Hårdhed og afdampning
Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-10-05 19:24

Jeg har for nyligt taget mit glasdække over akvariet af.

Dette fordi det blev flyttet således at der nu, i forhold til tidligere
placering, er nydelse i at stå og kigge ned på akvariet unden plade. Desuden
slipper jeg for at min foderautomat spilder på glaspladen istedet for at
foderet ender i vandet.

I sådan en situation har man naturligt væsentligt mere afdampning af vand
fra akvariet og man må påregne sig noget påfyldning nu og da.

I den anledning er det så et spørgsmål rejser sig. Hvor stor en effekt kan
der påregnes for akkumulering af hårdhedskabende komponenter i vandet?

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-10-05 12:42

2005-10-29 Jonas Kofod wrote
> [...]
>
> I den anledning er det så et spørgsmål rejser sig. Hvor stor en effekt kan
> der påregnes for akkumulering af hårdhedskabende komponenter i vandet?

Hvor meget efterfylder du i forhold til regulære vandskift?

Min tank taber cirka 0.2 l om ugen. Men jeg skifter 20 l om ugen, så
her betyder det ikke alverden.

Nå ja, så er jeg ved at flikke noget sammen så min vandkølede PC kan
opvarme mit akvarium. Men det er nok en hel anden sag....
Mon fiskene tager skade af at en stump kobberrør løber igennem tanken?

/Morten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-10-05 14:10

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor meget efterfylder du i forhold til regulære vandskift?
>
> Min tank taber cirka 0.2 l om ugen. Men jeg skifter 20 l om ugen, så

Ja det er jo rigtigt nok - men sålænge der ikke skiftes 100 % er det jo
egentligt bare et spørgsmål (om godt nok uendelig) tid inden vandet er
mættet med kalk.
Der vil ske en hvis form for akkumulering under alle omstændigheder, men det
kan nok være at den er negligibel.

Men hvis vi sætter dine tal op i forhold til min 75 L tank og Lyngby vand
med ca. 20 dHG (det er jo osse nødvendige tal for at vurdere det) så har vi:

Da dHG er et direkte proportionelt udtryk for indhold af hårdhedsstoffer kan
jeg "tælle" dem i "Hårdhedspoint".

Ved påfyldning: 75 L * 20 dHG = 1500 Hp

Efter en uge: 1500 Hp / 74,8 L = 20,05 dHG

Efter efterfyldning: 54,8 L * 20,05 dHG + 20,2 L * 20 dHG = 1503 Hp -> 20,04

Svarende til en akkumulering på 2 promille.

Sådan er hårdheden ved annuitet hævet den første hårdhedsgrad på 6 mdr. og
nået 30 dHG efter 45 mdr.

Det er selvfølgelig ikke alverden, men regnstykket er meget følsomt overfor
de 0,2 L i tab og jeg tror godt der kan være tale om 1 L her hos mig uden
låg på. Det kan jeg dog ikke måle uden at bruge den tid det tager - så det
vil jeg påbegynde nu.
Taber man lidt mere end 1 L (hvilket ikke virker usandsynligt uden låg og
med akvarie af den størrelse) er akkumuleringen 1 procent og så går det
hurtigt. 5 uger for den første dHG og 10 mdr. inden hårdheden når 30 dHG.

> Nå ja, så er jeg ved at flikke noget sammen så min vandkølede PC kan
> opvarme mit akvarium. Men det er nok en hel anden sag....
> Mon fiskene tager skade af at en stump kobberrør løber igennem tanken?

Tja hvis du ender med den helt rigtige opstilling kan det jo ligefrem være
at der fremkommer en passende algedræbende effekt. Men jeg tror der er tale
om en særdeles delikat balance

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-10-05 14:35

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tja hvis du ender med den helt rigtige opstilling kan det jo ligefrem være
> at der fremkommer en passende algedræbende effekt. Men jeg tror der er

N.B: Det var forkert af mig at lave en annuitets fremskrivning. Der er
naturligvis tale om en konstant akkumulation - men ellers er det rigtigt
nok.

Fra : Paw

Dato : 31-10-05 17:39

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Tja hvis du ender med den helt rigtige opstilling kan det jo ligefrem være
> at der fremkommer en passende algedræbende effekt. Men jeg tror der er

Hej

Fordampning af 0,2 L pr. uge vil ikke være af betydning for dHG ved 25%
vandskift pr. uge (forudsat ledningsvand dHG 20), da der vil opnås ligevægt
på ca. dHG 20,22 / 20,16 (før vandskift / efter vandskift) efter nogle
måneder. Ved 1 L fordampning om ugen og 25% vandskift om ugen, indstiller
ligevægten sig på dHG 21,13 / 20,85 (før vandskift / efter vandskift) efter
nogle måneder.

Man skal op på 5% fordampning af akvariets volumen eller mere før det rykker
en del ved dHG, forudsat 25% vandskift pr. uge. Ved 5% fordampning pr. uge
og 25% vandskift pr. uge vil der indstille sig en ligevægt på ca. dHG 25,00
/ 23,75 (før vandskift / efter vandskift).

Så en fordampning på 0,2 til 2 L om ugen har ingen betydning forudsat
vandskift på 25% om ugen.

Der kan selvfølgelig være andre påvirkninger af dHG - fra bundlag,
dekorationer m.m. som kan være årsag til en større hårdhed af akvarievandet.

