Jagttegn: Hvor svært er det?
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 31-10-05 18:58

Hej

Jeg overvejer at tage jagttegn, men hvor svært er det at tage? Fx i
forhold
til kørekort?

Fra : Buhl

Dato : 31-10-05 20:06

Jagttegnseksamen består af to dele - en praktisk og en teoretisk.

Sværheden af jagttegnet afhænger, som så meget andet, i høj grad af din
interesse mener jeg. Hvis du interesserer dig for stoffet i den teoretiske
del, så har du læst hele lærebogen inden anden kursusgang.....

Jeg selv interesserede mig for klovbærende vildt, det "almindelige"
fuglevildt og våbenteori, og knap så meget for jagt på andefugle og fugle
generelt. Jeg havde størst problemer med at huske spørgsmål omkring fugle og
ænder.....sådan er det - det hænger sammen mener jeg.
Spørgsmål om hjortevildt, patroner, hagldiameter, jagtlov osv. kunne jeg
meget tidligt udenad.

Jeg vil sige at det var sværere end kørekortet - meget kørekortsteori kan
man tænke sig frem til, når man ser et givent billede - det er sværere med
en and, eller et spørgsmål om jagttid -mener jeg.

Mange undervurderer den praktiske prøve - men på mit hold dumpede hver 4. af
de der var gået videre til den praktiske prøve - hver 3. dumpede den
teoretiske....
Den praktiske del, som omhandler sikker våbenbetjening under "jagtlignende
situationer" samt afstandsbedeømmelse til vildt, er der efter min erfaring
stor forskel hvordan man håndterer rundt om i landet. Nogle jagttegnslærere
tager eleverne med ud på skydebanen to gange, og viser dem afstande til
vildtskiver, og viser dem hvordan man betjener våben. Andre, som eks. min
jagtlærer, var på skydebanen hver lørdag i flere måneder, og trænede os
aktivt i våbenbetjening og afstandsbedømmelse - altså de der mødte op.
Afstandsbedømmelse er for nogle meget svært, men det kan sagtens læres. Evt.
kan man træne hjemme i haven på afstand til forskellige genstande.

Hvis du også vil gå på jagt med riffel skal du til en riffelprøve hvor du
skal sætte 5 ud af 6 skud i en (mener jeg) skive på 20 cm - fri
skydestilling. Det er efter min mening piece of cake, men jeg har også skudt
til måls med luftgevær siden jeg var snot år gammel- det afhænger af
træning. Der lå til prøven en gut ved siden af mig der ikke kunne hitte ud
af at få bundstykket i sin riffel - han havde fået den få dage inden, og
skudt 5-6 skud med den - og satte flere skud i jordvolden over bukkeskiven -
mere end 1 meter fra målet!!! Denne prøve er let, bare man har skudt 50-100
skud på skydebane, og er bekendt med sit våben.

Det skal siges at der er kommet en CD rom med samtlige spørgsmål der kan
forekomme i en jagtprøve - dette er rigtig god træning, og forhøjer, i følge
min tidligere jagtlærer, beståelsesprocenten mange gange at dyrke denne
skive intensivt.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 01-11-05 12:04

"Peter Elmkvist Snabe" <fornavn@efternavn.dk> skrev:

> Jeg overvejer at tage jagttegn, men hvor svært er det at tage? Fx i
> forhold til kørekort?
_________________________________

Jeg tog jagttegnet i vinters, og som Buhl også skriver, kræver det at man
interesserer sig for stoffet - ellers er min påstand, at det er meget svært
at klare sig igennem.
Som Buhl ligeledes kommer ind på, skal du kende en fandes masse fugle samt
jagttider og andet teoretisk stof, som ikke umiddelbart giver sig selv.
Da mit hold startede, fik af vores jagtlærer at vide, at dumpeprocenten på
landsplan lå på omkring 50 - dog er efterskoler osv. også taget med i den
beregning, og der er nok mange unge mennesker, der ikke gør det samme ud af
det, som hvis man selv kastede sine lommepenge efter kurset.
I forhold til at tage kørekort, hvor jeg ikke læste noget som helst (hverken
til bil eller mc), og alligevel bestod hele skidtet i første forsøg, vil jeg
sige, at jeg virkelig var nødt til at give den en skalle og terpe i stor
stil inden den teoretiske jagtprøve.
Den pratiske del kommer helt af sig selv, efterhånden som du har prøvet at
behandle våbnet og trænet afstande igennem dit kursusforløb.

