Hvornår? Folkeskolen gik fra stat til komm~
Fra : Michael Bjørnbak Mar~

Dato : 05-12-05 20:26

Hvornår (hvilket år) overgik den danske folkeskole fra stat til
kommune?

Hvis du kan henvise til netsteder, der fortæller lidt eller meget om
overgangen, vil det bare være alletiders.

Mail venligst direkte til sporup@mail.dk
Michael Bjørnbak Martensen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-12-05 21:35

Michael Bjørnbak Martensen (slet EGTOM) skrev:
> [...]
>
> Hvis du kan henvise til netsteder, der fortæller lidt eller meget om
> overgangen, vil det bare være alletiders.

Jeg har været ved at gennemsøge alle mine bøger og har ikke kunnet finde
én eneste reference til, at skolerne nogensinde skulle have være
statsdrevet. I 1814 lovgivningen lægges der op til, at sognet skal
afholde udgifterne til skolen, og jeg er ikke sikker på, at denne opgave
nogensinde har været placeret på et højere stede...

For at være helt ærlig, ved jeg ikke hvorvidt rytterskolerne i det 18.
århundrede var statsfinansierede (men jeg tvivler).

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-12-05 21:44

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-12-05 19:44

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til, at sognet skal afholde udgifterne til skolen, og jeg er ikke
> sikker på, at denne opgave nogensinde har været placeret på et

Det har den heller ikke

> For at være helt ærlig, ved jeg ikke hvorvidt rytterskolerne i
> det 18. århundrede var statsfinansierede (men jeg tvivler).

Rytterskolerne blev til i 1721 på foranledning af Frederik 4. De
blev kaldt rytterskoler fordi de blev bygget i et område af landet,
hvorfra bønderne skulle stille med ryttere til kongens hær.

Lærerne boede på skolerne gratis, men den faste løn var meget lav
og meget af den skulle komme fra bønderne.

Rytterskolerne blev ofte opført i umiddelbar nærhed af
landsbykirkerne, da det normalt var præsten, som havde tilsyn med
undervisningen. Udgiften til opførelse og drift af skolerne skulle
udredes af kirketiendet.
--
Wilstrup

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-12-05 19:44

"Michael Bjørnbak Martensen (slet EGTOM)" <martensen@EGTOMmail.dk>
skrev i en meddelelse
> Hvornår (hvilket år) overgik den danske folkeskole fra stat til
> kommune?

Folkeskolen har aldrig været statslig - du tænker formentlig på at
lærerne var tjenestemandsansatte i staten, men det betyder
ingenlunde at selve folkeskolen var statslig. Det var kommunernes
ansvar.

> Hvis du kan henvise til netsteder, der fortæller lidt eller meget
> om
> overgangen, vil det bare være alletiders.

det vil ikke være muligt - jf. tidligere
--
Wilstrup