Hjælp til forskellig tekst på symbol.
Fra : Bisse

Dato : 08-11-05 20:44

Hej.
Jeg har en flash film hvor der kun er et lag til den side hvor
jeg skal have skrevet forskellige ting på. Det vil sige at hvis
jeg går ind i edit symbols og finder symbolet og skriver noget
tekst på det så viser det sig på allevalgmulighederne. måske er
det lettere at forstå hvis jeg lige giver et link:
http://1b.homepage.dk
Mvh Bisse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 09:41

"Bisse" <spifflermeister@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tekst på det så viser det sig på allevalgmulighederne. måske er
> det lettere at forstå hvis jeg lige giver et link:

Er ikke helt sikker på hvbad du mener - men det lyder som om du bruger det
samme symbol til alle tekster - det du skal gøre er, at højreclicke på
symbolet og vælge duplicate symbol i hver frame hvor der ny tekst, sådan at
du får et identisk symbol i stedet for det samme - så kan du ændre i de
enkelte uden at påvirke de andre.

/JS

Fra : Bisse

Dato : 12-11-05 23:27

Skovge wrote
> [...]
> du får et identisk symbol i stedet for det samme - så kan du ændre i de

Hej. Du har helt ret i det med at jeg bruger det samme symbol. Problemet er
bare at når jeg laver en duplicate så tager den der som det samme. Det vil
sige at hvis jeg skriver noget på den dublikerede så skriver den det også på
den oprindelige, og ligeledes hvis jeg sletter noget tekst. Jeg har siddet nu
og prøvet på alle mulige forskellige måder at kopiere et symbol ovenpå som er
identisk, men ændringerne sker også på den oprindelige.

Jeg har lidt på fornemmelsen at det har noget med action scriptet at gøre. i
hvert fald så viser jeg det lige så det måske er lettere at forstå.

on (rollOver, dragOver) {
   tellTarget ("_root.prof") {
      gotoAndStop(10);
   }
}
on (press) {
   tellTarget ("_root.prof") {
      gotoAndStop(11);
      play();
   }
}
on (release) {
   tellTarget ("_level3") {
      gotoAndStop(10);
   }
   gotoAndStop(45);
   loadMovieNum("tale.swf", 1);
   tellTarget ("_root.papier") {
      gotoAndStop(43);
      play();
   }
   tellTarget ("_root.prof") {
      gotoAndStop(280);
      play();
   }
}
on (rollOut, dragOut) {
   tellTarget ("_root.prof") {
      gotoAndStop(21);
      play();
   }
}

Fra : Alx Zak

Dato : 15-11-05 17:44

Hejsa.

Du skal fjerne alle dine knapper undtagen en. Derefter skal du vælge
duplicate, ændre teksten og derefter trække den ud på scenen. Lige nu har du
muligvis en masse ens knapper i dit library men det er stadig bare kopier af
den samme knap du har på scenen. Så når du ændrer den inde i labrary, ændres
automatisk alle de knapper der er på scenen.

Så derfor: slet alle knapperne undtagen den der passer på scenen, dupliker
din knap og lav alle de knapper du skal bruge i labrary og træk dem derefter
ud på scenen i det rigtige layout.

Håber det kaster lidt lys over det.
Eller skriver du bare.

Venlig hilsen Alex.

Fra : Bisse

Dato : 16-11-05 17:59

Alx Zak wrote
Hej Alex, er glad for dit svar. har ventet noget tid på at komme videre.
men jeg har vidst ikke fået udtrykket problemet helt, men det du har skrevet har
stadig hjulpet, det virker desværre bare stadig ikke.

> [...]
> den samme knap du har på scenen. Så når du ændrer den inde i labrary, ændres
> automatisk alle de knapper der er på scenen.
Det er ikke knapperne som bliver ens. hvis jeg lige viser dig siden:
http://1.b.homepage.dk
Det er det symbol som kommer ned (den "papir-rulle") når man trykker på
knapperne som jeg vil kunne skrive forskellige ting på.
Håber du forstår nogenlunde.

Fra : Alx Zak

Dato : 17-11-05 22:38

Hej Bisse.

Meget sjov hjemmeside du har der, med en god ide.:)
Det virker som om, at det Henrik har fat i er meget sandsynligt. Hvis dit
objekt med papirrullen indeholder et andet objekt, så duplikerer du kun
papirrullen og ikke de "indlejrede" objekter, når du duplikerer. Så når du
ændrer det indlejrede objekt ændres det automatisk i alle papirrullerne,
selvom disse er forskellige.

Jeg ved ikke hvor komplekst du har lavet det, men hvis du har lavet det med
dynamisk indhold kan det også være derfor. Men det er lidt svært at
gennemskue uden at se *.fla filen. Men du kan prøve at opbygge det så
simpelt som muligt med statisk tekst på papirrullen. F.eks prøve at skrive
billeder hen over den eller sådan noget for at teste om det virker og det er
det rigtige objekt. Når du så har fundet fejlen, er det bare derudaf.

Lige en ting mere.
Husk at dine knappers hit-frame (når du redigerer en button, hedder den
frame længst til højre hit) er den "trykflade" som musen virker på. I
øjeblikket er din hitframe blot bogstaver. Dette gør at man skal ramme
bogstaverne præcist, for at knappen virker. Hvis du derimod laver en sort
firkant der lige dækker alle bogstaverne (bare rolig, den er usynlig), så
virker knappen også imellem bogstaverne.

Det var vist det bedste råd jeg kunne komme med, lige nu.
Håber det hjælper, ellers råber du bare op igen. :)

Fra : Bisse

Dato : 18-11-05 19:15

Alx Zak wrote
> [...]
> det rigtige objekt. Når du så har fundet fejlen, er det bare derudaf.

Hej Alex.
Jeg har prøvet på alle måder jeg overhoved kunne komme i tanke om, at skrive
noget på og så ændre i det og prøve igen.
Jeg ville virkelig blive glad hvis du gad at se .fla filen og så ændre hvad der
skulle til. eller bare sige hvad der skal ændres. Håber det er noget du har tid
til? selvom jeg tror at det er et ret lille problem når man er erfaren, hvilket
jeg ikke er :)

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-11-05 13:31

> [...]

>hvad der skulle til. eller bare sige hvad der skal ændres. Håber det er
noget du har tid til? selvom jeg tror at det er et ret lille problem når

Nu ved jeg ikke om du har sendt Alex .fla-filen og venter på at han
løser dit problem, men ellers vil jeg da gerne gøre et mere ihærdigt
forsøg.
Hvis du gerne vil have mere hjælp så:
- skriv igen
- sørg for at vi kan se din side
- læg meget gerne et link på din side til .fla-filen (det bedste
udgangspunkt, når vi skal finde fejlen)

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Bisse

Dato : 18-11-05 19:16

Forresten vil jeg lige sige at det ikke er fordi at jeg er doven, har bare
prøvet så længe nu, på så mange måder, og kan stadig ikke fatte det.

Fra : Alx Zak

Dato : 19-11-05 12:07

det kan være meget små ting der kan gøre den store forskel.

Jeg har sendt dig en mail, så hvis spifflermeister ikke er den rigtige
adresse, så kan du bare skrive til mig.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-11-05 23:44

> [...]

> Jeg har lidt på fornemmelsen at det har noget med action scriptet at gøre. i
> hvert fald så viser jeg det lige så det måske er lettere at forstå.

Hvis dine ændringer i en duplicate også indvirker på din "original" så
kan det være fordi at det du ændrer faktisk ligger i/er et selvstændigt
symbol inde i det symbol du duplikerede.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen