert også en masse i
> ATiSA(som jeg dog ikke har taget).

Jeg glaeder mig

Mvh.
Bjarke W.