Skifte vand - hvordan ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 23-10-05 18:48

Hej Genier.

Man siger man skal skifte halvdelen af vandet nogen gange.
....men hvordan ?
....tømmer man bare halvdelen, og hælder nyt vand i, som er koldt fra
vandhanen ?
....dør fiskene ikke med den store temperatur-forskel der vil komme ?

Vamt/lunkent vand er jo urent.

Med venlig hilsen.

Fra : Per W.

Dato : 23-10-05 19:31

"Michael Petersen" <michaelFJERNDETTE@FRASPAMmpetersen.dk> skrev i melding
> [...]
> vandhanen ?
> ...dør fiskene ikke med den store temperatur-forskel der vil komme ?

En slange inn og en slange ut (hevert), sett på lunkent vann, det er ikke
noe problem.

/Per W.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 21:49

"Michael Petersen" <michaelFJERNDETTE@FRASPAMmpetersen.dk> skrev i en
meddelelse news:435bccc2$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> vandhanen ?
> ...dør fiskene ikke med den store temperatur-forskel der vil komme ?

Det findes næste lige så mange opfattelser af dette emne som akvarister
Jeg husker en tråd fornylig hvor emnet blev diskuteret grundigt. Jeg kan
desværre ikke finde tråden igen.

Per W. og mange andre, bruger lunket vand og har kun gode erfaringer med
det. Jeg bruger koldt vand - dog skifter jeg aldrig 50 pct. men kun 25-30
pct ad gangen - og har gode erfaringer med det.

Rent praktisk bruger jeg en "slamsuger" eller slamklokke som er koblet til
en haveslange og leder ud i et gulvafløb. Når jeg skal fylde vand i bruger
jeg igen haveslangen og sætter den på en koldtvandshane og bruger en
havevande-pistol til at fylde akvaeriet op.

Jeg har et indvendigt filter med en filter svamp. Den skal renses ca. hver
anden/tredje gang jeg skifter vand. Dette gør jeg ved at fylde det "brugte"
akvarievand ned i et par gulvspande hvorefter jeg plopper filter svampen ned
i først den ene og siden den anden mens jeg roder rundt og renser det. Dette
for at være mest muligt skånsom mod bakterierne i filteret. Rensningen skal
kun fjerne skidtet ikke fjerne eller dræbe bakterierne der fjerner skadelige
stoffer i vandet (nitrit). Under denne seance kan det være en god ide at
skille pumpen ad og rense omkring rotoren og tjekke at den ser OK ud. Se
iøvrigt denne side:
http://www.akvanet.dk/K%C3%B8bsguide/Powerheads/guide_powerheads.htm

MvHans
PS: Gulvspandende skal naturligvis kun bruges til akvariebrug - ikke noget
med rengøringsmidler.

Fra : Thomas B

Dato : 23-10-05 22:48

"Michael Petersen" <michaelFJERNDETTE@FRASPAMmpetersen.dk> skrev i en
meddelelse news:435bccc2$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
..

> Vamt/lunkent vand er jo urent.

Som der er skrevet så er der mange meninger om det.
jeg bruger selv oftest koldt vand. men er vandet for koldt som det mange
gange er om vinteren. så bruger jeg lidt temperet vand.

Der hvor man skal passe på med. Varmt vand er hvis man har en varmvands
beholder. Eller at vandet har løbet igennem kobberrør.

Ellers kan man gøre det at man modner vandet lidt på forhånd. så det for
stue tempratur.
Eventuelt kunne man gøre det at man har en regen vands tønde. hvor i man har
en klyne (hvis det er vand med laver ph værdi man gerne vil ha). og man
sætter en ilt sten ned i tønden. og lader vandet modne.

mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 19:57

"Thomas B" <tb_aalborg[fjern dette]@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har en klyne (hvis det er vand med laver ph værdi man gerne vil ha). og
> man sætter en ilt sten ned i tønden. og lader vandet modne.

Det har jeg haft overvejelser omkring..... Hva' er en klyne (undskyld hvis
det er en stavefejl, jeg kan ikke lige regne ud hvad det skulle være).
Jeg har tænkt på om det kunne være en idé at filtrere regnvand fra
regnvandtønden over noget aktivt kul. Det giver vel dejligt blødt vand - og
rent antager jeg. Min største bekymring er om sådan en tønde er behandlet
kemisk (anti-alge middel måske).
MvHans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-05 20:21

PyroStorm_DK skrev:

> Hva' er en klyne

En blok død sphagnum, savet ud af en højmose:
   <http://www.akvariet.dk/albums/album06/klyne.sized.jpg>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-10-05 19:15

Michael Petersen wrote:
> [...]
> vandhanen ?
> ...dør fiskene ikke med den store temperatur-forskel der vil komme ?

jeg smider en slange i som hævert og suger vandet ud, derefter på
bruseren og hælder lunkent vand i.
Har jeg gjort i mange år, uden problemer.

