xml og Transformer
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 10-11-05 21:29

Hej

Jeg skal gemme (eller serialisere eller hvad det nu hedder) et DOM
dokument i en xml-fil, og vil gerne have at elementerne bliver pænt
indrykket.

På et eller andet tidspunkt (måske i forbindelse med min opgradering til
java 5.0) er det imidlertid holdt op med at virke (dvs. xml-files
genereres fint, men der bliver ikke lavet indrykninger).

Den kode jeg bruger er esssentielt set følgende:

//document er mit DOM-object
document.normalize();
TransformerFactory tFactory = TransformerFactory.newInstance();
Transformer transformer = tFactory.newTransformer();
DOMSource source = new DOMSource(document);
StreamResult result = new StreamResult(xmlFile);

transformer.setOutputProperty("indent","yes");
transformer.setOutputProperty("{http://xml.apache.org/xalan}indent-amount","5");
transformer.transform(source, result);

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor dette ikke længere virker (og
meget gerne hvordan jeg får det til at virke)?

Jeg har nu brugt en aften på at sidde og læse om XSLT og bladre igennem
diverse tutorial om java og xml, uden at jeg synes at være blevet
klogere. Under alle omstændigheder virker XSLT som "overkill" når det
blot drejer sig om indrykninger.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-11-05 21:40

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
> Er der nogen som kan forklare mig hvorfor dette ikke længere virker (og
> meget gerne hvordan jeg får det til at virke)?

Efter Java 5.0 er xalan blevet en del af Suns Java-distribution, men den
har også skiftet namespace, så det er meget muligt at ovenstående
property hedder noget andet nu. Det kan du slå op i deres
online-dokumentation på java.sun.com.

> [klip] Under alle omstændigheder virker XSLT som "overkill" når det
> blot drejer sig om indrykninger.

Ja. Det kan gøres enkelt med SAX, hvis du bare har en SAX-serializer.
Det forudsætter dog at du ikke bruger mixed content eller i det mindste
accepterer at du også kommer til at indrykke elementer i mixed content,
hvilket kan se en kende fjollet ud.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-11-05 22:47

Michael Zedeler wrote:

> [...]
> har også skiftet namespace, så det er meget muligt at ovenstående
> property hedder noget andet nu. Det kan du slå op i deres

Jeg fandt den her:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/index.html

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-11-05 22:48

Michael Zedeler wrote:

> http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/index.html

Ups. Sorry. Her:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/xml/transform/OutputKeys.html

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 11-11-05 14:51

Michael Zedeler wrote:

> Ups. Sorry. Her:
>
> http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/xml/transform/OutputKeys.html
>
> Mvh. Michael.

Hej Michael

Tak for dit forslag med Sax-serializeren. Det tror jeg at jeg vil kigge
lidt nærmere på. Jeg har lige siddet og leget med nogle af de gamle
1.4.2 versioner af mit program, og indrykningen har tilsyneladende
aldrig fungeret helt optimalt . Den fungerede fint på et nyt dokument
som programmet genererede men på indlæste xml-filer sker der underlige
ting (under 1.5 virker indrykningen imidlertid overhovedet ikke). Så der
er nok noget fundamentalt jeg endnu ikke har forstået.

Mht {http://xml.apache.org/xalan}indent-amount rækker mine evner ikke
til at finde noget som helst på den side du henviser til.

MVh Thomas

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 11-11-05 15:32

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
>
> Mht {http://xml.apache.org/xalan}indent-amount rækker mine evner ikke
> til at finde noget som helst på den side du henviser til.

Hvis du kan leve med at bruge Xerces klasser:

OutputFormat fmt = new OutputFormat();
fmt.setIndenting(true);
XMLSerializer ser = new XMLSerializer(System.out, fmt);
ser.serialize(doc);

Arne

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 11-11-05 20:57

Arne Vajhøj wrote:

> [...]
>
> OutputFormat fmt = new OutputFormat();
> fmt.setIndenting(true);
> XMLSerializer ser = new XMLSerializer(System.out, fmt);

Hej Arne

Jeg ved godt at man ikke skal udtale sig om ting man ikke ved noget om
(og jeg ved ikke noget om xml); men alligevel vil jeg konstatere at du
(i hvert fald i min verden) er ret genial.
Nu har jeg i snart to år været irriteret over at jeg ikke kunne få
indrykningen til at fungere ordentligt (indtil det endeligt holdt helt
op med at virke), og så løser du det med 4 linier.

Det er heldigvis ikke et noget problem at løsningen er baseret på
eksterne biblioteker, da jeg i forvejen benytter et til exif-data og et
til ftp.

MVH Thomas