Mange ethernet-porte i 1U
Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-01-06 12:02

De fleste 1U-servere tilbyder 2 gigabit ethernet indbygget, plus et
low-profile slot og et full-size slot. Det bliver 8 porte. Kan man få
en 1U-server med fornuftig processer og plads til mere end 8 porte?

Diske er stort set ligegyldige (bliver muligvis erstattet af flash,
hvis muligt). Jeg er ikke desperat nok til at bruge
USB->ethernet.

Dybest set er jeg interesseret i noget der ligner en router, men som
kan køre Linux.

/Benny

Fra : Morten L

Dato : 18-01-06 17:51

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> USB->ethernet.
>
> Dybest set er jeg interesseret i noget der ligner en router, men som

Mange switche kan lave grundlæggende routing. en hel del kan også filtrere,
traffik-prioritere og 117 andre sjove ting.
Se evt. på HP Switch 2600 serien - eller een af de mange andre. De kan
efterhånden meget

Hvad præcis skal du lave?

Mvh
Morten

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-01-06 22:11

> [...]
ML> filtrere, traffik-prioritere og 117 andre sjove ting. Se evt. på
ML> HP Switch 2600 serien - eller een af de mange andre. De kan

HP 2600-serien er _meget_ grundlæggende routing. Switche har været
overvejet, men de kan ikke opfylde behovet (nærmere beskrevet i svaret
til Jacob Bunk Nielsen).

/Benny

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-01-06 21:45

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> writes:

> De fleste 1U-servere tilbyder 2 gigabit ethernet indbygget, plus et
> low-profile slot og et full-size slot. Det bliver 8 porte. Kan man få
> en 1U-server med fornuftig processer og plads til mere end 8 porte?

Sun's X4xxx-servere tilbyder så vidt jeg husker 4 ethernet-porte, men
så kender jeg ikke lige hvad udvidelsesmulighederne er på dem, men det
er vel værd at undersøge.

.... men ellers var det vel også værd at undersøge om det i
virkeligheden bare er en lidt mere avanceret switch du brug for.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beauty, brains, availability, personality; pick any two.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-01-06 22:07

JBN> Sun's X4xxx-servere tilbyder så vidt jeg husker 4 ethernet-porte,
JBN> men så kender jeg ikke lige hvad udvidelsesmulighederne er på
JBN> dem, men det er vel værd at undersøge.

2 low-profile slots, desværre, så det bliver 8 i alt. Foreløbigt har
jeg fundet Asus og Dell med 2 x GigE indbygget, og 2 x full-height
slots, i alt 10 porte.

JBN> ... men ellers var det vel også værd at undersøge om det i
JBN> virkeligheden bare er en lidt mere avanceret switch du brug for.

Jeg skal såmænd bare bruge en, der kan agere f.eks. 100 virtuelle
routere på én gang, inklusive dynamisk routing og support for
individuelle VLAN pr port (altså VLAN 100 på port 1 er ikke det samme
som VLAN 100 på port 2).

En Cisco 3750 med Metro-software kan næsten det jeg ønsker, men
VRF-lite kan kun klare 26 virtuelle routere. Desuden koster den en
bondegård. Til gengæld kan den naturligvis route noget hurtigere end
en PC, men hastighed bliver sandsynligvis ikke et problem.

/Benny

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 19-01-06 19:59

On 18 Jan 2006 22:06:31 +0100, Benny Amorsen wrote:

> [...]
> bondegård. Til gengæld kan den naturligvis route noget hurtigere end
> en PC, men hastighed bliver sandsynligvis ikke et problem.

Hvad med at bruge en kombination af PC og switch?
PC'en bruges til routning.
Imellem PC og switch køres trunking.
På switchen sendes de enkelte VLAN ud på hver sin port.
/hjj

Fra : Benny Amorsen

Dato : 19-01-06 21:42

HJJ> Hvad med at bruge en kombination af PC og switch? PC'en bruges
HJJ> til routning. Imellem PC og switch køres trunking. På switchen
HJJ> sendes de enkelte VLAN ud på hver sin port.

Det bliver muligvis også løsningen. Men læg mærke til kravet om at
VLAN-numre kan gentages mellem porte uden faktisk at være samme
netværk. Det er de fleste switche ikke ret glade for.

Hvis det skal kunne virke, så skal det være noget i denne stil:

eth0 kobles til port 24 i en switch. Port 1 adresseres så
som eth0.1. VLAN 100 på port 1 adresseres med QinQ som eth0.1.100, og
VLAN 100 på port 7 er eth0.7.100.

Hvorvidt det faktisk vil virke med Linux er jeg i tvivl om.

/Benny