Problemet kan være, hvis du har varmtvandsbeholder og der ikke er
udskiftning i vandet, men det fleste tager vel bad ofte

mvh

Thomas

Fra : HD

Dato : 24-10-05 19:57

Ja det er helt rigtig de fleste tager bad rimelig ofte men det har intet med
et akvarium at gøre varmt vand indeholder mange milioner bakterier og må
aldrig bruges i et akvarium hvis man vil have syge fisk, og temperaturen
falder ikkec ret meget ved direkte koldt vand, glaset sten sanbund er varme
samt meget andet, så temperaturen stiger ret hurtigt, og de fleste steder
der lever akvariefisk kommer der meget koldt vand ned til dem uden de tager
skade, og koldt vand indeholder mere ilt end varmt vand.
Hans D.

Fra : Per W.

Dato : 24-10-05 20:04

"HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i melding
> Ja det er helt rigtig de fleste tager bad rimelig ofte men det har intet
> med et akvarium at gøre varmt vand indeholder mange milioner bakterier og
> må aldrig bruges i et akvarium hvis man vil have syge fisk,

Dette er jo nettopp fordi det varme vannet er såpass varmt at det nettopp
ikke inneholder noen bakterier. Eller prøvde du å være en slik
akvarietulling som mente at varmt vann gjør fiskene syke? Hvis du har lunket
vann i din bereder bør du sette temperaturen på denne høyere slik at du ikke
får legionella bakterier i vannet ditt, det er jo farlig for deg også.

/Per W.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-10-05 20:54

HD wrote:
> [...]
> der lever akvariefisk kommer der meget koldt vand ned til dem uden de tager
> skade, og koldt vand indeholder mere ilt end varmt vand.

jeg køber den sgu ikke

Har holdt akvarie i 15 år, samme procedure og har ingen problemer med
syge fisk.
I øjeblikket har jeg 4 discus gående og skifter hver 14. dag og de har
det fint. Det har de haft det sidste år, og de skulle være sarte mht vand.

Og resten af fiskene har det også godt.

Jeg kan så ikke lide det med at koldt vand ned til dem, pga
temperatursænkningen. Men det er der sikkert også folk der gør, og som
heller ikke har problemer.

Spørgsmålet er, om vi er mere sarte end fiskene nogengange

mvh

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-10-05 20:40

Michael Petersen wrote:
> Vamt/lunkent vand er jo urent.
> Med venlig hilsen.

Jeps - og det er det kolde også

Man kan vende det om - varmebehandling slår bakterier ihjel - det gør kulde
ikke.......

Du kan ikke finde helt rent vand, hvis du ikke begynder at eksperimentere
med destileret vand - og det tvivler jeg egentlig på, at fiskene vil trives
i ?

I naturen lever fiskene jo heller ikke i sterile omgivelser.

Tidligere brugte jeg vand fra den kolde hane, som jeg tempererede med
kogende vand fra en kedel, som jeg blandede i en spand til ca samme
temperatur som i akvarierne - og det fungerede fint.

Nu er jeg nok blevet lidt mere magelig - og blander direkte fra hanen - og
har gjort det i "mange" år - og har aldrig oplevet problemer.

Men som du kan se på de andre indlæg, så er det nærmest et
religions-spørgsmål

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Martin H

Dato : 31-10-05 20:24

Hej

Vi har for kort tid siden startet et akvarie og sidder lige og læser lidt
hist og her i gruppen. Men her blev vi lige nysgerrige for at høre hvor tit
i laver vandfornygelse??

Hilsen Sofie og Martin

Fra : Thomas B

Dato : 01-11-05 17:06

"Martin H" <martin@spejdernet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har for kort tid siden startet et akvarie og sidder lige og læser lidt
> hist og her i gruppen. Men her blev vi lige nysgerrige for at høre hvor
> tit i laver vandfornygelse??

Jeg skifter ca 33% en gang om ugen.

mvh. Thomas