begynder-spørgsmål.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-05 20:58

Howdy,

Jeg vil gerne med tiden lære lidt c og c++ programmering og har i den
forbindelse nogen spørgsmål.

1) Er der en god begynder-hjemmeside til et af emnerne på dansk? Ikke at
engelsk afskrækker mig, men det ville være rart til at starte med...

2) Hvor stor forskel er der på c og c++? Noget med at c++ er
objekt-orienteret, svjh og derfor har de her klasser... Noget med at de
kan nedarves osv...

3) Der er noget der hedder doxygen, der kan bruges til at dokumentere de
her klasser. Hvad er i den forbindels en:

a) "Namespace List"
b) "Namespace member"

?

Det ville være rart med et par ord med på vejen, til at starte med...
Jeg har købt den der "Accelerated C++", som skulle være en god intro-bog.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-12-05 17:11

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> Howdy,
>

> Jeg vil gerne med tiden lære lidt c og c++ programmering og har i den
> forbindelse nogen spørgsmål.
>
> 1) Er der en god begynder-hjemmeside til et af emnerne på dansk?

Formodentlig ikke.

> Ikke at engelsk afskrækker mig, men det ville være rart til at starte
> med...

Sørg for at bruge en god kilde, så du ikke spilder din tid.
Der er mange dårlige kilder.

> 2) Hvor stor forskel er der på c og c++?

De er stor forskel - ikke mindst på den måde som man skal tænke for at bruge
sprogene hensigtsmæssigt.
C er stort set en delmængde af C++

> Noget med at c++ er objekt-orienteret, svjh og derfor har de her
> klasser... Noget med at de kan nedarves osv...

Ja - blandt andet.
C++ har direkte understøttelse for procedural programmering (ligesom C),
objekt orienteret programmering og generisk programmering

> [...]
>
> Det ville være rart med et par ord med på vejen, til at starte med... Jeg
> har købt den der "Accelerated C++", som skulle være en god intro-bog.

Jeps - det fåes ikke meget bedre.
Start med den - du har ikke brug for mere i første omgang, bortset fra en
editor og compiler.
Lav øvelserne, spørg hvis der er problemer og spørg så efter andre gode
bøger når du er færdig

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : thomas

Dato : 13-12-05 06:58

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Det ville være rart med et par ord med på vejen, til at starte med...
> Jeg har købt den der "Accelerated C++", som skulle være en god intro-bog.

Jeg syntes denne bog er rimlig go, hvis man vil lære c++.
GRATIS E-BOG!
C++ af Kris Jamsa kan hentes gratis.
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43

--
thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-12-05 07:26

"thomas" <thomas@nomail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg syntes denne bog er rimlig go, hvis man vil lære c++.

Hvad sammenligner du med ?

> GRATIS E-BOG!
> C++ af Kris Jamsa kan hentes gratis.
> http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=43

NEJ !!!!
Det har været oppe at vende adskillige gange i denne gruppe.
Søg eventuelt på Google efter hvad der tidligere er sagt om den.

Alt andet lige er det naturligvis godt at den er gratis, men indholdet er
simpelthen utroligt dårligt!
F.eks. er der ikke et eneste eksempel kode i den bog der er et korrekt C++
program!

Desuden formidler den tingene i en tåbelig rækkefølge, viser unyttige ting
og springer meget vigtige ting som klasserne "std::string", "std::vector" og
"std::map" helt over.

Hvis det _skal_ være gratis, så prøv at kig hvad det lokale bibliotek har
stående.
Men husk tiden der bruges på at læse og lære er ofte mere værdifuld end en
god bogs pris.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-12-05 16:19

Mogens Hansen wrote:
> "thomas" <thomas@nomail.dk> wrote in message
-snip-

> Hvis det _skal_ være gratis, så prøv at kig hvad det lokale bibliotek har
> stående.

Nej, jeg tror "Accelerated C++" er en god start og så dukker der jo lidt
op på usenet også og rundt omkring på nettet iøvrigt, som jeg kan kigge
på. Jeg skal heller ikke være ekspert så tidsmæssigt er det rigeligt med
det

> Men husk tiden der bruges på at læse og lære er ofte mere værdifuld end en
> god bogs pris.

Helt klart enig. Tak for kommentarerne iøvrigt. Lidt ærgerligt, at der
åbenbart ikke er så meget gang i den her gruppe

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-12-05 19:50

Martin Jørgensen wrote:

> Lidt ærgerligt, at der
> åbenbart ikke er så meget gang i den her gruppe

Ja, det lader til at de fleste C++ programmører hænger ud her:

http://exp.dk/spm/Programmering/C-C/
http://www.udvikleren.dk/forum.php?techid=1&f=1

/b