Held og lykke med det - man lærer en masse nyt om naturen.

--
Psycho Cowboy

Fra : driver

Dato : 02-11-05 09:39

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> behandle våbnet og trænet afstande igennem dit kursusforløb.
>
> Held og lykke med det - man lærer en masse nyt om naturen.

Rettelse: Man skal ikke kunne jagttiderne på vildtet. Man skal vide om
vildtet er permanent fredet - eller om der er jagttider. Men ikke hvornår
det pågældende vildt må jages.
Og ja - man kommer ikke sovende til jagttegnet i dag, der skal virkelig
arbejdes med såvel den teoretiske som den praktiske del af stoffet.
mvh
driver

Fra : Wagner

Dato : 02-11-05 21:45

"Peter Elmkvist Snabe" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg overvejer at tage jagttegn, men hvor svært er det at tage? Fx i
> forhold
> til kørekort?

Uden at det må misforstås....:) , så er det altså ikke særlig svært at tage
et jagttegn.
Hvis du interesserer dig for stoffet og øver dig på cd-rommen mange gange,
ja, så er den teoretiske del hjemme.
Anderledes ser det ud med den praktiske prøve. Her er det i høj grad
jagtlærerens initiativer som gør sig gældende.
Wagner

Fra : Kent Kronborg

Dato : 04-11-05 14:54

Hejsa hvis jeg stod og skulle vælge hvilket jeg vælge helst tage om så er
det nok mit køre kort og jeg har ikke kun til bil .
men held og lykke du kommer aldrig til at fortryde når du først har fået det
Mvh.
Kent

Fra : Lars

Dato : 04-11-05 20:21

Som en anden skriver i denne tråd!

Jeg vil påstå at det er temmelig nemt, men dette er individuelt!

Jeg lavede teorien på selvstudie, (læste bogen, og terpede cd-rommen) og
havde en dag med en instruktør, hvor vi gennemgik det praktiske i et
intensiv kursus og så var det overstået!

Dette kan anbefales hvis du er studievant, og ikke mindst hvis du
efterfølgende har nogle erfarne jægere der kan hjælpe dig igang med alt det
vigtige omkring selve jagten, og traditionerne!

Lars

Fra : Lars

Dato : 04-11-05 20:24

P.S. brug en masse tid på at øve afstandsbedømmelse, det er det folk oftest
dumper på i den praktiske del!

Fra : JK

Dato : 08-11-05 15:04

On Mon, 31 Oct 2005 18:57:36 +0100, "Peter Elmkvist Snabe"
<fornavn@efternavn.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg overvejer at tage jagttegn, men hvor svært er det at tage? Fx i
>forhold
>til kørekort?

En kommentar mere:

Den praktiske sikkerhed med våbenet betyder alt (også ved jagtprøven).
Man ryger ud (bortvises) ret øjeblikkeligt på forskellige bommerter,
som ofte kan karakteriseres som skydebane-manerer.

Man må f.eks. ikke åbne bøssen så tidligt, at den stadig er vandret.
Løbet SKAL pege nedad, men ikke imod ens sko.

Man kan nemt komme til dette, hvis man er hurtig efter skuddet til at
åbne bøssen. Det kostede mig en bortvisning på en øvelsesdag i
jagtforeningen forud for jagtprøven.

Noget andet: ved min jagtprøve lå der uafskudte patroner i store flade
bakker ved hver skydepost. Ved mit sidste skud ramte jeg umiddelbart
og ved afladningen droppede jeg den uafskudte patron over til de andre
med et blødt kast. Det gippede i den sagkyndige: man SMIDER ikke med
patroner, og slet ikke ned til andre patroner. Sikke et fyrværkeri der
kunne fremkomme. Han sagde nu ikke noget,
Kan lige forestille mig, at jeg var dumpet på det.

mvh

John