Billig 308W ammunition
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 19:39

Hej,

jeg skal indskyde min nye riffel, som bruger 308W ammunition (eller 7.62 om
i vil, dog er min erfaring, at de er en anelse større og til tider sætter
sig i nyere rifler).

Hvor finder man billig ammunution i storkøbenhavn ?? Eller alternativt andre
steder.

mvh
jørgen

Fra : Iceman50

Dato : 23-11-05 21:21

At patronerne sætter sig fast i en 308W gælder kun hvis du bruger militær
ammo.
Den militære ammo er en smule tykkere i hylsterkraven end jagtbaseret 308W.
Dette skyldes at den militære ammo skal kunne bruges i et automatvåben
(M-75/HK-G3).
Nogle får pudset kammeret lidt op, men dette går drastisk ud over
egenspredningen på riflen og kan ikke anbefales.
Så enten skal du købe træningsammo der ikke er militær ammo ellers skal du
leve med at skulle rykke lidt hårdt i dit ladehåndtag.
Norma balistic tip har iøvrigt samme ballistik som militær ammo M/94 ....

"Jorgen Andersen [DK/2200]" <nyhedsgruppe.at.gmail.dot.com> skrev i en
meddelelse news:4384b72d$0$41148$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Valle

Dato : 25-11-05 15:26

"Iceman50" <iceman50@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> leve med at skulle rykke lidt hårdt i dit ladehåndtag.
> Norma balistic tip har iøvrigt samme ballistik som militær ammo M/94

Til dette vil jeg anbefale dig at smøre hylsteret - og kun hylsteret - inden
du lader, da der sommetider skal rykkes temmeligt hårdt, og du kan være
uheldig at knække den tap der tager hylsteret med ud, og det er temmelig
dyrt at få repareret bundstykket !!

Mvh Jack Vallentin

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 25-11-05 16:06

On Fri, 25 Nov 2005 15:26:07 +0100, "Valle" <valle@jafnet.kd> wrote:

> [...]
>du lader, da der sommetider skal rykkes temmeligt hårdt, og du kan være
>uheldig at knække den tap der tager hylsteret med ud, og det er temmelig

Dette bør en være svært forsiktig med, og dersom en har problemer med
at hylser blir sittende fast i våpenets kammer bør en oppsøke
våpensmed for å finne eventuelle andre årsaker. Husk at når en avfyrer
et skudd vil hylsen umiddelbart ekspandere inne i kammeret, og
friksjonen mellom hylse og kammervegg gjør at energien fokuseres
fremover (i løpet) istedet for bakover mot sluttstykket. Dersom man
smører hylsene, vil friksjonen reduseres og kammertrykket kan bli
farlig høyt. Dette er barnelærdom når en driver hjemmeladning - alltid
sørg for at hylsefettet tørkes av hylsene før ammunisjonen brukes.

Men for all del, det går "som regel" bra. Det meste går "som regel"
bra... Helt til det ikke gjør det. Og da kan det gå rakt åt he***....
Et sluttstykke i 3-400m/s som "avfyres" 2-3 cm fra nesa er ikke noe å
spøke med.

Den militære versjonen av 7,62x51 har en anelse brattere vinkel mellom
hylsekropp og -hals, noe som gjør at den ikke passer i sivile våpen
(.308w) med trangt kammer.

En bedre forklaring på at hylser blir sittende fast i kammeret er at
kammeret er fullt av smuss (trenger rett og slett en skikkelig puss),
at kammeret er slitt slik at friksjonen mellom skutte hylser og
kammervegg blir stor, eller at ladningen i den aktuelle ammunisjonen
er hard slik at hylsene ekspanderer mer enn normalt. Irrete/korroderte
hylser kan også være en årsak (ru/grov overflate).

