Classloader
Fra : Johannes Frandsen

Dato : 05-10-05 08:30

Er der nogen der kender et link til et godt eksampel (kode) på hvordan
man benytter classload mekanismen i java.

Optimalt et eksempelt hvor man loader alle klasserne fra en given jar fil.

Eller måske er nogen der lige skulle have det liggende på rygraden og
gad give mig et eksempel her.

Joe

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-10-05 18:55

Johannes Frandsen wrote:
> [...]
>
> Optimalt et eksempelt hvor man loader alle klasserne fra en given jar fil.
>
> Eller måske er nogen der lige skulle have det liggende på rygraden og

Du bruger classloader hver gang du bruger en klasse.

Men du mener nok en ikke standard classloader.

F.eks.:

URL[] url = new URL[1];
url[0] = new URL("file:subdirmedclasses/");
URLClassLoader cl = new URLClassLoader(url);
Object o = Class.forName("MinKlasse", true, cl).newInstance();

Man loader normalt kun klasser når man skal bruge dem, men
principeilt kan man vel godt løbe en jar fil igennem
med java.util.jar og så loade dem alle sammen.

Arne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-10-05 19:02

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> Man loader normalt kun klasser når man skal bruge dem, men
> principeilt kan man vel godt løbe en jar fil igennem
> med java.util.jar og så loade dem alle sammen.

Man skal være opmærksom på at instanceof svjv ikke virker med klasser
indlæst af hver sin classloader.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-10-05 19:17

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Man skal være opmærksom på at instanceof svjv ikke virker med klasser
> indlæst af hver sin classloader.

Hvis parent klassen er indlæst af en parent classloader,
så bør det virke fint.

Hvis parent klassen ikke er indlæst af en parent
classloader, så ville jeg da tro at man fik
en classload fejl.

Men det er rigtigt at 2 helt ens klasser loadet
af 2 forskellige classloadere af Java vil
blive betragtet som 2 helt forskellige klasser.

Arne