Slægsforskning i Polen?
Fra : JA

Dato : 20-12-05 14:28

Hej gruppe.

Min polske oldemor (f. 1897) arbejdede som roepige på Lolland fra 1911. Blev
gift og fik familie heroppe.

Jeg har prøvet at lede efter hendes aner ved at følge min farmors aner gå så
langt tilbage her i Danmark, som jeg kan men ender, da oldemoderen kom til
landet i 1911.

Fødested er ukendt, men jeg har hørt at de fleste landarbejdere kom fra
Galicien-området.
Har så prøvet at have et brev i en polsk avis i dette område, som nogle
polske bekendte havde oversat for mig. Uden held.

Mit spørgsmål er nu, om der er nogen, der kender nogle
hjemmesider/lokalarkiver i Polen, man kan søge i/skrive til?? Eller har
andre idéer til, hvordan man kommer videre.

På forhånd tak.

Jan Andreasen
Odense S.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-12-05 18:33

JA wrote:

> [...]
> hjemmesider/lokalarkiver i Polen, man kan søge i/skrive til?? Eller har
> andre idéer til, hvordan man kommer videre.

genologia site:pl

oops better google string
about 592,000 for genealogia site:pl.

genealogia site:pl galicia

Genealogia Polska

http://www.cyndislist.com/poland.htm

spelling of personal and place names is an issue
some exist in many variant spellings
http://www.polishroots.org/genpoland/names.htm
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&newwindow=1&safe=off&q=polish+place+name+german+polish&spell=1

german polish russian and other languages

I would track all your roepige på Lolland fra 1911

some of the others may comee from the same village
and the men too

http://www.google.com/search?hl=en&q=Genealogia+Polska&btnG=Google+Search
about 416,000 for Genealogia Polska.

http://www.polishroots.org/
PolishRoots is staffed entirely by volunteers

good luck

Hugh W

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 26-12-05 00:35

"JA" <a@d.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmesider/lokalarkiver i Polen, man kan søge i/skrive til?? Eller har
> andre idéer til, hvordan man kommer videre.

Hej Jan

Jeg har et par gode erfaringer/tips. Et godt sted at starte er Rødby Rådhus!
Her blev mange af polakkerne viet med danskere, da de jo tilhørte to
forskellige trosretninger. Med lidt held kan du her - udover selve vielsens
indførsel med diverse gode oplysninger - måske også finde et bilag i sagen,
idet man bad den polske pige eller mand om at aflevere kopi eller få sendt
en dåbsattest herop. De polske dåbsattester er specielt gode ved at have
både forældrenes men også bedsteforældrenes navne med. Man bør starte med at
skrive til dem for at bede dem kigge efter i deres registre, om de har noget
på personen. Måske kender du forskellige stavemåder af navnet fra andre
dokumenter og så bør man huske at nævne disse. Din "lovlige interesse" for
personen bør for en god ordens skyld beskrives

I mit tilfælde (min stedfars mor fra Polen) var den bevarede dåbsattest
dateret nogle år inden vielsen, men vi kan ikke få det til at stemme helt
med det år hun menes at være ankommet til Danmark. Hun havde den derfor nok
ikke med herop, men måske tog det et par år at få ordnet alle formaliteter,
inden de kunne blive gift !?

Jeg oplevede stor hjælpsomhed på de polske slægtsforsker-fora for nogle år
siden. Desværre har jeg efter at have fået ny pc ikke længere links dertil,
men måske er den jeg tænker på at finde mellem dem Hugh W. henviser til !?

Blandt de nyhedsgrupper jeg kan se finder jeg bl.a. pl.soc.genealogia .
Herigennem er der også god mulighed for at få hjælp.
Morten M. Hansen

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 26-12-05 00:48

> [...]
> hjemmesider/lokalarkiver i Polen, man kan søge i/skrive til?? Eller har
> andre idéer til, hvordan man kommer videre.

Og her er et professionelt selskab, som tilbyder forskning mod betaling
http://www.instytut-genealogii.com.pl/wersja_an/wersja_an.html og pr.
kontrakt.

Jeg faldt over det under min søgning på nettet og tør derfor ikke udtale mig
om, hvad de koster eller kan levere, men jeg overvejer da at lade dem kigge
nærmere på min stedfaders polske slægt ...
Morten M. Hansen