æ,ø og å i Java
Fra : David Jensen

Dato : 06-01-06 15:35

Jeg er ganske ny på Java området og har problemer med æ, ø og å.

Hvordan klares det i Java ?

Fra : Malte Christensen

Dato : 06-01-06 16:07

David Jensen wrote:
> Jeg er ganske ny på Java området og har problemer med æ, ø og å.
>
> Hvordan klares det i Java ?

Teoretisk er æøåÆØÅ indeholdt i unicode, hvordan manifesterer dine
problemer sig?

Fra : David Jensen

Dato : 06-01-06 18:11

Hej Malte

Venligst se mit svar til Arne Valhøj

mvh
David

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-01-06 16:07

David Jensen wrote:
> Jeg er ganske ny på Java området og har problemer med æ, ø og å.
>
> Hvordan klares det i Java ?

Java er baseret på Unicode så principielt er
der ikke problemer med ÆØÅ.

I praksis kan man naturligvis altid rende
ind i problemer.

Hvis du beskriver hvad du gør (lidt kode), hvad
der sker og hvad der burde ske, så kan vi prøve at hjælpe.

Arne

Fra : David Jensen

Dato : 06-01-06 18:09

Når dette afvikles.....

public class Alder

{

public static void main(String[] arg)

{

int alder;

alder = 15;

if (alder >= 18) System.out.println("Du er myndig.");

System.out.println("Du er " + alder + " år.");

}

}

får jeg en cmd prompt med dette indhold...

Du er 15 ?r.

Press any key to continue...

Mvh

David

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-01-06 18:56

David Jensen wrote:
> [...]
>
> }
>
> }
>
> får jeg en cmd prompt med dette indhold...

Det lyder som om du kører et program skrevet i
ISO-8859-1/ANSI/CP-1252 i et CMD vindue som kører
CP-850.

Du kan prøve og køre programmet med:

-Dfile.encoding=Cp850

Husk at vinduet skal være CP-850 og ikke CP-437 for
at det virker.

Og ikke alle Windows 2000/XP skrifttyper kan vise ø.

Arne

Fra : David Jensen

Dato : 06-01-06 19:45

Jeg anvender Jcreator på en xp maskine. Det er via "execute project" i
Jcreator at jeg får et cmd prompt
med det tidligere nævnte indhold.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-01-06 20:03

David Jensen wrote:
> Jeg anvender Jcreator på en xp maskine. Det er via "execute project" i
> Jcreator at jeg får et cmd prompt
> med det tidligere nævnte indhold.

Du må have mulighed for at angive en JVM parameter
til kørsel.

Og der kan du angive -D defines.

Arne

Fra : Malte Christensen

Dato : 06-01-06 19:45

David Jensen wrote:
> Når dette afvikles.....

Sorry, fungerer fint i Linux. Jeg anvender en simpel bash terminal.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-01-06 20:04

Malte Christensen wrote:
> Sorry, fungerer fint i Linux. Jeg anvender en simpel bash terminal.

Linux har sjældent CP-850 problemer.

Linux nøjes med ISO-8859-1 versus UTF-8 problemer.

Arne

Fra : Fredrik Jonson

Dato : 11-01-06 17:13

Kompilatorn använder standardteckenuppsättningen när den tolkar
tecken i källkoden. Så byter man teckenuppsättning mellan kompilering
och exekvering så kan problem som det du beskriver uppstå.

I jdk:n finns ett program som heter native2ascii som kan konvertera
alla "internationella" tecken till ascii-koder, som garanterat visas
på samma sätt i alla miljöer där sådana tecken finns. Bara kör
programmet på alla dina java-filer före du kompilerar.

Se exempel nedan (i unix, men principen är densamma i windows).

$ /usr/local/lib/j2sdk1.4/bin/native2ascii
$ echo åäö > hepp.java
$ cat hepp.java
åäö
$ /usr/local/lib/j2sdk1.4/bin/native2ascii hepp.java
\u00e5\u00e4\u00f6
$

Mer info här: http://mindprod.com/jgloss/native2ascii.html

--
Fredrik Jonson

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-06 00:26

"David Jensen" <jensen123@post.cybercity.dk> writes:

> Jeg er ganske ny på Java området og har problemer med æ, ø og å.
>
> Hvordan klares det i Java ?

Prøv "chcp 1252" først.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : David Jensen

Dato : 08-01-06 13:14

Som sagt jeg er ganske ny. Hvor sættes den setting ?