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-11-05 14:05

Jeg har også haft besvær med Ama's ammunition - i flere forskellige rifler.
Det hjælper at smøre hylstret. Jeg har ikke haft tilsvarende problemer med
anden militær ammunition.
mvh
Claus

Fra : Kent Hald

Dato : 29-11-05 15:26

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rifler.
> Det hjælper at smøre hylstret. Jeg har ikke haft tilsvarende problemer med

Jeg kan kun fraråde at smøre hylsteret (Se ovenstående indlæg fra Jon Inge
Bragstad)
Det er ikke uden grund, at vi hjemmeladere tørrer fedtet af hylstrene efter
calibrering.
og hvis man er bare en lille smule glad for sin riffel, skal man holde sig
langt væk fra
alt militær ammunition., det kan blive for dyrt, at spare de få kr.
Køb det rigtige ammunition, så er der ingen problemer, og riflen skyder ens
hele tiden.
Og mere vigtigt riflen holder længere.

Hilsen KH

Fra : JK

Dato : 25-11-05 15:14

On Wed, 23 Nov 2005 19:39:21 +0100, "Jorgen Andersen [DK/2200]"
<nyhedsgruppe.at.gmail.dot.com> wrote:

> [...]
>sig i nyere rifler).
>
>Hvor finder man billig ammunution i storkøbenhavn ?? Eller alternativt andre

Du kan prøve

Forst & Jagthuset
Gammel Kongevej 119
1850 Frederiksberg C.
33 21 30 30
info@f-j.dk

Forst & Jagthuset
Ulrikkenborg Plads 2
2800 Kongens Lyngby
45 87 11 36

Åbningstider på Gammel Kongevej:
mandag-torsdag 10.00-17.30
fredag 10.00-18.00
lørdag 10.00-15.00

Men jeg kan ikke rigtig se ideen med at bruge træningsammunition til
at indskyde med.

Du skal være opmærksom på, at med mindre projektil-vægten er nøjagtig
ens for trænings- og jagt-patroner, så holder indskydningen ikke.

F.eks. har jeg med min 308w set, at 9.7 gram træning og 11.2 gram
nosler afviger 20 cm sideværts på 100 meter. Det er p.gr.a.
riffelgangen at vægt-forskellen giver en side-effekt.

NORMA har noget jagtmatch med 9.7 gr. projektil og der findes jagt
ammunition med samme vægt.

Jagtmatch købes i æsker med 50 stk., medens jagtpatroner normalt
sælges med 20 stk.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 15:33

> [...]
>
> Du skal være opmærksom på, at med mindre projektil-vægten er nøjagtig
> ens for trænings- og jagt-patroner, så holder indskydningen ikke.

Enig i denne betragtning, dette lærte jeg på den hårde måde, da jeg skød min
første riffel ind med billig kina ammunition og så bagefter købte rigtig
jagtammunition... så kunne jeg starte forfra !

på 150 meter - i fastmonteret skydekasse - var afvigelsen over 30 cm..
(altså udenfor skiven).. ..

- jørgen

Fra : Kent Hald

Dato : 25-11-05 18:13

> [...]
>
> Du skal være opmærksom på, at med mindre projektil-vægten er nøjagtig
> ens for trænings- og jagt-patroner, så holder indskydningen ikke.

Selv om kuglevægten er den samme kan man ikke være sikker,
Det skal være samme projektiltype, samme krudtladning og krudttype.
Samme fænghætte og hylster.
Der er simpelt hen så mange faktorer, der spiller ind.
endda også temperatur og luftfugtighed.

Hilsen KH

Fra : ST

Dato : 26-11-05 16:09

På postordre kan du kan købe Hornady jagtammunition med boattail 150 gr.
eller 180gr. til kr. 7- stk. hos Kr. O. Skov eller Federal 180 gr. til samme
pris hos Korsholm - det er begge udmærket jagt- (og træningsammunition), se
hvad din riffel skyder bedst med og vælg kuglevægt ud fra, hvad du vil jage.
Mvh. Søren T.

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 26-02-06 12:08

Har følgende til salg:
2 æsker norma Alaska 11,8g (den ene er der skudt 4stk af, den anden er
uåbnet).
8 æsker a 20 skud spidsskarp samt 1 box med 50stk af samme.
Træningsammoen har samme træfpunkt som Alaska'en på 50m.

HBO 500;-
afhentes i 2630 Tåstrup eller sendes for købers regning.
Henrik L tlf 26183506