Mvh Paw Andersen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-05 20:48

"Paw" <paw_andersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der kan selvfølgelig være andre påvirkninger af dHG - fra bundlag,
> dekorationer m.m. som kan være årsag til en større hårdhed af

Ja - jeg kan godt se det, lige efter jeg havde skrevet det andet indlæg
Konstant tilførsel fra den ugentlige fordampning og stigende udførsel ved
vandudskiftning, og så går vi mod en kontinuer tilstand.

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-10-05 20:07

2005-10-30 Jonas Kofod wrote
> [...]
>
> Ja det er jo rigtigt nok - men sålænge der ikke skiftes 100 % er det jo
> egentligt bare et spørgsmål (om godt nok uendelig) tid inden vandet er

Nej da.

Hvis mit relative kalkindhold stiger lidt på grund af fordampning, så
er det vand jeg aftapper jo også med højere kalkindhold end det jeg
efterfølgende hælder i.
Altså bliver kalkindholdet også sænket ved et vandskift.

> [...]
>
> Efter efterfyldning: 54,8 L * 20,05 dHG + 20,2 L * 20 dHG = 1503 Hp -> 20,04
>
> Svarende til en akkumulering på 2 promille.

Jo, men skifter du slet ikke noget vand? Altså hælder det i afløbet og
tapper nyt vand fra hanen?

Ellers har du naturligvis ret.

Ok, jeg finder et stålrør i stedet.

/Morten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-05 20:42

> [...]
> efterfølgende hælder i.
> Altså bliver kalkindholdet også sænket ved et vandskift.

Ja - men aldrig til et niveau under eller lig start niveauet på 20 dHG - der
vil altid ske en stigning - dog ikke mod 100 % men efter det Paw skriver.

> Jo, men skifter du slet ikke noget vand? Altså hælder det i afløbet og
> tapper nyt vand fra hanen?

Jo og det fra hanen er jo osse 20 dHG som det fremgår af beregningen.

> Ellers har du naturligvis ret.

Indtil videre er hele beregningen rigtig - med "normalt" vandskift.

> Ok, jeg finder et stålrør i stedet.

Tja - jeg sidder og tænker om du ikke får meget biofilm - det må være nogle
små rør til PC køling.

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-10-05 20:58

2005-10-31 Jonas Kofod wrote
> [...]

> tale

> Tja - jeg sidder og tænker om du ikke får meget biofilm - det må være nogle

Ikke forstået. Hvad er "biofilm"?

Mit vandkøling kører med 10mm slange og rør. Planen var at føre et 10mm
U-rør ned (og op igen i vandet, og så lade kølevandet køre der igennem.

Så skal jeg naturligvis bruge en termostatstyret 3-vejs ventil som kan
styre om det er min radiator eller akvariet der skal have varmen.

Lige nu er mit kølevand 35 grader. Maskinen kører 24/7.

/Morten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-05 23:48

> 2005-10-31 Jonas Kofod wrote

> Ikke forstået. Hvad er "biofilm"?

For dig er det alt det snask der danner sig i vand på de overflader vandet
er i kontakt med. For biologer er det langt mere interessant.
Jeg antager at det er grunden til man putter algefjerner og anden
"anti-biologi kemi" i vandkølingsanlæg.
Men nu er der jo en grænse for hvor drastisk du kan være for at skabe
sterilitet Hvis dine fisk osse skal være inkluderet i idéen.

> [...]
> styre om det er min radiator eller akvariet der skal have varmen.
>
> Lige nu er mit kølevand 35 grader. Maskinen kører 24/7.

Ja der er jo ikke andet for end at prøve.

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-11-05 06:27

2005-10-31 Jonas Kofod wrote
> [...]
> Men nu er der jo en grænse for hvor drastisk du kan være for at skabe
> sterilitet Hvis dine fisk osse skal være inkluderet i idéen.

Hov. det var bestemt ikke min plan at køre fiskenes vand ind igennem
computeren. Nærmere at lade kølevandet afsætte sin varme i akvariet
via en varmeveksler, i første tanke kobberrøret, nu nok et andet
materiale.

/Morten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-11-05 15:36

> [...]
> computeren. Nærmere at lade kølevandet afsætte sin varme i akvariet
> via en varmeveksler, i første tanke kobberrøret, nu nok et andet

Nå ja - så skal du have en varmeveksler, det troede jeg ikke siden du
snakkede om kobber. Kobber ville være ret ringe som varmeveksler/varmeleder.

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 30-10-05 14:36

Morten skrev:
> Nå ja, så er jeg ved at flikke noget sammen så min vandkølede PC kan
> opvarme mit akvarium. Men det er nok en hel anden sag....
> Mon fiskene tager skade af at en stump kobberrør løber igennem tanken?

har selv tænkt på noget lignende... evt tage radiatoren fra vandkølingen og
smide ned foran min spandpumpes udblæsning...
MEN hvad mon akvariet siger til at der bliver varmet med 40 grader i eks 5-7
timer ?? bliver det ikke for varmt ??

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Bainz

Dato : 30-10-05 19:03

Kober det er der ikke mange fisk der kan tå har man ciklider er det helt
galt de dør af det. det er også grunden til at man ikke må tage varm vand og
put der i fordi det har aflegringer fra koberrør. Sådan har jeg fået det
fortalt.