Hvordan slipper jeg af med det grove affal~
Fra : Anders Christiansen

Dato : 20-12-05 21:22

Hej!

jeg har ca. 12 voksne cichlider gående i et akvarie på 180 L. Som filter har
jeg et spandfilter, Eheim 2226.

Men jeg synes ikke vandet/bunden er ren nok. Der ligger afføring fra fiskene
flere steder på den hvide sandbund - selv dagen efter jeg lige har skiftet
1/3 af den samlede vandmængde, så ligger der allerede en pæn bunke lort
igen. Jeg skifter vand ca. hver 14. dag...

Så er det jeg spørger - hvad skal jeg gøre for at opnå en renere
vandkapacitet samt fjerne de grove affaldspartikler??

- Skulle jeg købe et powerhead og sætte en svamp op et sted i akvariet eller
evt. købe en cirkulationspumpe? I så fald, hvilken str. ville være passende?

Vh. Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-12-05 22:26

Anders Christiansen wrote:
> Så er det jeg spørger - hvad skal jeg gøre for at opnå en renere
> vandkapacitet samt fjerne de grove affaldspartikler??

Cichlider er ret "svinende" fisk - og noget kunne tyde på, at du skulle
skifte vand oftere - f.x. hver uge - og få suget bunden ordentlig ren hver
gang.

Jeg tvivler på at et filter vil tage alt det på bunden.

Jan